Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar det för frukterna att mogna?  (läst 4575 gånger)

tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
Hur lång tid tar det för frukterna att mogna?
« skrivet: 12 jul-14 kl 11:44 »
Vi ska snart åka på semester, och givetvis börjar både parika, chili och tomat så smått att skifta färg just precis nu... Första gången jag odlar, så jag undrar:
1. Hur lång tid tar det generellt från att paprika/chili/tomat börjar skifta färg tills att den är helt mogen?
2. Hur länge kan/bör mogna frukter av paprika/chili/tomat hänga kvar på plantan utan att bli övermogna/förstörda?

Tacksam för svar!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur lång tid tar det för frukterna att mogna?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-14 kl 17:04 »
Paprika och Chili brukar ta ett par veckor på sig i alla fall, medan tomat kan gå betydligt fortare om det är varmt. Men vid denna tid på året är vattning och bladmögelkontroll också mycket viktigt

tm78

  • Inlägg: 44
    • Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
SV: Hur lång tid tar det för frukterna att mogna?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-14 kl 08:31 »
Tack för svar!
Jag får hoppas att det mesta är skördeklart när vi kommer tillbaka från semestern och inte blir övermoget under tiden. Får be växthuspassaren plocka med sig det hon ser som är helt moget, så inget blir förstört.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, Daniel-S, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser