Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammal kan en brahma bli?  (läst 9829 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
Hur gammal kan en brahma bli?
« skrivet: 29 apr-13 kl 12:46 »
Funderar som rubriken lyder. Vi köpte en gång en 3-årig brahmatupp, han levde bara ett halvår efter inköpet. Nu har vi en brahmahöna som just fyllt 3 år (om uppgifterna från uppfödaren stämmer), och hon har varit liksom "hängig" sista veckorna, har magrat, äter mindre, går inte ut med de andra, är trött. Hon visar dock inga symtpom som överensstämmer med andra sjukdomar, vad jag vet, därför har jag börjat fundera på om hon helt enkelt är gammal? Jag vet ju inte säkert om hon bara är tre år, som nybörjare vi var när vi köpte henne hade vi lätt kunnat bli lurade att köpa en fullvuxen höna fast uppfödaren hävdade att hon var en unghöna. Värpt har hon gjort skapligt tidigare säsonger, men inget denna vår.
Vad säger er erfarenhet av stora raser såsom brahma om livslängd?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

 

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Hur gammal kan en brahma bli?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 13:02 »
När jag började med höns för 8 årsedan så kläckte jag fram Brahma.Lilla pojken blev 7 år och jag tog bort honom i höstas pga att han började tackla av och blev blind. 2 st av hans brahma damer lever än .Så om1 månad så blir de 8 år.Det sista halvåret som Lillapojken levde så skaffade han en ny flickvän en liten blandisdvärghöna :)

Kackelkärringen

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: Hur gammal kan en brahma bli?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 17:40 »
Mina Brahmatuppar har inte blivit så gamla kanske max 4 år, hönorna verkar leva längre.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Hur gammal kan en brahma bli?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 18:26 »
En av mina hönor blev 9 år, hon slutade lägga ägg när hon var 8. Då värpte hon 3 ägg som jag kläckte i äggkläckaren. Två av dem lever än och är nu 3 år. Jag blev tvungen att ta bort henne när hon fick en ögoninfektion som inte ville ge med sig. Kan tillägga att hon har en grav här på gården, de flesta andra hönor som jag varit tvungen ta bort har åkt iväg med sopbilen...
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Eltorpedo

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Hur gammal kan en brahma bli?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-19 kl 10:44 »
Växte upp med en brahmatupp som blev 14år, långt mycket äldre än de andra i samma kull. Han blev verkligen ”gammal” i sina sinnen också. Såg och hörde dåligt, tog mycket tupplurar under dagen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser