Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa en fruktlund utan att ruineras  (läst 7689 gånger)

Skapa en fruktlund utan att ruineras
« skrivet: 22 jan-21 kl 15:42 »
Jag har en supertrist stor gräsmatta som inte gör någon glad. Vi har inspirerats av Mandelmanns Gård och tänker fylla gräsmattan med olika fruktträd och buskar. När jag tittar på tex Plantagen ser jag att man får betala 500-1000kr för ett träd!?! Att då tänka plantera 20-30 träd känns ekonomiskt omöjligt.
Tips och råd mottages tacksamt  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #1 skrivet: 22 jan-21 kl 16:55 »
Jag har en supertrist stor gräsmatta som inte gör någon glad. Vi har inspirerats av Mandelmanns Gård och tänker fylla gräsmattan med olika fruktträd och buskar. När jag tittar på tex Plantagen ser jag att man får betala 500-1000kr för ett träd!?! Att då tänka plantera 20-30 träd känns ekonomiskt omöjligt.
Tips och råd mottages tacksamt  :)

Köp ett par träd Första året.

Nästa år börjar ni med att köpa grundstommar och ympar på de sorter ni vill ha.. 


Jag har en bekant som har 10 sorters äpple i samma träd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #2 skrivet: 22 jan-21 kl 20:51 »
När jag tittar på tex Plantagen ser jag att man får betala 500-1000kr för ett träd!?! Att då tänka plantera 20-30 träd känns ekonomiskt omöjligt.

Köp direkt hos en plantskola istället. Ju fler träd du vill köpa där, ju lättare är det att få göra det som privatperson. Annars har jag hört att Jem & Fix och/eller Lidl säljer billiga fruktträd ett par veckor om året från Tyskland. Förmodligen har dessa mindre lämpliga grundstammar lite beroende på var i Sverige du ska gräva ner dem, men om jag inte minns fel var det 59:90 per träd eller däromkring när de har kampanj. Stämmer den prisuppgiften så är det rätt ointressant att köpa grundstammar och lära sig ympa själv de första åren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #3 skrivet: 23 jan-21 kl 09:14 »
Du kan odla upp egna grundstammar av äpple från frö och sedan ympa med de sorter du vill ha.
Vinbär, köp en buske och plantera vänta tills den har bott in sig, sedan kan du skotta jord över busken till kanske halva buskens höjd och vänta till nästa år. Då ska grenarna ha rutat sig och du kan klippa av och plantera många nya buskar från en inköpt.
Vinbär går även att ta sticklingar från och rota i sand, men det är lite svårare
Krusbär, böj ner en kvist i en halvt nedgrävd kruka och vänta en säsong. Efter det så har kvisten rotat sig och du har en ny planta. Du kan göra så med flera kvistar samtidigt.
Plommon, vissa sorter ger många rotskott så fråga bland grannar, de kanske får skott som du kan få gräva upp. Fråga i tid innan grannarna mejar ner allt med gräsklipparen.
Päron är nog det svåraste att skaffa själv men det går att ympa på tex kvitten men ger ett träd som inte blir så hållbart, även rönn fungerar att ympa päron på.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #4 skrivet: 23 jan-21 kl 15:37 »
Håller med karlsdotter! Om du kan få tag i vildäppleplantor ( ofta taggiga) så har du en bra grundstam  att ympa på. Förr kunde man köpa grundstamsträd i plantskolan. Dom säljer också ympkvistar till en massa spännande sorter. Du har kanske redan nu äppelträd, då kan du ympa dit dom sorter du vill ha.
kretslopp

Skaren

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #5 skrivet: 23 jan-21 kl 16:49 »
Plommon, vissa sorter ger många rotskott så fråga bland grannar, de kanske får skott som du kan få gräva upp. Fråga i tid innan grannarna mejar ner allt med gräsklipparen.

Karlsdotter!
Jag var tvungen att ta ner ett äppelträd när vi byggde ut en veranda. Där trädet stod kommer det fortfarande rotskott (i alla fall i somras). Kan jag använda dom till grundstammar menar du?
-M

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #6 skrivet: 23 jan-21 kl 17:24 »
Det bör fungera bra. Plantera där du vill ha träden sen. Välj ut de som verkar växa finast med tanke på stam och krona. Skrota resten

korren

  • Inlägg: 230
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #7 skrivet: 23 jan-21 kl 19:52 »
Har köpt små träd härifrån, har fungerat helt ok. Dom skickar med posten, frakten kostar ett par hundra.
Tidigare priser från 50:- per träd, dom verkar nu ha höjt till 100:-. Små träd, barrotade. 

https://blekingefrukttradplantskola.selz.com/categories/appeltrad

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #8 skrivet: 24 jan-21 kl 14:05 »
Köp goda plommon spotta ut kärnan och plantera. Dra upp dom till träd. En del kommer säkert att bli taggiga krikonträd. Men flera kommer att ge goda plommon. Samma med körsbär, spotta ut och sätt.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #9 skrivet: 24 jan-21 kl 18:38 »
Karlsdotter!
Jag var tvungen att ta ner ett äppelträd när vi byggde ut en veranda. Där trädet stod kommer det fortfarande rotskott (i alla fall i somras). Kan jag använda dom till grundstammar menar du?
-M
Äppelträd skjuter inte rotskott, det var antingen ett plommonträd eller så kommer skotten från stubben

 

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #10 skrivet: 24 jan-21 kl 22:28 »
Har köpt små träd härifrån, har fungerat helt ok. Dom skickar med posten, frakten kostar ett par hundra.
Tidigare priser från 50:- per träd, dom verkar nu ha höjt till 100:-. Små träd, barrotade. 

https://blekingefrukttradplantskola.selz.com/categories/appeltrad

Har funderat på att beställa från dem till våren. Är du nöjd med kvalitén? Hur gamla är de träd du köpt?
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #11 skrivet: 25 jan-21 kl 12:49 »
Jag köpte väl 15 träd ungefär. 50 :- styck. Frakt ca 200:- .  Så runt 65:- styck med frakt. Tycker att det var fina äppelträd. Ett par fick skador under vintern på grundstammen. Oklar orsak men blev lovad ett ersättningsträd. Trots upprepade kontaktförsök efter detta hörde de inte av sig.

Skulle ändå rekommendera att handla därifrån med tanke på vad man får. Det är nog bäst om man bor i närheten för att kunna åka dit om det blir problem med träden. Ligger nära Asarum i Blekinge, norr om Karlshamn.

Åldern på träden, kallades ettåriga. Kanske 60-70 cm. Barrotade som kom i en kartong som hämtades på ICA.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #12 skrivet: 25 jan-21 kl 13:17 »
Äppelträd kan skjuta stubbskott och ibland rotskott. Om du gallrar dom så ett eller ett par blir stora så kan du få äppelträd igen.
kretslopp

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #13 skrivet: 25 jan-21 kl 16:00 »
Äppelträd kan skjuta stubbskott och ibland rotskott. Om du gallrar dom så ett eller ett par blir stora så kan du få äppelträd igen.

Då det i denna tråd verkar finnas tveksamheter bland annat om vad ett äppelträd är och vad det inte är, så vill jag försöka tydliggöra detta;

Normalt består äppelträd av två alternativt tre delar som sammanfogats. Grundstammen är roten och ca 8 cm stam, med vissa önskvärda egenskaper. Kan vara från sådd av äppelkärnor.

Stammen är biten från grundstammen upp till strax under första grenvarvet på trädet, med vissa önskvärda egenskaper. (denna del är allra vanligast hos professionella fruktodlare, men saknas fortfarande hos mindre plantskolor då och då)

Äppelsorten, grenar/trädkrona, är en klon av ett och samma ursprungliga kärnsådda äppelträd. Denna är ympad eller okulerad på grundstammen/stammen, och ympriset kommer från ett befintligt äppelträd av den önskade sorten.

Det som folk har dålig koll på i ämnet fruktträd är oftast det där med blommor och bin.  ;)  Tar man en kärna från tex ett Ingrid-Marie äpple och sår detta så får man aldrig aldrig ett träd av sorten Ingrid-Marie. Däremot får man korsningen moder Ingrid-Marie X fader okänd, dvs 50% Ingrid-Marie och 50% från en annan äppelsort.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #14 skrivet: 25 jan-21 kl 20:57 »
Gemene man brukar backa ett par steg om man gläntar bara liiite litegrann på dörren till ärftlighetslära eller genetik. Nu har jag därför använt broder google för att hitta ett så enkelt schema som möjligt över vilka äppelsorter som kan eller inte kan pollineras av andra sorter. Tyvärr är många av sökträffarna skräp - men här kommer en tror som jag tror är någorlunda pedagogisk och begriplig, utan att den nämner några avelstermer alls.

https://vaxtia.se/wp-content/uploads/2019/08/polltabell_apple.pdf
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #15 skrivet: 26 jan-21 kl 10:57 »
Jag har en supertrist stor gräsmatta som inte gör någon glad. Vi har inspirerats av Mandelmanns Gård och tänker fylla gräsmattan med olika fruktträd och buskar. När jag tittar på tex Plantagen ser jag att man får betala 500-1000kr för ett träd!?! Att då tänka plantera 20-30 träd känns ekonomiskt omöjligt.
Tips och råd mottages tacksamt  :)

Hej och välkommen hit!

Jag kan berätta hur vi har gjort. Nu har vi ca 15 träd i vår fruktlund. 12 år sen började vi.

Vi har köpt alla på kruka men inte så dyra, kanske 2-500 kr st. Fördelen med kruka är att de är inte så känsliga för när man planterar dem.

Vi har gjort några stora fel som vi ångrar bittert:

- inte grävt tillräckligt stor grop och fyllt den med bra jord och gjort bra dränering. Minst en meter i diameter och 50 cm djup är kanske lagom.

- inte skyddat rötterna mot sorkar, det kan man göra genom att slå in rotklumpen med finmaskigt nät. Nätet rostar bort så småningom och då har trädet kraftiga rötter. Sorkar älskar rötterna.

- inte skyddad stammen och de nedre grenarna mot harar = fem träd av tio dog/stympades första vintern. Det kom mycket snö och skare = skyddet skulle vart minst 1 meter i stället för 70 cm.


Jag tänker så här: jag vill att min fruktlund ska stå i i minst 50 år. Då är det värt att lägga pengar och mycket tid i början för att det ska bli så bra som möjligt.

Så här skulle jag ha gjort idag:
- Köpt några träd om året och plantera efter hand på kruka, gärna kända och tåliga sorter.
- Och sen fyllt på med billiga barrotade träd som beskrivs i tråden.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #16 skrivet: 06 okt-21 kl 09:43 »
Antonovka är en äppelsort som ofta används som grundstam i Finland men även odlas som träd på egen rot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Antonovka
Ebe plant säljer dem som grundstam för ca 30 kr. De kan man låta växa upp till egna träd men man får förstås vänta några år extra innan man får skörd. Gillar man inte smaken på äpplet kan man ju ympa nya sorter på trädet.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #17 skrivet: 06 okt-21 kl 10:07 »
Jag köpte väl 15 träd ungefär. 50 :- styck. Frakt ca 200:- .  Så runt 65:- styck med frakt. Tycker att det var fina äppelträd. Ett par fick skador under vintern på grundstammen. Oklar orsak men blev lovad ett ersättningsträd. Trots upprepade kontaktförsök efter detta hörde de inte av sig.

Skulle ändå rekommendera att handla därifrån med tanke på vad man får. Det är nog bäst om man bor i närheten för att kunna åka dit om det blir problem med träden. Ligger nära Asarum i Blekinge, norr om Karlshamn.

Åldern på träden, kallades ettåriga. Kanske 60-70 cm. Barrotade som kom i en kartong som hämtades på ICA.

appropå skador på grundstammen...
Vi har många kaniner, rådjur etc som kommer in i trädgården (bor på landet). Kaniner & harar gnagar på stammen och rådjuren älskar att feja hornen på nyplanterade träd (kan man bryta stammen är man en riktig Hi-man). Även rötterna angrips av gnagare...ett valnötsträd gick att bara lyfta rakt upp, varenda rottråd var avgnagd.
Därför: alla träd har gnagskydd och omgivna av kompostgaller, vårlökar (ju bäskare desto effektivare) planteras runt stammen. Ni kan ju tänka er hur det ser ut hos oss, men det är enda sättet att säkra dem.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #18 skrivet: 06 okt-21 kl 18:18 »
hitta ett så enkelt schema som möjligt över vilka äppelsorter som kan eller inte kan pollineras av andra sorter. Tyvärr är många av sökträffarna skräp -

https://vaxtia.se/wp-content/uploads/2019/08/polltabell_apple.pdf

Även denna är tyvärr skräp. De angivna sorterna kan pollineras av betydligt fler sorter än vad som anges.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #19 skrivet: 06 okt-21 kl 18:20 »
Antonovka är en äppelsort som ofta används som grundstam i Finland men även odlas som träd på egen rot. https://sv.wikipedia.org/wiki/Antonovka
Ebe plant säljer dem som grundstam för ca 30 kr. De kan man låta växa upp till egna träd men man får förstås vänta några år extra innan man får skörd. Gillar man inte smaken på äpplet kan man ju ympa nya sorter på trädet.
Ganska få gillar den sura smaken av Antonovka, men det går att göra mos eller marmelad av den. Går även bra till must, blandat med andra äpplesorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser