Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna vaktel-ledsentråden  (läst 9226 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #20 skrivet: 21 jan-11 kl 13:37 »
För de var för många. Kan inte ha 8 tuppar gående utan hönor. =/ Sedan så kläcks det nya kycklingar på måndag som ska gå i buren där vakteltupparna gick, vill städa ur och låta stå tomt några dagar innan jag sätter in nya.
« Senast ändrad: 21 jan-11 kl 13:39 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #21 skrivet: 21 jan-11 kl 14:32 »
Usch ja... Inte var det lätt att slakta en Vaktel! *Har bara slaktat en*
Jag har 4 st tuppar som jag inte ska ha kvar, men dagarna går och jag drar mej...
Himla söt bild på din Araucana å tupparna...hoppas du kan bli glad av bilden om en tid...

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #22 skrivet: 23 feb-11 kl 20:02 »
Dag 6, tänkte att jag skulle försöka mig på att lysa mina ägg  ::)

Lite nedstämd, det enda ägg i vilket jag kunde se något alls såg ju inte alls bra ut, eller?   :'(
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #23 skrivet: 23 feb-11 kl 22:14 »
Tyvärr så ser det dött ut.  :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #24 skrivet: 23 feb-11 kl 22:28 »
 :'(

Och de kinesiska jag lyst har varit "gröna" och inte alls rödaktiga... Verkar inte som om min tupp gör sitt jobb ordentligt  :-\
Nåväl... 11 dagar till d-day, så det återstår att se hur skickeäggen hållt sig i posten.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #25 skrivet: 23 feb-11 kl 22:30 »
(Förvisso var ägget ovan ett av skickeäggen, så det kanske finns hopp om bättre utveckling på de andra?)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #26 skrivet: 10 mar-11 kl 15:07 »
Hubbe, min franska jättevaktel som går ihop med höns är spårlöst försvunnen, har letat igenom hela rummet, även inne hos blandgruppen och det andra rummet som går in till hönsen.  :'( Jag såg en storråtta förra veckan som jag jagat med fällor men den gick aldrig in i storfällan, däremot så gick något in i en mindre musfälla som var försvunnen. Tänkte att den måste ha dragit med sig fällan och kanske dött någonstans? Men nu börjar man undra om den j*veln kanske klarade sig ändå och nu har kommit och tagit Hubbe.  :'( Dags att ladda flera fällor igen!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #27 skrivet: 11 mar-11 kl 13:21 »
18 vaktelbäbisar kvar... :(

En har antagligen blivit trampad på så olyckligt vid matningen att den brutit nacken/kvävts.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Terra77

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #28 skrivet: 28 apr-11 kl 00:45 »
Katten tog sig in i buren o dödade en av mina tre jumbovaktlar ikväll.  :'(

Fan,känner mig som världens sämsta djurägare just nu..hoppas de 2 överlevande inte dör av chocken...imorgon ska jag kolla i dagsljuset om det e tupp eller höna som mördades. (yxade den i nacken så den säkert var död o inte plågades..första gången jag nackade en fågel trodde jag inte skulle vara pga katten)

T2 heter han kallas "Bebisen"..mysa med mamma o verka oskyldig jaja...nu heter han MÖRDAREN...se bilden han ligger o sover på fågelboken, han smidde säkert de ondskefulla planerna redan då.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #29 skrivet: 25 jun-11 kl 14:44 »
*Förbannad*

Igår dog min ca 2,5 år gamla vita höna. Hon hann o få en vit dotter bara en liten tid innan hon dog = Jag glad över att det blev en vit.
Igår kväll skulle jag sätta in den nya vita efter den gamla gått bort ihop med min bruna grupp. Jag plockar bort hönorna och låter vitingen gå för sig själv med tuppen och allt går bra. Nu idag så såg allt fortfarande ut och gå bra med tuppen och jag tänkte att jag skulle testa o sätta tillbaka de bruna hönorna. De ser lugna ut när jag står o tittar. Nu när jag kommer ut o tänkt fota den kritvita fina unga hönan är det första jag ser bara blod när jag kommer ned!! Jag HATAR detta, sabla djur!! Haffade en av de bruna hönorna med näbben full av blod (= skyldiga) och höll först i ren vrede på o ha ihjäl *set!!  :-X Vilket jag egentligen borde, har gjort det förut och det har också varit hönor i samma färg (melastic brown). Förstår inte vad det är med de bruna? Mina honungsfärgade är INTE ALLS sådär elaka. Man kanske borde lägga ned den bruna färgen, verkar bära på leda gener... Men de är ju så fina.  :-\

Den vita hönan blev det inga vackra foton på utan istället går hon nu med ett svart huvud (kladda på massa tjära). Hon hade blivit helt skinnflådd in till skallbenet... *suck* Nu var det länge sedan man var med om detta (att de flår varandra -.-), men verkar inte vara något man kommer få slippa helt någon gång. Ska lägga in ett gäng nya ägg i kläckaren o försöka kläcka fram någon ny snäll melastic brownhöna, vill inte ha kvar sådana där satkärringar. Tuppar har aldrig gjort något, när något händer är det alltid någon led höna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #30 skrivet: 25 jun-11 kl 15:38 »
Jag vet inte om vaktlar i allmänhet har svårare med vita djur :-\ Min första vita höna gick ihop med gruppen som hon var kläckt med. Jag sålde några slaktade några och sparade en grupp viltfägade + den vita hönan. Allt var frid och fröjd och en dag när jag kom ut hade dom hackat den vita blodig och kötsåret i nacken var inte litet >:( Jag tvättade tjärade och höll koll men hon blev väldigt hängig så jag tog bort henne.

I nästa vaktelkläck fick jag en vit till  :D Men idag när jag kom ut hade samma historia upprepat sig dom börjar närma sig könsmognad och nu hade dom varit på den vita. Ingen annan hackad eller skadad....

Jag ska skilja av en liten grupp med den vita och någon till för att se om det går att få det att funka... Det vore så kul att ha någon vit men mina fläskisar som normalt är väldigt snälla verkar se rött när dom ser vitt :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #31 skrivet: 28 jun-11 kl 16:28 »
Ååh vad det går dåligt för mig med mina vaktelkycklingar!! 2 kläcktes på dag 18, sen kläcktes 4 till på dag 22 eller 23 (!!.. Det måste väl vara ovanligt att de kommer så sent?!). Nu minns jag inte av hur många ägg, kanske 15, blev inte många iallafall. Nu, knappt en vecka senare, lever ingen! Jag fattar noll, de är hur pigga som helst ena stunden, sen är de döda nästa gång. Alla har legat på rygg när de har dött, blir de för varma om värmen kommer från fel håll..?? Eller förstår de inte att de ska äta..? Ingen konstig bajs har jag sett eller något annat som ser mysko ut heller för den delen..När jag kläckte förra året klarade alla sig, och de bor i samma bur, äter samma mat (fast ny påse haha) o.s.v. så jag vet inte vad jag gör för fel denna gången..  :'( :'(

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #32 skrivet: 28 jun-11 kl 20:32 »
Jag vet inte om vaktlar i allmänhet har svårare med vita djur :-\
....8<.....


Är det inte ganska vanligt och till och med normalt? Att man hackar ner på det som sticker ut och är annorlunda?
Man skulle kunna tänka sig att en vit vaktel i det vilda helt enkelt syns för mycket, och därmed drar till sig rovdjur.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

empre

  • Inlägg: 152
    • Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #33 skrivet: 12 jul-11 kl 22:22 »
Jag har haft en japansk vaktel som ruvande fram 5 kycklingar för fyra dagar sedan. Så söta och fina. Ikväll ville jag vara snäll och ge henne lite mera utrymme så jag tog bort mellanväggen i buren och hon blev tokig. Hon hoppade upp och ned och efter en stund var två små kycklingar döda. Varför tänkte jag mig inte för. Varför väntade jag inte. Det gick ingen nöd på henne och dom små. Det är så synd, så synd!!!! Dumma jag!
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #34 skrivet: 26 aug-11 kl 23:18 »
mina vaktlar är ca 7-8veckor gamla... igår städade jag buren och det var inget fel på dem.. imorse låg det två döda i buren och tre hade stora blodiga sår i baken... vad fan nu då.. hövvet brukar de picka varann i det har jag vart med om men detta var fan inte kul... får se om de lever imon.. de tre sitter i en egen bur nu... så jävla trist... ... ..
Fjäderfän och kaniner

Njorun

  • Inlägg: 149
    • Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #35 skrivet: 12 nov-11 kl 23:13 »
Tuppen är inte snäll, hackar den stackars hönan blodig hela tiden. Är alla vakteltuppar så eller är det en ovanligt elak typ jag har?
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #36 skrivet: 13 nov-11 kl 09:26 »
Tuppen är inte snäll, hackar den stackars hönan blodig hela tiden. Är alla vakteltuppar så eller är det en ovanligt elak typ jag har?
Det är oftast hönorna som är elaka.... Är du säker på könet?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njorun

  • Inlägg: 149
    • Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #37 skrivet: 13 nov-11 kl 09:59 »
Ja helt säker, han gal och hönan lägger ägg.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #38 skrivet: 14 nov-11 kl 01:00 »
Ät upp honom............. >:D
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Njorun

  • Inlägg: 149
    • Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
SV: Allmänna vaktel-ledsentråden
« Svar #39 skrivet: 14 nov-11 kl 20:28 »
Det lutar åt det. >:(
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser