Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur- bygga örtspiral???  (läst 5182 gånger)

katta

  • Gäst
Permakultur- bygga örtspiral???
« skrivet: 31 mar-05 kl 11:24 »
Hej!

jag skulle vilja veta mer om att bygga örtspiral.
Undrar först och främst om det där med att låta den gå mot eller medsols. Vad är "rätt" eller spelar det ingen roll?

Vad annat bör man tänka på?

/ Katta


Monica

  • Inlägg: 535
Re:Permakultur- bygga örtspiral???
« Svar #1 skrivet: 31 mar-05 kl 22:24 »
alltid medsols.........så går livet...... ;D, har kanske ingen betydelse rent vetenskapligt......men ändå.....det är inte alltid vetenskapen som har rätt  :-[

Lägg i mycket sten för värmens skull.......och gör den inte för liten, det brukar vara det som är problemet för det mesta......jag har en bild på min nånstans, men nu kan jag inte hitta den.....

Just nu är jag otrolig peppad på min varmbädd........slår alla rekord. Fyra (4) dagar från sådd till uppkommen gröda  ;D, det klarade inte örtspiralen......

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Permakultur- bygga örtspiral???
« Svar #2 skrivet: 01 apr-05 kl 17:23 »
Hej,
ju det är kul med örtspiral.
Har nu äntligen flyttat från lägenhet på landet, så att jag har plats för en, men upptäckte att jag tappat bort en del litteratur. Bl.a. nån gammal beskrivning för en örtspiral. Skulle vara jättetacksam, om du kunde skriva lite mer om uppbygget osv
/droliver

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Permakultur- bygga örtspiral???
« Svar #3 skrivet: 05 apr-05 kl 21:38 »
Hmmm.....sorry, har missat detta  :-[

Så här gjorde jag - en del större sten i mitten och så högt (nästan) som du vill ha spiralen, lägg på rejält med jord så det täcker toppen. Sen blir det svårare att förklara..... Du ska tänka dig en "väg" uppåt som slingrar sig runt mitten och som hela tiden stiger mot toppen. "Vägen" kan du göra så bred du vill, men gör den inte bredare än att du kan nå mitten från alla håll (du vill def inte trampa i örtspiralen). På vägen upp kantar du med sten och fyller i jord..... Går det att förstå hur jag menar  ???

Önskar jag kunde hitta den där bilden jag har när jag byggde min, men jag får väl ta en ny  :-[

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Permakultur- bygga örtspiral???
« Svar #4 skrivet: 11 apr-05 kl 11:28 »
Hej,
tack för tipsen. Själva uppbygnaden tror jag är mindre problematisk, jag tänkte mera på vilka växter trivs bra/bäst ihop? Har du några erfarenheter om detta?
hälsnigar

/droliver

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Permakultur- bygga örtspiral???
« Svar #5 skrivet: 11 apr-05 kl 20:57 »
Jag odlar det i kryddväg som jag använder i köket (har örtspiralen utanför dörren). Backtimjan har jag överst eftersom den gärna vill sprida ut sig och ha mycket plats, sen kör jag på med vad jag använder....lavendel o liknande örter har jag inte i spiralen, utan enbart de jag använder i matlagningen......Rosmarinen brukar jag placera upptill ett par tagetes eftersom det gärna kommer vita flugor på den......annars är min erfarenhet att det bara är att köra på och odla det man gillar  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser