Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken på bandslip.  (läst 2993 gånger)

  • Gäst
Nyfiken på bandslip.
« skrivet: 21 sep-18 kl 10:40 »
Nu har jag bandslip på hjärnan. Sån där handhållen. Men vågar man köpa från Biltema?  Man vill väl ha en som går rätt tyst. Annars känns det jobbigt i längden.


Jag satte fast lister på ett gammalt fönster så det passar mina fönster. Kunde ha det som ersättning om man målar ett fönster åt gången i källaren. Det behöver jag slipa jämt så det inte pyser ut varm luft. Kunde sätta krokar i det tänkte jag ock fästa med ståltråd så det inte ramlar ut. Det borde gå på nåt vis.

Så nu är jag ivrig att köpa en bandslip. Men vill inte ta första bästa. Jag läste att någon köpt en Parkside när Lidl sålde dem...Killen hade slipat halva huset med den ock tyckte den var bra.

Men jag kan inte vänta på att de säljer dem igen. Jag skulle vilja ha en på direkten. Jag försöker kolla tester,men det tar tid att söka i datorn.

Helst vore det bra om den även kunde spännas fast upponer på arbetsbänken om man ska slipa någon grej.
« Senast ändrad: 21 sep-18 kl 11:12 av Fixasjälvkille »

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #1 skrivet: 21 sep-18 kl 11:00 »
Jag har haft ett par olika bandslipar både hemma och i jobbet. Ett mycket användbart verktyg, men va beredd på att den låter en del. Om jag skulle köpa en så skulle köpa på biltema eller annat ställe som har slipband som passar maskinen. Det är också bra om den har utblås där man kan sätta dammsugaren så det inte dammar så mycket.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #2 skrivet: 21 sep-18 kl 11:28 »
Ett tips är att välja en modell som har en gångbar och vanlig typ av slipband. Om man tittar hos slipbandstillverkare på nätet eller på slipbandskartongerna i butiken och ser att samma band också passar till många andra maskiner av flera helt olika märken, så finns det god chans att det är en gångbar dimension av band som kommer att gå att köpa många år framöver.

Och stirra dig inte blind på fabriksnya maskiner, det finns många begagnade bandslipar som ligger och skräpar i källare och bara väntar på att få nya arbetsuppgifter.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #3 skrivet: 21 sep-18 kl 19:53 »
När jag köper maskinen skulle jag köpa med extra slipband som jag vet passar. Jag skulle också innan jag börjar slipa sätta på ett av banden ur extraförpackningen, för att veta att det är rätt.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #4 skrivet: 21 sep-18 kl 20:08 »
Vända upp och ner tror jag inte på.
Har använt en sån här från Biltema lite i sommar och det är svårt att slipa längre saker och dessutom är det svårt att se vad man gör.

https://www.biltema.se/verktyg/stationara-maskiner/bankslipmaskiner/band--och-rondellslipmaskin-914-mm-2000021891


Sen provade jag en annan större modell liknande den på undre bilden och en sån ska jag köpa.
« Senast ändrad: 21 sep-18 kl 20:14 av ensamhet »

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #5 skrivet: 21 sep-18 kl 21:28 »
 Köp en bra hyvel. Handhållen. Billigare. Mindre ljud. Mindre damm. Roligare och tänne bränne på köpet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #6 skrivet: 22 sep-18 kl 00:28 »
Köpte en begagnad Makita bandslip för 2 år sen för 600kr. Riktigt tung men den slipar bra och vikten gör den enklare att hålla på rätt ställe :D. Slipbanden man köper på biltema passar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #7 skrivet: 22 sep-18 kl 12:56 »
...Kolla på Boschen 75 ae tror jag den heter ...Grön Bosch...Fått bra betyg... Köpte tidigare en Ferm slip...Använd sparsamt...Kullager låste sig i drivningen vilket gjorde att plasten smälte sönder där lagret låg,slutade att driva...Bara och kasta...

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #8 skrivet: 24 sep-18 kl 10:14 »
jag brukar köpa slipband från carls.nu Snabba och smidiga, har till biltemabandslipen (jag har en sån fast en tidigare version från swedol som ser exakt likadan ut) som tidigare nämnts i tråden och många andra.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

  • Gäst
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #9 skrivet: 27 sep-18 kl 18:00 »
Det där med hyvel gick jag igång på. Jag har sett en i min källare som mina förfäder haft. Ganska stor hyvel. Men jag minns inte om second hand fick den? Jag minns att jag tänkte: vad ska jag med den gamla saken till? Den såg ju verkligen antik ut.

Jag får kolla igen om den finns kvar eller inte.


Sen när jag läst hyvel-svaret så stack jag iväg på loppis ock flera second hand ock hitta en liten hyvel för 20 kr. Men utan stål.  Men det har jag sett sen att Biltema har. Ska köpa när jag hinner.  Sen passera jag Jula ock köpte en stöthyvel. Aldrig hört det namnet förut tror jag. 70 kr eller nåt..verkligen liten. Men nu är jag sugen på en lite större hyvel. Jag får kolla igen i källaren som sagt. Biltema har annars 170kr nånting. Eller kolla mer på sec.hand. Stålen fanns ju i 40 mm ock 50 mm på Biltema.


Ja, ska testa på fönster å så. Det är nog ett bra verktyg, Vi hyvlade på slöjden i skolan minns jag.


En annan sak jag ångrade att jag sålde: Jag fick en stor hyvelbänk av arbetskamrater. Den sålde jag billigt. Man blir klokare med åren. Den skulle jag behållit.


För övrigt torkar mina fönster bra i källaren. Runt 20-21 grader där. Men det måste gå betydligt snabbare att måla linoljefärg+grunden om man tar ut rutorna först ? Om de ändå ska kittas om.  Jag får en massa mer jobb nu när jag ska städa av färg på rutorna. Jag får ta en rakbladsskrapa tror jag. Jag stod ju under äppleträdet ock målade ock fönstret dinglade i en krok i blåsten. Det hamna färg överallt.


Jag borde konstruera en vagga. Så fönstren kan snurras i 180 grader. Måla fönster på Skansen på youtube har en sådan i den filmen.  Fast det krävs mer utrymme förståss.


« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 18:05 av Fixasjälvkille »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Nyfiken på bandslip.
« Svar #10 skrivet: 27 sep-18 kl 22:07 »
hyvlar köper du med fördel på loppisar, blocket eller liknande. biltema/jula o dyl kommer inte i närheten av stålkvaliteten i gamla hyvlar i åtm 95% av fallen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 6 användare
xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser