Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?  (läst 2050 gånger)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« skrivet: 10 jan-21 kl 22:41 »

Timmerhus från slutet av 1800-talet. Murstocken revs ned av förra ägaren omkring 2000

Vill mura upp en helt ny murstock och ha ett antal kanaler
Vedspis och rörspis eller massugn

Är det tillåtet i dagens hårt reglerade byggkrav? Eller får vi bara installera isolerade modern supereffektiva (tråkiga) kaminer?

Drömmer om en mycket effektiv rörspis

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-21 kl 23:23 »
 Klart du får mura upp en murstock i huset.
 Det gäller dock att få den godkänd också.
 De gånger jag stått inför det problemet har jag tagit kontakt med sotaren. På plats beskrivit mina önskemål om placering, antal kanaler och deras funktion.
 Sen har jag följt deras instruktion murat upp och färdigt. De kom och inspekterade med kamera och rökgas. Blev godkänt. Därefter putsning.
 Var noga med kvalite på tegelstenen invändigt som utvändigt.
Det är en rolig tid du har framför dej. Lycka till.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-21 kl 23:50 »
Tack ärt för informativt och glädjande svar :)


Någon kanske vet om rörspis är det mest effektiva man kan mura upp?
Går de skala upp för att acceptera större partier än "myseldning" ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-21 kl 00:34 »
Rörspisar anpassades i storlek för att passa till rummet de skulle värma. Kan för lite om det här och hur de tänkte, men skulle jag bygga så skulle jag ta i lite i överkant i tegelvikt så värmen blir jämnare över dygnet. En eldning per dygn och att rörspisen klarar hålla den energin. Här skulle jag räkna med -10 som dimensionerande utetemp.

Det finns varianter på rörspisar i Finland. De har bland annat tunga murstockar med flera kanaler och spjäll där du väljer hur mycket av rökgasvärmen från järnspisen du skall ta tillvara. Smart lösning. De har också rörspisar med plåt runt istället för kakel.

Det finns rörspisar med liggande kanaler, men jag hittar inte länkarna jag trodde jag sparat... Frågan är om inte de går att få till effektivare än den vanliga typen med 5 kanaler, i alla fall om man som lekman bygger.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-21 kl 11:49 »
Googla pönttöuuni för att se om kakelugnarna med plåthöljen.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-21 kl 13:24 »
Rörspisar anpassades i storlek för att passa till rummet de skulle värma. Kan för lite om det här och hur de tänkte, men skulle jag bygga så skulle jag ta i lite i överkant i tegelvikt så värmen blir jämnare över dygnet. En eldning per dygn och att rörspisen klarar hålla den energin. Här skulle jag räkna med -10 som dimensionerande utetemp.

Det finns varianter på rörspisar i Finland. De har bland annat tunga murstockar med flera kanaler och spjäll där du väljer hur mycket av rökgasvärmen från järnspisen du skall ta tillvara. Smart lösning. De har också rörspisar med plåt runt istället för kakel.

Det finns rörspisar med liggande kanaler, men jag hittar inte länkarna jag trodde jag sparat... Frågan är om inte de går att få till effektivare än den vanliga typen med 5 kanaler, i alla fall om man som lekman bygger.

Finsk rörspis = massugn?

Finns det varianter med dubbla eldstäder där den andra elden fungerar som en extra förbrännare av den första eldens icke förbrända gaser?



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-21 kl 17:51 »
Det finns ju en finsk uppfinning på rörspistemat som kallas värmevägg, se http://runeberg.org/tektid/1951/0890.html . Vet dock ej om den någonsin kom till större användning. Den tycks ha använt sig av både sekundär- och tertiärluft för att garantera fullständig förbränning.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #7 skrivet: 23 jan-21 kl 21:58 »
Kan vi få några skeptiker att analysera denna modell?
På första plan 3 utgångar
Vedspis
Rörspis
Öppen brasa

2a våning enkel utgång för att koppla på järnkamin

För vedspisen hade jag gärna roterat den 90° för att möta baken mot skorsten men det är praktiskt av andra anledningar


ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #8 skrivet: 24 jan-21 kl 05:21 »
 Du har en stor massa med mycket värme.
Hur få ut så mycket som möjligt ur denna värme samling?
värma rum ovan med ventilation?
Om du lägger till två kanaler så har du gratis ventilation. Du kan koppla en tork till en sådan kanal. ventilation badrum, torkrum för tvätt...

 Att dra in en kanal från utsidan så att elden får luft utifrån.

 Hur tänker du dej teglets placering i mellanväggarna? ståendes el liggandes. Har själv valt att ha dem liggandes. blir ju stabilare men tar mer plats. En ventilations kanal kanske inte behöver ha samma yta som rökkanal?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #9 skrivet: 24 jan-21 kl 21:07 »
Smart att ha extra kanaler för ventilation! Får tacka för tipset :)

Vi kanske kan öka storleken ytterligare men den ursprungliga murstocken hade mått 800x1000mm och med liggande sten verkar det som vi kan få till 6 kanaler med snittarea på 380cm2 som motsvarar ett runt rör på Ø220mm vilket till och med känns lite överdrivet? Standard ser ut att vara mellan Ø110 och Ø150mm

Kanske att man fördela det lite olika så den öppna spisen har större kanal än vedspisen

Svårt att hitta bra bilder som visar hur övergången från tex vedspis är till den vertikala kanalen. Är det så att man murar den gången med lite lutning och hackar sten för att få till en mjuk övergång? Eller kan längre gångar vara horisontella?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #10 skrivet: 24 jan-21 kl 22:11 »
Det är ofta upp till en halvmeter horisontell rökgång i anslutning till vedspisar. Sådana sträckor bör dock vara försedda med sotlucka så man lätt kan raka ut sånt som lägger sig på botten (utan att behöva baxa undan vedspisen).

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #11 skrivet: 24 jan-21 kl 22:51 »
Horisontella kanaler kan vara långa, bara man tänker på att draget skall räcka. Är lite svårare att tända upp innan draget kommit igång, den varma luften måste ju fylla den vertikala kanalen innan draget kommer.

Tvärsnittsarean och höjden på skorstenen begränsar hur stor eld den kan dra. Kopplar du en öppen spis till en för liten kanal så ryker det in.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #12 skrivet: 25 jan-21 kl 10:58 »
Rörspisen ser lite kort ut? Borde väl gärna va så lång som möjligt.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #13 skrivet: 25 jan-21 kl 18:21 »
Bra tips och svar! Ska lägga till sotarluckor där det behövs

Rörspisen är 2400mm hög på bilden

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Regler för helt ny murstock i gammalt timmerhus?
« Svar #14 skrivet: 25 jan-21 kl 18:47 »
OK det var ju ganska högt, jag hade svårt att få saker i sin rätta storlek.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser