Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  omalet vete/råg/dinkel  (läst 2424 gånger)

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
omalet vete/råg/dinkel
« skrivet: 06 okt-17 kl 12:31 »
Hej!
Vi, ett par holländare med fritidshus i Småland, funderar på att flytta permanent till Sverige. Sedan många år maler jag säden (ekologiskt vete, dinkel) själv innan jag gräddar bröd. Att köpa vetegryner är inte något problem i Nederländerna (säckar på 10 kilo), men jag hittar ingenstans på nätet adresser/företag i Sverige som säljer omalet vete/råg/dinkel, osv.
Finns de, eller får vi lämna kvar vår fin kvarn innan flyttningen hit?
holländare som semestrar gärna i Sverige.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: omalet vete/råg/dinkel
« Svar #1 skrivet: 06 okt-17 kl 13:09 »
Man kan köpa säd säckvis från enskilda lantbrukare, från kvarnar och från andra distributörer. Men man skall se till att det verkligen är säd för konsumtion och inte säd för djurfoder eller för utsäde

https://www.brodochkvarn.se/sa-koper-du-sad/

 

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
SV: omalet vete/råg/dinkel
« Svar #2 skrivet: 06 okt-17 kl 20:43 »
Tack så mycket!

Rob
holländare som semestrar gärna i Sverige.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: omalet vete/råg/dinkel
« Svar #3 skrivet: 07 okt-17 kl 01:20 »
Berte Qvarn utanför Halmstad säljer ekologisk hel säd i säck. Ni får nog ringa o beställa. Jäser fint med nymalet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Rob från Rotterdam

  • Inlägg: 10
  • pensionär
    • -
SV: omalet vete/råg/dinkel
« Svar #4 skrivet: 07 okt-17 kl 08:48 »
... Jäser fint med nyvalet...
Jag jäser med surdeg, åtminstone 15 timmar. Brödet är allltid sååå gott.
holländare som semestrar gärna i Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser