Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  10.000 i böter av länsstyrelsen...  (läst 13792 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #40 skrivet: 24 sep-18 kl 11:37 »
Vapenvåld fungerar bara en kort stund, även tröga Sverige vaknar efter ett tag.

Tror att du har lite att putsa på för att fungera även i de glesa länen, men visst har du rätt i att det är stor skillnad i hur djurskyddslagarna tillämpas i de olika länen. I glesbygd har vi i och för sig inte samma skvallermentalitet, men du blir inte välkommen om du går över gränsen för normalt bondförstånd.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #41 skrivet: 24 sep-18 kl 12:02 »
Kan faktiskt inte låta någon annan rida på min häst av principiella skäl.
Om du menar som fodervärd eller liknande.
Däremot på sällskapshästen bryr jag mig inte om någon annan rider på.
Hingsten är min krigshäst,  om du kan förstå vad det innebär.
Och vill se hästen varje morgon när jag vaknar, så att ge bort honom till stall är inget alternativ.

Det finns många stallar där man hyr en boxplats och sedan har fullt ansvar för hästen och dess skötsel. Brukar dock gå att köpa till hjälp med att ta in eller släppa ut hästen eller ge den mat om man mot förmodan skulle bli borta en dag. Kan ju vara bra om man själv blir sjuk eller familjemedlem blir sjuk eller värre. Där finns inget krav på att alla eller vem som helst ens får gå in i boxen till din häst eller ta ut och rida den. Det var det jag menade med att hyra in dig i annans stall inte att du ska lämna bort din häst.

Men om du tror att du går fri i lappland så tänk om. Finns ett fall nu med en dement gammal man. Som bara för att han inte ville se en strykar katt fara illa började mata den.
Nu ska han betala över 70000 kronor för att djurskyddet med polis tagit hand om katten och de ungar den fick. Trots demen så att han inte är medveten om att han gjort något fel så ska han betala. Kronofogden har gjort utmätningar ur hemmet och nu tas pengar på pensionen

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #42 skrivet: 24 sep-18 kl 12:22 »
Vapenvåld fungerar bara en kort stund, även tröga Sverige vaknar efter ett tag.

Tror att du har lite att putsa på för att fungera även i de glesa länen, men visst har du rätt i att det är stor skillnad i hur djurskyddslagarna tillämpas i de olika länen. I glesbygd har vi i och för sig inte samma skvallermentalitet, men du blir inte välkommen om du går över gränsen för normalt bondförstånd.

Bondförståndet säger att det är ok att ta till vapen.
Titta historiskt hur många bondeuppror som slagits ner i Sverige.
Dels för att bönderna saknat riktigt ledarskap som kunnat stå emot och inte vika ner sig i förhandlingar osv.
Dvs, som inte varit omutbara.
« Senast ändrad: 24 sep-18 kl 12:28 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #43 skrivet: 24 sep-18 kl 12:36 »
Det finns många stallar där man hyr en boxplats och sedan har fullt ansvar för hästen och dess skötsel. Brukar dock gå att köpa till hjälp med att ta in eller släppa ut hästen eller ge den mat om man mot förmodan skulle bli borta en dag. Kan ju vara bra om man själv blir sjuk eller familjemedlem blir sjuk eller värre. Där finns inget krav på att alla eller vem som helst ens får gå in i boxen till din häst eller ta ut och rida den. Det var det jag menade med att hyra in dig i annans stall inte att du ska lämna bort din häst.

Men om du tror att du går fri i lappland så tänk om. Finns ett fall nu med en dement gammal man. Som bara för att han inte ville se en strykar katt fara illa började mata den.
Nu ska han betala över 70000 kronor för att djurskyddet med polis tagit hand om katten och de ungar den fick. Trots demen så att han inte är medveten om att han gjort något fel så ska han betala. Kronofogden har gjort utmätningar ur hemmet och nu tas pengar på pensionen

Vem tycker det är ok att myndigheterna fegt ger sig på ensamma individer som inte har något att sätta emot.
För dom väljer sitt offer som dom sedan ger sig på, om och om igen.
Hade det varit frågan om ett beväpnat gäng eller organisation som dom vet kan ta varje myndighetsperson en efter en, hade det blivit stopp där.
Ord lagar, papperslappar, vakter, polis och militär kan inte garantera något skydd för någon.
Inte ens värmekamera från luften ser längre än 50 max 100 meter i tät gran eller tallskog, året om.
Plus att det finns bra sätt att skydda sig mot värmekamera även i öppen mark.
Så nog kan man komma undan om man vet hur.
Att smörja in sig i lera fungerar däremot inte.
Varför tror du amerikanerna inte ger sig in i djungeln och krigar igen.
« Senast ändrad: 24 sep-18 kl 12:52 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #44 skrivet: 24 sep-18 kl 12:51 »
Varför försöker du lägga mer tid på att göra tvärtemot, än att göra som man ska?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #45 skrivet: 24 sep-18 kl 15:23 »
Varför försöker du lägga mer tid på att göra tvärtemot, än att göra som man ska?
Bra fråga!

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #46 skrivet: 24 sep-18 kl 16:00 »
Varför försöker du lägga mer tid på att göra tvärtemot, än att göra som man ska?

Därför att jag inte hade behövt göra någonting om det stått vad som gällde från början.
Har jag redan förklarat.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #47 skrivet: 24 sep-18 kl 16:19 »
Jag tror att det här med uppvärmd sjukbox stått på deras hemsida innan din häst föddes. Och även om det inte stått på hemsidan så är det de skrivna lagarna och föreskrifterna som gäller. Jag har käftat en del med Jordbruksverket angående Sveriges tolkningar av djurhantering, och de har ofta något liggandes sedan djurskyddsmyndigheten fanns. Vi har haft Disneyfierad tolkning av djur i minst 20 år så tro inte det hände nu när du skaffade häst.

Men det är människor (på gott och ont) du möter i djurkontrollen, så var trevlig och häv inte ur dig uppdämd galla när du träffar dem så går det bättre. Men möts två som tagit sig ut långt på varsin kant så blir det svårt att mötas på mitten.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #48 skrivet: 24 sep-18 kl 16:36 »
Kravet på uppvärmningsbart utrymme och sjukbox har funnits sedan i alla fall 80-90 tal.
Anders lindqvist travtränare då uppe i umeå hade sina tävlingshästar i ett ouppvärmt stall. Han fick nedslag på sjukbox i slutet på 80-talet och fick bygga om sitt stall.
En annan tränare vid Dannero travbana lika så. Han hade ett stall med 20 boxar ouppvärmt och fick nedslag av kommunen som skötte tillsynen på den tiden. Han fick dela av de fyra innersta boxarna och isolera dem från resten av stallet för att kunna värma med en areotemper, men det var bara en bra sak i slutänden då hästar som var mycket svettiga efter träning kunde stå där nån timme för att torka. Eller ston som fölade fel tid på året och mycket mer än bara sjuka hästar

Så kravet har funnits väldigt länge, Kanske därför de inte skriver upp det som nyhet utan tar för givet att folk som har häst har lite erfarenhet från tidigare. Så nyblivna hästägare kanske missar en del som de äldre tar för givet trots att det står klart och tydligt i bestämmelserna?

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #49 skrivet: 24 sep-18 kl 17:42 »
bagger, har du ett alter ego som är/var köttkycklingen (typ)? om inte så har du en själsfrände där, kanske slå era kloka huvuden ihop.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #50 skrivet: 24 sep-18 kl 19:29 »
bagger, har du ett alter ego som är/var köttkycklingen (typ)? om inte så har du en själsfrände där, kanske slå era kloka huvuden ihop.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Kan inte finnas två så lika, skall väl vara enäggstvillingar med samma uppväxt då ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #51 skrivet: 25 sep-18 kl 23:28 »
 :D.. Intressant tråd...Har aldrig tidigare hört talas om sjukbox...Haft många inspektörer som kollat...ingen sagt något om det...Men vi har boxar och bor inte i den kallaste landsdelen...Kanske därför... Men som sagts i tråden...Inte lönt att bråka med inspektörerna...Bättre att försöka föra en vuxen dialog om vad som behöver göras...Behöver dessutom inte bli så kostsamt...Naturligtvis finns det riktiga millimeterarslen som anmärker om det fattas en millimeter här o där typ nitiska varelser utan förstånd...Bråkar man så ska dom troligtvis försöka bota en till var pris... Bara chilla ... https://www.youtube.com/watch?v=kwz0Nm1gRU0

Tycker det svänger gott  :D... Tänk själv Bagger...Häst sjuk...30minus... Hur ska vet kunna ge rent original morfin i den kylan tror du...Morfin är guds gåva till jordvarelser,nog det ända som kan ta bort all smärta,kanske ren pump behövs ... Djur ska inte lida så bara gör och fixa sjukbox  :D   ...Tja...Du behöver ju inte bygga ett helt sjukhus eller hospital...  :D...Nog inte måla ett rött kors över hela bygget...Satan vad fingrarna dansar över tangentbordet...Känner mig oövervinnlig...
« Senast ändrad: 26 sep-18 kl 00:06 av Tännlappen »

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #52 skrivet: 09 okt-18 kl 09:52 »
Onaturlig ätställning har dom även klämt dit.
Systemet bygger på att enligt min åsikt, göra dig till en slav som skaffar häst.
Locka först med hur lätt det är, sen är det inte så.
Korruption på högsta nivå är exakt vad det är.
Rena maffiametoderna.
« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 13:30 av javill »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogsmix

  • Gäst
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #53 skrivet: 09 okt-18 kl 10:16 »
Fri rättshjälp? Varför är det omöjligt att vinna? Dem har ju fel.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #54 skrivet: 09 okt-18 kl 10:30 »
Fri rättshjälp gäller bara om du vinner målet.
Vinna mot en myndighet, glöm det.
Vet hur många inblandade det är i rättsystemet som bara längtar att dra igång en kostsam process.
Allt bygger på att man ska bli dömd och överklaga så långt som möjligt.
Mycket lättare om det varit frågan om öppen korruption med falska papper.
Dom här papperen är lagliga, vilket gör det ännu värre, annars hade man kunnat ropa på polis.
Eller i ett öppet korrupt samhälle, gett personerna en slant EN gång, för att dessa skulle sluta höra av sig.
Det är som en spiral ner till helvete, med en ingång som det står välkommen på, där man blir mött med öppna armar och ett leende.
Dom som vet hur det fungerar tiger, för att hålla skenet uppe och fler ska gå i fällan.

« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 13:31 av javill »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #55 skrivet: 09 okt-18 kl 10:42 »
Man blir överöst av falska anklagelser, och anklagad att inte ha följt länsstyrelsens förordningar, fast än man följt och åtgärdat varenda punkt.

Säger som det är.
« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 13:32 av javill »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #56 skrivet: 09 okt-18 kl 13:34 »
Rensat lite i tråden när det gäller olämpligt språkbruk.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #57 skrivet: 13 apr-19 kl 07:10 »
Lutar tyvärr åt avlivning då detta bara blir värre och värre.
Förbannat vad elaka dom är.
Och förbannade reglementet som säger att det är ok med endast vindskydd från början.
Vilket man åker dit på när man köper häst.
Eftersom länsstyrelsen i olika län kan ha egna regler.
Man blir som dom kallar det, arg.
Förbannat ställe det är.
Har pratat med folk i andra län som har frigående  hästar året om med endast vindskydd.
(Utan varmt sjukhus).
Frågan är, hur kan folk låta myndigheter hålla på så här.
Från jordbruksverk till länstyrelse och rättsystem.


Eftersom det är ett system, som bygger på att man SKA trampa i fällan och köpa häst efter man läst reglerna på jordbruksverket, bara för att länsstyrelsen sen ska kunna mjölka dig på pengar.
Att det ska finnas sådana blodiglar till folk som ska tjäna pengar på andra människors djur.
Deras enda (som dom gärna kallar) arbete är att vifta med papper.
Och håva in sin lön.
Genom att skapa helvete åt människor.
Man undrar vad det är för brott man begått, som ska behöva stå ut med dessa.
Som kommer hem till människor och enbart jävlas och har myndighet bakom sin rygg.

Raderat olämpligt uttalande.  (:)
« Senast ändrad: 13 apr-19 kl 09:19 av javill »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #58 skrivet: 13 apr-19 kl 07:51 »
Enbart förpestar tillvaron.
Nu vill dom ha 10.000 till.
Plus att ansökan om bygglov kosta minst 12.000.
Plus att marken inte är min.
Snygg lagstiftning.

Och nu till den stora frågan.
Är det pga mig som djuren får lida?
Eftersom dom lider utan sjukhus tydligen.
Vindskydd krävde inget bygglov, och det var det man åkte dit på.
Visst är det ett tvång att avliva, det ser jag det som.

« Senast ändrad: 13 apr-19 kl 07:59 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 10.000 i böter av länsstyrelsen...
« Svar #59 skrivet: 13 apr-19 kl 08:10 »
Om skiten du skriver är sant, så sälj dina djur i stället för att prata om avlivning.
Du beter dig som en djurplågande rättshaverist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser