Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäregistret jordbruksverket  (läst 38666 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #60 skrivet: 06 dec-20 kl 16:44 »
Jo jag har ju frågat JBV och fått svaret att om jag ska sälja så är de SE registrering som gäller

Men det är ju svårt att argumentera med det på Facebook då några som tror sig veta bättre håller på att informera om att det inte behövs och så verkar ju rent av de som säger motsatsen ha en tendens att bli utkastade från vissa Facebook grupper.
Vaktelsidorna är snäppet värre än hönssidorna då de som har höns ofta är mer pålästa än de som har vaktlar.

Jag tolkar ju det som JBV och Livsmedelverket talar för sina respektive områden och inte för helheten, JBV skiter ju i vad du säljer medan livsmedelsverket struntar ju i hur dina djur mår så länge människor inte blir drabbade

Men det är ju klart att de som säljer mycket och har mycket djur under kanske lite tveksamma förhållanden inte vill att de ska vara registrerade hos någon myndighet.

Tyvärr har du rätt när det gäller grupperna på Facebook.
Man har gjort tolkningar som när man tittar på det liknar ormgropen som uppstår när cyckeltolkningslutonens dragrep går av i en lätt uppförsbacke och ingen är beredd på det.

Det tråkiga när det gäller just djurhållning och försäljning är som du noterat flera olika regelverk att följa och ingen som sitter med en sammalnställningsmall utan man får bygga upp den själv med egna tolkningar.

Det är lite lurigt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #61 skrivet: 07 dec-20 kl 13:12 »
Fick svar från Livsmedelsverket
Det är som jag misstänkt, det enda är att man kan behöva registera sig i värphönsregistret om man har över en viss mängd djur
Fick nedan svar:

Det är två olika regelverk som gäller här. Det ena handlar om regler kring djurhållning och som har fokus på smittsamma fjäderfäsjukdomar och jordbruksstatistik och det andra som gäller livsmedel. Jordbruksverket ansvarar för registrering av besättningar och via länsstyrelsen kontrolleras att regelverket uppfylls för smittsamma sjukdomar. Även livsmedelssidan kontrolleras av länsstyrelsen på primärproduktionsnivån. Av smittskyddsskäl måste även små hobbybesättningar registreras medan endast kommersiella besättningar behöver därutöver registreras i hönsregistret. Vid försäljning av hönsägg direkt till konsument behöver ingen registrering ske till länsstyrelsens livsmedelsenhet om besättningen håller mindre än 50 höns per år. Överskrids denna mängd måste en registrering ske till länsstyrelsen. Har du mer än 350 höns och säljer direkt till konsument måste du också registrera din verksamhet hos kommunen som en detaljhandel.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #62 skrivet: 07 dec-20 kl 14:18 »
Fick svar från Livsmedelsverket
Det är som jag misstänkt, det enda är att man kan behöva registera sig i värphönsregistret om man har över en viss mängd djur
Fick nedan svar:

Det är två olika regelverk som gäller här. Det ena handlar om regler kring djurhållning och som har fokus på smittsamma fjäderfäsjukdomar och jordbruksstatistik och det andra som gäller livsmedel. Jordbruksverket ansvarar för registrering av besättningar och via länsstyrelsen kontrolleras att regelverket uppfylls för smittsamma sjukdomar. Även livsmedelssidan kontrolleras av länsstyrelsen på primärproduktionsnivån. Av smittskyddsskäl måste även små hobbybesättningar registreras medan endast kommersiella besättningar behöver därutöver registreras i hönsregistret. Vid försäljning av hönsägg direkt till konsument behöver ingen registrering ske till länsstyrelsens livsmedelsenhet om besättningen håller mindre än 50 höns per år. Överskrids denna mängd måste en registrering ske till länsstyrelsen. Har du mer än 350 höns och säljer direkt till konsument måste du också registrera din verksamhet hos kommunen som en detaljhandel.

Så här står det på JBV:

”Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret. I detta sammanhang är fjäderfä ankor, duvor, fasaner, gäss, gräsänder, höns, kalkoner, pärlhöns, rapphöns, strutsfåglar och vaktlar.

Vad menas med kommersiellt bruk?
Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning, eller som husdjur.

Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Du ska anmäla dig till registret om du har djur för kommersiellt bruk. För att det ska definieras som kommersiellt bruk ska det förekomma någon form av pengatransaktion. Att ge bort några ägg till bekanta räknas därför inte som kommersiell verksamhet.”

Det finns inte mycket rum för tolkning här tycker jag. Tar du minsta peng för dina ägg är det enligt JBV en kommersiell verksamhet.
De struntar helt i hur du gör med skatteverket och skatter. En peng - kommersiellt.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #63 skrivet: 07 dec-20 kl 22:57 »
Så här står det på JBV:

”Vilka måste anmäla sig till fjäderfäregistret?
Om du har fjäderfä för kommersiellt bruk på din anläggning ska du anmäla det till registret. I detta sammanhang är fjäderfä ankor, duvor, fasaner, gäss, gräsänder, höns, kalkoner, pärlhöns, rapphöns, strutsfåglar och vaktlar.

Vad menas med kommersiellt bruk?
Med kommersiellt bruk menas om du håller fjäderfä som inte används för egen konsumtion eller användning, eller som husdjur.

Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
Du ska anmäla dig till registret om du har djur för kommersiellt bruk. För att det ska definieras som kommersiellt bruk ska det förekomma någon form av pengatransaktion. Att ge bort några ägg till bekanta räknas därför inte som kommersiell verksamhet.”

Det finns inte mycket rum för tolkning här tycker jag. Tar du minsta peng för dina ägg är det enligt JBV en kommersiell verksamhet.
De struntar helt i hur du gör med skatteverket och skatter. En peng - kommersiellt.

Ja men det verkar som vissa inte förstår att det är flera regelverk som blir inblandade, du har djur, du säljer en produkt från dem och du får pengar, så egentligen är det ju Jordbruksverket, livsmedelsverket och skatteverket som man ska ta hänsyns till olika regler hos, men det verkar som vissa tror att man kan välja vilka man ska följa.

Jag hade inte kunskapen tidigare men har skaffat mig den och det är ju aldrig försent att lära sig nått nytt så det är ju bara att hoppa på tåget och följa regelboken och vara glad över att man inte fått problem tidigare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #64 skrivet: 08 dec-20 kl 11:04 »
Ja men det verkar som vissa inte förstår att det är flera regelverk som blir inblandade, du har djur, du säljer en produkt från dem och du får pengar, så egentligen är det ju Jordbruksverket, livsmedelsverket och skatteverket som man ska ta hänsyns till olika regler hos, men det verkar som vissa tror att man kan välja vilka man ska följa.

Jag hade inte kunskapen tidigare men har skaffat mig den och det är ju aldrig försent att lära sig nått nytt så det är ju bara att hoppa på tåget och följa regelboken och vara glad över att man inte fått problem tidigare.

Man ska följa den som är strängast och är dom motstridiga så ska man följa bägge även om man anser det vara heltmupp mot väggarna en kall tisdagsmorgon i mars.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #65 skrivet: 08 dec-20 kl 16:06 »
Skall du sälja ägg, ska du anmäla detta till jordbruksverket, och även ansöka om platsproduktionsnummer. Om du har under 50 höns, behöver du inte anmäla till länsstyrelsen, ska du ha över 50 höns måste man även anmäla till länsstyrelsen att man har primärproduktion.
 Lycka till!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #66 skrivet: 13 dec-20 kl 20:45 »
Skall du sälja ägg, ska du anmäla detta till jordbruksverket, och även ansöka om platsproduktionsnummer. Om du har under 50 höns, behöver du inte anmäla till länsstyrelsen, ska du ha över 50 höns måste man även anmäla till länsstyrelsen att man har primärproduktion.
 Lycka till!

Med vaktlarna så har jag nog i dagsläget strax över 50 men håller så sakteliga på att minska antalet djur då det tar för mycket tid att sköta allt, har 12st vanliga höns men det är för eget behov och så får mina föräldrar och svärföräldrarna de som blir över.

Vaktlarna har mest gått till att sälja avelsägg och kycklingar från varit oerhört populärt senast i år, går det under samma regelverk om man säljer levande djur eller finns det ytterligare regler där?

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #68 skrivet: 26 feb-21 kl 15:17 »
Ojojoj, man skulle ha aktier i jordbruksverket.

Husflugorna har de inte räknat än...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #69 skrivet: 27 feb-21 kl 18:09 »
Jaha registrering för ALLA! https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggning-for-djur-och-avelsmaterial

Inte så konstigt egentligen, de flesta som redan med gällande regler nu skulle vara med struntar ju i att registrera sig utan kränger ägg ändå.

Vissa verkar ju även tro att skatteverket kommer på hembesök för man har SE nummer, är nog större risk att få problem pga swishbetalningar än att man har SE nummer.

Min erfarenhet med myndigheter är att de inte har någon kommunikation mellan varandra alls, Jordbruksverket och Livsmedelsverket är 2 exempel där den ena pratar som sina regler och den andra om sina egna utan att nämna att man måste följa båda när man säljer ägg.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #70 skrivet: 14 maj-21 kl 22:06 »
 (:)  Följdmoderering. /Torpjens


Det tråkiga i kacklet är att fjäderfähobbyn har exploderat de senaste åren innebärande att vi har en betydligt större mängd folk som håller fågel men har väldigt dålig koll på de gällande regelverken.
Vi har en situation där man har fått in fler och fler smittor, och uppenbarligen räcker det inte med att kungöra propåer avseeende smittskydd och andra påbud.
Därför har man tvingat fram registreringsplikt för att kunna nå ut till alla och ha koll om det sprids smittor.

Tacka de med eget förstånd för detta.
« Senast ändrad: 14 maj-21 kl 22:27 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #71 skrivet: 14 maj-21 kl 22:28 »
 (:)  Städat bort ovidkommande otrevligheter. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #72 skrivet: 17 maj-22 kl 19:30 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #73 skrivet: 17 maj-22 kl 22:21 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?
Kostnaden är närmast symbolisk, den lär knappast täcka statens kostnad och lär höjas när efektiviseringskraven kommer och pengarna måste in till statskassan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #74 skrivet: 19 maj-22 kl 12:09 »
Eftersom alla ska vara registrerade hos jordbruksverket numera oavsett antal hönor. Innebär en registrering av anläggningen då även att jag kan sälja ägg till grannar och vänner?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #75 skrivet: 19 maj-22 kl 13:37 »
Alla måste ju registrera sina höns nu, gäller det oavsett antal höns. Om jag tex bara har 4 höns och 1tupp?
För egen hobby.
Vad innebär registreringen? Om man låter hönsen gå fritt i trädgård skriver man hela tomtens mark då som utrymme för utevistelsen?
Kostar det något förutom den årliga avgiften på 50 kr?
Framförallt innebär det att du kan få besked om att risknivåerna för smittspridning för smittspridning ökar/minskar.
Smittspårning underlättas.
Osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fjäderfäregistret jordbruksverket
« Svar #76 skrivet: 19 maj-22 kl 13:41 »
Eftersom alla ska vara registrerade hos jordbruksverket numera oavsett antal hönor. Innebär en registrering av anläggningen då även att jag kan sälja ägg till grannar och vänner?
Det kunde du göra redan innan om du sysslar med direktförsäljning.
Tex via gen gårdsförsäljning, på torget eller på arbetsplatsen.
Det absolut viktigaste i det fallet är att inte tvätta äggen med fukt utan på sin höjd slipa bort smutsen.
Och att kunden vet vem du är och var äggen producerats.
Givetvis i enlighet med de regler som gäller vid de olika risknivåerna.
Dvs om det är risk 2 att du håller dina höns inne eller i täckt och tät utegård.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser