Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nät till kålodling  (läst 9543 gånger)

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: nät till kålodling
« Svar #20 skrivet: 03 aug-09 kl 10:02 »
Hej! Jag så en bra variant i ett danskt trädgårdsprogram  där odlaren skruvade ihop en platt, rektangulär ram (mått efter odlingslandet) som skulle ligga på marken. I ramen borrade han hål där han stack ner plaströr så de bildade bågar tvärs över ramen. Alltihop målade han svart och fäste sedan fast svart tyll (finns att köpa i vanliga tygaffärer) som han ansåg ha rätt storlek på hålen så inte skadedjuren kan ta sig in. Och då tänker man ju "svart?" Varför då? Jo effekten blev mycket mer dämpad än om man använder vitt nät. Det svarta smälte bättre in i miljön på något sätt.

Hoppas det kan vara till användning!
Bra tips! Jag ska definitivt leta efterr metervara nästa år. Gardinen är såpass liten att det var ganska mycket jobb med att sy ihop dem till de längder vi behövde. Och använder man dem en och en som de är så blir det så mycket ändar som inte är till så stor nytta. Svart tyll kan nog vara snyggare också, precis som Lucie skriver.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: nät till kålodling
« Svar #21 skrivet: 16 jun-23 kl 16:14 »
 Körde förbi jordgubsodling. De jobbade där. Fråga om jag fick ta duk  och det gick bra ta så mycket du vill.
 Rulla ut ett gott stycke väv på åkern o klipte till.
  Hemma tog jag Hächestörar med spets en meter.
 Såga ett V i toppen.
 Borra 12 mm hål under
Band ihop dessa med hela längder och fick så 3 x 3 m. Band med balaband
Täckte med duken. Behövde inte bindas. Hakade fast i spetsarna UTAN att nätet gick sönder. Går att vattna genom.

0:-

 Kallar tältet för Helmut . Den är ju till för kolen

 Bilder hur det ser ut är förstora så ni må sända pm så mejlar jag bild på fästet av Hächestörar o själva Helmut.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: nät till kålodling
« Svar #22 skrivet: 25 jun-23 kl 10:57 »
Hade nu under midsommar besök av en mobiltelefoniinnehavare. Hon tog två bilder av Helmut.
Den har nu stått och varit verksam och där är inga klagomål.
Kan rekommendera sättet att hålla insekter borta o förändra odlingsklimatet för växter. till billig penning.
Dock är det en fördel om höjden är rätt anpassad från början. Jag får nog höja ytterligare en gång.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nymans, Corvus, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser