Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkbröd  (läst 7169 gånger)

Barkbröd
« skrivet: 19 feb-05 kl 23:09 »
Hej,
jag har tänkt pröva på att baka barkbröd i vår, är det någon som har erfarenheter han/hon vill dela med sig om detta?

Av det jag läst i ämnet har jag fått fram att man kan använda sig av innerbarken från tall, vilken man helst ska skörda tidigt på våren. Hur det sen rent praktiskt går till vet jag inte mycket om så tips skulle va guld ::)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Barkbröd
« Svar #1 skrivet: 20 feb-05 kl 10:44 »
Hej,
jag har tänkt pröva på att baka barkbröd i vår.  man kan använda sig av innerbarken från tall, vilken man helst ska skörda tidigt på våren.
1 dl. barkmjöl (du kan använda lind och andra träslag också) till 10 dl mjöl om du vill ha det ätbart. Anpassat till vår tids kulinariska sökande av mer naturnära mat a la stenåldersmat osv. Det påstås att barkmjöl innehåller mer zink, magnesium, kalium och järn än det finns motsvarande ämnen i råg och vete. Vitaminhalten påstås vara stor och energimängden låg.

Annars tar du 2/3 delar barkmjöl och 1/3 rågmjöl om du vill uppleva hur folket här i Norrbotten hade det när de svalt.

Sämsta knäcke- eller tunnbröd-bröd jag ätit i hela mitt liv. Jag gissar att när de svalt så hade de varken smör eller rökt fläsk att lägga på mackan.  Men det är bra att pröva för då blir man plötsligt medveten om hur det kan vara och man får som en annan inställning till tillvaron.

Så du kan ju testa två varianter och och se om något faller dig i smaken. Var uppmärksam på att du sannolikt dödar tallen.  Garanterat om det blir en hel ringbarkning. Men då kan du låta tallen stå några år om du tar bort all bark så får du till slut material att bygga dig ett timmerhus av torrfura.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Barkbröd
« Svar #2 skrivet: 20 feb-05 kl 10:58 »
Hur det sen rent praktiskt går till

Glömde. Beroende på om du blandar det med råg eller vete och i vilka proportioner så använder du vanliga recept.
http://www.skogsreflexen.net/index.cfm?docID=2208
visar hur du går tillväga.

Barkbröd använde man som utfyllnad. Man tog nog vad man hade för att fylla ut det med barkmjölet.  Om nu energiinnehållet är lågt så passar det väl för dagens fettbullar som vill gå ner i vikt.

Re:Barkbröd
« Svar #3 skrivet: 20 feb-05 kl 13:54 »
Allright, tackar för tipsen. Bara till att invänta våren nu då :)

Re:Barkbröd
« Svar #4 skrivet: 02 maj-05 kl 12:33 »
Varför vill du äta barkbröd???

Det var ju stackars svältande människor som gjorde det för att överleva, fast en del dog av det har jag hört...

Fast det är ju kul att prova ändå kanske.
Dricker du björksav? Det är jättegott, och alldeles gratis och jättelätt att samla!!

Lycka till!
Våga lita på dina drömmar!

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Barkbröd
« Svar #5 skrivet: 20 maj-05 kl 23:38 »
ända fram tilll 1870-talet använde sig samer på svensk sida, å ända fram till 1940-talet använde skolterna bark i matlagningen.
dock med en viktig skillnad från svenskarna.
man beredde barken innan användning genom en slags rostning/ångkokning vilket gör att man kan ta upp kolhydraterna.om man gör på svenskt vis kan inte kroppen ta upp näringen,det blir bara bukfylla för att döva hungern-i den samiska traditionen bakade man inte bröd av barken utan använde den som förtjockningsmedel i redningar osv.
det är rätt lustigt när svenska staten tryckte upp dom här brochyrerna om barkbröd,vid den tiden fanns det fortfarande folk som kunde den gamla tekniken.
är du intresserad finns en avhandling om det här publicerad,dessutom har jag jobbat med att producera en utställning om matbarktäkter för silvermuseets räkning; den kommer KANSKE till hösten,eller nästa vår lite beroende på

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Barkbröd
« Svar #6 skrivet: 27 maj-05 kl 17:16 »
Satt på mitt skolbibliotek i dag och läste en bageritidning (Bröd)och fann ett repotage om att barkbröd börjar bli populärt. Tallbarken speciellt skördad på våren och i norrland anses vara mycket rik på antioxidanter och fler bagerier börjar saluföra detta.
Jag äger inget träd som kan tänka sig att offra lite innebark åt min experimentlusta.. Är det någon här som har ett överflöd av tallbarksmjöl som kan tänka sig att sälja lite till mig?

Det verkar som det räcker med någon matsked barkmjöl till en 1/2 liters deg och grovt mjöl /surdeg/ lingon är att föredra ur smaksynpunkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser