Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filar filar filar!  (läst 1526 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Filar filar filar!
« skrivet: 24 jan-21 kl 22:21 »
Hej jag behöver bra kvalitets filar till smedjan. vad kan ni tipsa om för märken?  :D

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Filar filar filar!
« Svar #1 skrivet: 24 jan-21 kl 22:54 »
Filar är ju ändå mer eller mindre förbrukningsvara, och min uppfattning är att lite bättre lågprisfilar (t ex såna man hittar på Biltema) är fullt acceptabla idag. Däremot kanske man inte ska köpa filar på Wish eller av tillfälliga nasare på Selånger marknad.

Men det finns en del saker att tänka på när det gäller filar och filning, som inte längre är så välkända idag.
T ex att det är lätt att förstöra en ny fil genom att fila i alltför hårt material med den.
Nya och riktigt vassa filar använder man först till trä, plast eller mjuka metaller (mässing, aluminium mm). När de har tappat litegrann av så att säga fabriks-skärpan kan man använda dem till t ex gjutjärn och mjukt stål med låg kolhalt, och när de är ännu lite slöare kan man fila hårdare stål utan att eggarna bryts med en gång. Härdat stål ska man inte ens försöka att fila. Ska man fila på t ex rostiga, leriga och sandiga föremål så tar man en gammal dålig fil till det.
Man bör också ta för vana att använda en äldre och slöare fil för att fila t ex skarpa kanter och tunnplåt, än för att planfila stora ytor med.
Det är viktigt att aldrig "slinta" med filen, utan se till att lägga på lagom tryck för att den alltid ska ta ordentligt. Och lyfta filen när man drar tillbaks den mellan tagen.
Både fil och arbetsstycke bör vara helt torra och fettfria, det är mer viktigt ju hårdare material man filar i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser