Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur bryter jag mössens motorväg?  (läst 4051 gånger)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
hur bryter jag mössens motorväg?
« skrivet: 20 sep-18 kl 23:00 »
Har otroligt med möss på gården i år. Katten tar massor men det räcker inte till utan de är överallt.
Förr om åren har någon enstaka mus tagit sig in och huserat på vinden utan att störa mig inne i mina rum men i år har de inte nöjt sig med det utan nu har jag dem inne i köket också - och där går gränsen för mig.
Om jag har förstått det rätt så gör mössen sk motorvägar där nya möss följer de gamlas framfart. Jag har ingen aning var de tar sig in, har försökt täta hela grunden så nu tror jag att de klättrar upp på utsidan av väggen och tar sig in under taket. Men hur hittar jag det?
Som det är nu så bryter jag inte deras väg utan det är först vid slutet som fällan står. Har satt fällor o gift uppe på vinden men det är alltid någon som hinner ta sig hela vägen till köket där jag kan se deras framfart på morgonen eller då jag kommer hem från jobbet.
Helst skulle jag vilja stoppa dem innan de når huset men tar de sig in så vill jag ha stoppet uppe på vinden innan de går neråt i väggen för att ta sig in i köket.
Någon som har något klurigt tips på hur jag dels hittar hur motorvägen går och dels kan tipsa hur jag bryter den så jag slipper få in dem i köket.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-18 kl 07:11 »
elektrisk grej som sänder ut en högfrekvent signal (vet inte vad den heter) som håller mössen borta.
Jula har en billig som är dålig och en betydligt dyrare som fungerar.
en i varje rum och mössen går inte in. fungerar om du själv har lite dålig hörsel och slipper tonen

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-18 kl 09:09 »
Du kanske kan lägga ut ett tunt skikt av mjöl så ser du var de går? Prova dig fram på olika ställen till du ser var de kommer in så får du iallafall en uppfattning om det och kan börja leta vidare?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-18 kl 09:29 »
Du kanske kan lägga ut ett tunt skikt av mjöl så ser du var de går? Prova dig fram på olika ställen till du ser var de kommer in så får du iallafall en uppfattning om det och kan börja leta vidare?
Risken är väl att de dras till mjölet för att äta det

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #4 skrivet: 21 sep-18 kl 11:01 »
Bättre med t ex fin sand eller aska i så fall.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #5 skrivet: 24 sep-18 kl 10:28 »
Ahh, ja det förstås. Aska är nog bättre då ja. Eller betongdamm om man har sånt liggande :)

Hittar du något misstänk hål i väggen kan du kanske sätta frystejp över, då kan ge gnaga hål för passage och då ser du om hålet används.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-18 kl 20:40 »
Gammalt tips är att blanda pepparmintolja(apotekets) med vatten o vattna ut runt grunden

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #7 skrivet: 25 sep-18 kl 00:20 »
Möss & råttor ska tydligen avsky både doften av pepparmynta och gul lök! Det finns remsor av stålull gjorda för att täta eventuella "inpassage" med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #8 skrivet: 25 sep-18 kl 14:17 »
Enris har jag hört sägas ha en avskräckande effekt på möss men inte provat.

Det är utanför ämnet men jag hade inga getingar i smedjan i år. Tror det beror på att det luktar tjära och lite rök, de verkar inte gillar det. Så jag provar att tjära ena vedboden på väderutsatta ställen så får jag se hur det går nästa år.

Kanske pepparmyntsolja på smedjan då? Låter intressant.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-18 kl 20:15 »
I år är det extremt mycket ekollon, åtminstone här i västsverige. Det innebär att extra många möss kommer överleva vintern, och kan börja nästa säsong feta och glada och börja producera avkomma. Nästa höst och vinter kommer vi alltså sannolikt få enormt mycket möss. Det är som lämmelår, det går i cykler.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #10 skrivet: 25 sep-18 kl 23:15 »
 :D...Möss i köket är väl nästan alltid under diskbänken där det finns rör som går genom golv...Täta där med finmaskigt nät...

Gurkmeja

  • Gäst
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #11 skrivet: 04 okt-18 kl 19:52 »
Gammalt tips är att blanda pepparmintolja(apotekets) med vatten o vattna ut runt grunden

Postat med Alternativ.nu´s app
Idag har jag shoppat pepparmintsoljan Tänkte spraya lite all over..
Getingar sägs ju inte heller gilla doften, så det låter ju lite som ett "universal-medel, mot rätt mkt otyg man inte vill ha in


Postat med Alternativ.nu´s app


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #12 skrivet: 05 okt-18 kl 08:58 »
Idag har jag shoppat pepparmintsoljan Tänkte spraya lite all over..
Getingar sägs ju inte heller gilla doften, så det låter ju lite som ett "universal-medel, mot rätt mkt otyg man inte vill ha in


Postat med Alternativ.nu´s app
Fick mig att tänka på häxans hus i Hans och Greta! :D Men ska man nu ha ett hus som luktar så är väl pepparmint inte så illa.

Jag ska också pröva det här, men kanske inte lika liberalt.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #13 skrivet: 05 okt-18 kl 10:08 »
Det gamla och säkraste kortet är att städa. Våtstäda och byta trasa så fort en är skitig. Skaffa en större bunt skurtrasor ( 10 eller fler) slå i vatten till hälften i spannen, blanda i en deciliter ättika ( för att få bort luktspår ) och några droppar handtvål, stoppa i skurtrasorna tryck till dom och vänd på bunten så alla blir våta. Ta upp en trasa åt gången och torka med den till den blir skitig, byt till en ren och fortsätt till du är färdig. Viktigast är alla ytterkanter och skrymslen, råttor och möss springer helst utmed väggarna. Med den här metoden, genom att byta trasa så fort den blir skitig så sprider du inte deras luktspår.
kretslopp

Gurkmeja

  • Gäst
SV: hur bryter jag mössens motorväg?
« Svar #14 skrivet: 06 okt-18 kl 08:32 »
Jag misstänker att jag har oönskat besök mellan ytterpanelen & timmret. Inte sett ngt inne. Alla tips & trix skall provas

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser