Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jäst dryck med gurkört och malt  (läst 2103 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
Jäst dryck med gurkört och malt
« skrivet: 29 jan-17 kl 22:09 »
Jag funderar lite på att berätta om min dryck på gurkört och maltextrakt. Årgång 2016 har stått och mognat och den blev färdig för provsmakning häromdagen. Den här drycken har jag gjort förut - 5 eller 6 gånger – och den har alltid blivit bra. Det enda som jag fortfarande är lite osäker på, är hur mycket av bottensatsen som skall följa med vid den sista omtappningen före buteljeringen.
Jag brukar göra noteringar för varje brygd i en liten bok, vilket gör det enkelt att berätta hur jag gått tillväga.

Hur smakar det? Frisk och lite pärlande, malt och gurkört. Det är en lite annorlunda smak som just inte liknar något annat, men så kan det ju bli med det riktigt hemmagjorda. Vår granne som fick smaka tyckte inte om den: ”Öööh – lite knepigt” Själva dricker vi den med förtjusning.

Så om det finns intresse, kan jag berätta om denna dryck, som vi kallar ”Borago”.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jäst dryck med gurkört och malt
« Svar #1 skrivet: 30 jan-17 kl 10:55 »
Klart att det finns intresse. Allt som förändrar balansen mellan kunskap och dumhet i detta forumet är av intresse! Dessutom är jag själv både glad i alkohol och gillar att brygga.

MVH
Magnus

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Jäst dryck med gurkört och malt
« Svar #2 skrivet: 30 jan-17 kl 17:45 »
Receptet, för 10 liter

15 augusti:  Jag har 3 byttor:
* 3 liter grovt hackad gurkört lade jag i 3 liter kokhett vatten.
* 500 gram mörk spraymalt och 300 gram medium spraymalt kokades i 3 liter vatten med 1 gram tannin i 15 minuter. Saften av 2 lime hälldes i och allt fick svalna. (Det är spraymalt utan humle.)
* en förkultur med öljäst, lite vatten och 1 matsked fruktsocker

16 augusti:  Hällde gurkörten och maltet genom en silduk i en hink. Tillsatte förkulturen, 1 tsk flytande pektolas och 1 gram Wyeast jästnärsalt. Täckte med en handduk. Rörde om flera gånger om dagen.

18 augusti: Nu flyttar jag brygden till ett jäskärl på 10 liter. Tillsätter 760 gram socker och sätter på jäsrör. (Året innan gjorde jag samma dryck och räknade då ut sockermängden med hydrometer och Oechslegrader. Nu tar jag bara samma mängd.) När jäsningen kommit igång igen, fyller jag på med vatten ända upp.

6 september: Jäsningen har upphört. Det smakar lite för surt. Jag tappar om. I botten på nya jäskärlet finns en liten lag med 70 gram socker och 12 sötningstabletter. Tillsätter även 2 matskedar av bottensatsen. Försiktig omrörning och buteljering.
Lite över 30 glasflaskor, men 2 av flaskorna är av plast: 33 cl med skruvlock. Omedelbar transport till jordkällaren.

27 januari:  Efter en ovanligt lång väntan är drycken färdig. Hur vet jag det? Jo, jag har gått och nypt i de där plastflaskorna varje gång jag hade ärende till källaren. Nu går det knappt att nypa längre, då flaskorna är alldeles hårda och spända.
Provsmakning, godkänt, gott till smörgåsar och annat nyttigt.

Hållbarheten brukar vara begränsad. Jag räknar med att servera alltihop under de närmaste  4-5 månaderna.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Jäst dryck med gurkört och malt
« Svar #3 skrivet: 30 jan-17 kl 17:52 »
Kommentarer:
Spraymalt är torkad malt. ”spray” syftar på torkningsmetoden. Finns på bryggbutiker. 500 gram kostar nu (2017) ca 50 kronor. Gammaldags kokt maltextrakt finns också kvar på marknaden: den duger också.
Öljäst, pektolas och jästnärsalt kan vara av viken sort som helst, bara de är av god kvalitet.
Sötningstabletter tycker inte alla om. Det går bra utan – det blir bara lite surare.

Inspirationen fick jag genom en bok från 1991: Judith Irwin – A step by step guide to making homemade wine. Hon hade ett vin med gurkört och malt. Resten – att göra en lite mildare dryck med 8-9% alkohol och testa olika mängder och procedurer – gjorde jag själv.
Nu blev jag inspirerad igen: Skulle jag kunna kombinera gurkörtsextrakt med ett halvt vinbärsrecept och brygga antingen en pärlande cider eller ett rosévin? Det ska jag gå och skissa på.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Jäst dryck med gurkört och malt
« Svar #4 skrivet: 07 jul-17 kl 21:57 »
Jag har endast gjort ale och lageröl än så länge, hade velat göra bryggalett, som man fick hos mormor som barn. Ölen jag gjort är olika, men lagern, påminner om mariestads, hade dessutom gärna haft den som lättöl, så man kan dricka till maten, har inget behov av fyllan, just nu är den sekundär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser