Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparris i nordligare breddgrader?  (läst 8008 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Sparris i nordligare breddgrader?
« skrivet: 22 feb-10 kl 14:57 »
Jag tänker plantera sparris nu i vår, båd härnere i Skåne men också uppe i Dalarna, i trakterna vid västerdalälven. Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att odla sparris i Dalarna eller åtminstone lite mer norrut? Blir det något av det? Och vilka sorter i så fall?

/Acleja

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-10 kl 15:02 »
En anställd på Nordvikskolan i Kramfors odlade sparris hemma med lyckat resultat .
Vet också av en odling i Bollnäs .

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-10 kl 15:17 »
Oj, Dalarna känns lite väl långt norrut för sparris. Men det beror ju som vanligt på vad du har för förutsättning på växtplatsen. Kanske kan du odla i upphöjda bänkar? Det gör min bror med gott resultat på sitt sommarställe (fast det ligger ju längre söderut, i Mälardalen).

Välj hur som helst en härdig sort. Jag har ingen direkt koll på vilka det är, men titta här:
http://www.sparris.se/

Själva har vi ett fält med  'Rambo', den verkar fungera alldeles utmärkt. Första ordentliga skörden sen planteringen -08 väntas om några månader!  :)
Höns, stickning och pelargoner

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 15:39 »
hej,

jag odlar sparris i umeå zon 6 utan problem. Jag har de i upphöjda bäddar ( pallkragar) fyllda med brunnen hästskit. Jag börjar med en krage och sen öka med en till när det blir en stor hög. Ja har övervintrade ungplantor till salu ( så fort våren kommer) det finns nog 200st tvååriga plantor så man får vänta tills nästa år innan man skörda av de....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-10 kl 22:33 »
Jag har de i upphöjda bäddar ( pallkragar) fyllda med brunnen hästskit. Jag börjar med en krage och sen öka med en till när det blir en stor hög.
Jonathan

Hur många plantor sätter man i en pallkrage? Om man höjer upp dem (för mycket?) - fryser de inte lättare sönder då? Eller tänker jag helt fel nu...

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #5 skrivet: 23 feb-10 kl 07:07 »
hej,

jag har tre plantor på krage, om man höjer bädden så frysa den lika fort som om man inte göra det, MEN den tina upp mycket snabbare på våren. Just nu är mina bäddar 1 krage högt,  på hösten ska jag höjer de yterlige en krage. då är plantorna 5 år gamla.

hör av dig om du ville ha plantor

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-10 kl 08:18 »



Beställde 20 st Rambo ifrån Österlen sparris vintern 08,  fick dom då april 09. Plantorna var stora, dvs rötterna var kraftiga och var större än ett A-4 ark.
Alla 20 växte mycket frodigt och blev buskiga trots att katterna lagt sin agility bana mellan plantorna.
Lite orolig är jag då Rambo inte ville gå och lägga sig för vintern , utan stod fortfarande grön och fin. kanske för mycket och sen näring och inget med sorten att göra,,,,
Ha koll på NÄR sparris skickar ifrån firma om den beställs, för DHLs mail har en tendens att fastna i skräpfilter, och plantorna blir liggandes på utlämningsstället !
Rekomenderar Österlens sparris, men ,, ser nu att dom dubblat priset.

       micki o molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 10:50 »
Earthangel: tror du det skulle gå odla lite högre upp, Sorsele? Vad har du för sort?
Jag vill köpa plantor!

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 17:05 »
hej,

jag tror nog att det är inte mycket skillnad mellan sorsele och vännäsby... jag bor i en riktigt kallhåla och de trivs bra här... sorten kom jag inte ihåg... jag ska leta i antekningarna..... det står att man ska inte skörda efter midsommar men det gäller inte här uppe.... jag brukar skörda till slutet av juli o sen låter de växa fritt.... allting exploderar i juli augusti o september o växa dygnet runt här uppe.......


mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 08:49 »
earthangel: plantorna jag köpte av dig har alla överlevt mina ömma...hmm...omsorger under sommaren! (Skulle dock behöva 2-3 st till om du har till våren!)

Undrar över det du skriver att du liksom höjer bädden år efter år...för visst är det så du menar? Satte mina i kant med gräsmattan men ska bygga en bädd runtomkring. Kan jag bara fylla på med jord över plantorna o så växer de på sig uppåt...de ruttnar inte lätt el så, alltså?

Vilken jord är det optimala för att de ska klara vintern o en blöt vår? Sandblandad för genomrinningens skull o sedan myllar jag ner brunnen gödsel till våren? De står öppet där det brukar lägga av ganska ordentligt med snö under vintern.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sparris i nordligare breddgrader?
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 15:30 »
Hej,

vad roligt att det har gott bra för dig.....

När de har vissnat ner fyll bara på med brunnen gödsel, kompost eller jord ( dock ej påse jord då den duger till inget)

Jag kommer att ha nya fina plantor till våren. Förra året sålde 600 plantor slut på en vecka...

Mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser