Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  glasyr på ägg-formad  (läst 2692 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
glasyr på ägg-formad
« skrivet: 30 dec-06 kl 20:58 »
 :P Hej
Jag är så farsinerad av runda former. Tänkte nu i stengods dreja en äggformad skapelse, då gör jag två små lufthål i "foten" som sedan skall formas när leran är läderhård.
Mitt stora problem är när glasyren skall brännas....HUR GÖR JAG DÅ???
jag har ju sett keramikägg, så det går ju. Snälla om något vet. tipsa mej.
Mvh Jeanette i Kil
« Senast ändrad: 30 dec-06 kl 21:09 av drake3 »
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

koko

  • Gäst
Re:glasyr på ägg-formad
« Svar #1 skrivet: 02 jan-07 kl 12:38 »
Om hela ägget ska glaseras kan du väl sätta den på en speciell liten trefot som är specialgjord för ändamålet o kan inhandlas hos lerförsäljare. Kostar nog inte så värst mycket för ett gäng.

Jag har sett en keramiker som ställde godset på tre snäckskal som sedan avtecknade sig i glasyrern, men vet ej hur han hade gjort...

Gör lite prover o hitta din egen metod!:) Men de flesta använder dessa trefötter.

Hoppas jag fattade frågan rätt?

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:glasyr på ägg-formad
« Svar #2 skrivet: 02 jan-07 kl 19:48 »
Hej
Tack så jättemycket för ditt svar, ska inhandla tre-fötter nu.
Mvh Jeanette
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Vanja-K

  • Gäst
Re:glasyr på ägg-formad
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 21:04 »
Du som frågsde om hur man bränner med glasyr på ägg. Ett tips från mig. Lite sent kanske.Köp lite kraftig kantaltråd. Ett par cm längre än ägget. Sätt fast tråden på en stadig bit kavlad eller tillplattad lera. Bränn denna. Då har man ne tråd som står stadigt på en slags fot. S'tt ägg eller kulor m.m över tråden. På detta sätt kan allt brännas runtom. Denna ställning går att använda många gånger. Vanja-K

koko

  • Gäst
Re:glasyr på ägg-formad
« Svar #4 skrivet: 05 maj-07 kl 22:01 »
Ja, det låter ju ännu bättre. Undrar vad det där kantaltråden är i för material? Måste man ha just den sortens tråd?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
javill, Kindbo, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser