Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammal trekammarbrunn?  (läst 17427 gånger)

andtol

  • Gäst
gammal trekammarbrunn?
« skrivet: 01 feb-14 kl 18:47 »
Hur vet man att trekammarbrunnen är ok?

Vi har bara stenkista som infiltration och behöver göra om den. Men trekammarbrunnen är ca 30 år och jag funderar på om vi ska göra allt samtidigt, dvs:

* göra om dräneringen runt huset (när vi flyttade in sa besiktningsmannen att det var nog dags samtidigt som vi gjorde avloppet, också ca 30 år gammal)
* byta avloppsledningar + brunnar
* byta trekammarbrunn
* göra en ny filtrering

Detta för att om vi ändå gräver så kanske det är bättre att göra allt på en gång?

Kommunen har bara i sina anteckningar att infiltrationen var obefintlig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-14 kl 08:07 »
Det finns väl firmor som pysslar med besiktning men det klokast är ju att kontakta kommunen och be dom att komma och titta och säga sitt, det är ju dom som kan komma och ha synpunkter om du gör något på egen hand och det kanske råkar bli fel.

Annars kan man ju göra som man vill och hoppas på det bästa men det som är bra för miljön är väl det bäste, även om det kanske kan kosta en slant.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-14 kl 08:27 »
Förmodligen är 3-kammarbrunnen ok, vad är 30 år egentligen? En brunn kostar en slant och är den inte skadad, eller för liten,  så finns det ingen anledning att byta den.

Försök att få till markbädd istället för infiltration om det är möjligt för fallets skull.

Broberg

  • Gäst
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-14 kl 13:28 »
Ser den hel ut så och utan sprickor? Plast eller betong?

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-14 kl 14:05 »
Ett bra sätt att se om brunnen är hel och fungerar som den ska är om vätskenivån i den ligger precis i underkant med rören till infiltrationsbädden. Ligger den lägre läcker brunnen, ligger den högre är det troligt att infiltrationen är igenkorkad. Är nivån rätt finns det nog ingen orsak att oroa sig.

Normalt sett brukar själva brunnen hålla i evighet (speciellt om den är cement), det som brukar ge upp är att infiltrationen sätter igen. Det är dock förhållandevis billigt att gräva ny infiltration så om du ändå har alla maskiner etc på plats kan det vara värt att gräva om den "för säkerhets skull". Det är ju bara att räkna på vad det kostar jämfört med att dra dit maskiner och folk igen om X år, där X iofs kan vara rätt stort. Eller inte...

När du ändå är igång, gör infiltrationsbädden lite större än rekommenderat. Ju mer m2 infiltration, dess längre livslängd. På samma sätt kan det vara värt att stoppa ner en brunn som är lite större än de 2 m3 som normalt rekommenderas, då klarar den topparna bättre och risken för att skit ska hamna i infiltrationen minskar. Vi ska anlägga en ny trekammarbrunn för verksamheten och förmodligen räcker en 2 m3 och 12 meter infiltration, men vi tar nog i och sätter ner en 4-5 m3 + 50 meter infiltration. Skillnaden i kostnad är rätt liten när man ändå har maskiner etc på plats...

Plastbrunn har inte lika lång livslängd som cement, men de håller ändå så länge (ett par-tre decennier) att det imo inte är försvarbart att satsa på cement om man anlägger en ny brunn. Cementbrunnarna är sketadyra i jämförelse! Tveksamt om det är värt det.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-14 kl 14:29 »
Så länge allt funkar och ingen klassar ner avloppet så finns det väl ingen större anledning att greja med det? Miljöförbundet och kommunen ändrar av och till på vad som gäller och vilka regler som gäller. Ska du ändå greja så kolla noga upp vad som gäller just nu just idag, de kommer dock ganska säkert att ändra sig igen? Vi har en trekammarbrunn som snart är 35 år och den funkar utmärkt, töms när det är årlig tömning i samband med tömning av trappern om vi tycker det behövs.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #6 skrivet: 03 feb-14 kl 14:40 »
Cement. Jag får gå ut och undersöka den. Jag har frågat slangkillarna som tömmer den om den ser bra ut: "Den ser bra ut!"

Vi måste göra om stenögat till godkänd infiltration/markbädd eller vad det kallas. Det finns inget bestämt datum för när det ska fixas men antagligen inom 5 år. Men det är dumt att vattnet rinner ut i våtmarken bredvid oss orenat. Så därför vill jag göra om den.

Men är tacksam för input. Det här området är jag inte så kunnig på.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-14 kl 14:47 »
Har själv samma problem, har en fungerande brunn men endast en enkel stenkista som infiltration. Det fungerar ju bra för mej och för brännässlorna men jag vet inte hur vattendraget nedanför backen mår av detta. Miljöförbundet har inte varit hos mej men hos mina grannar så jag vet ju ungefär vad dom skulle säga vid ett eventuellt besök, dock har kommunen börjat att planera för avloppsledningar så då vill jag hellre satsa mina pengar där, brännässlorna får frodas en stund till helt enkelt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

andtol

  • Gäst
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-14 kl 14:51 »
Här i kommunen har de kartlagt alla (de hittat) med enskilda avlopp. Många som bara hade ledning direkt ut i vattendrag och sjöar...

Även om det kostar en hel del så är det bra att göra om.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #9 skrivet: 03 feb-14 kl 15:21 »
Ja det låter ju vettigt att försöka åtgärda även för dom som inte släpper ut så mycket. Har själv en granne som är så nöjd med sin sjunkbrunn som han grävde 1956, den fungerar felfritt anser han men tittar ju inte heller på vad det är som skummar så fint i den lilla bäcken strax utanför tomten.

Sen kan man ju bara hoppas att kommunen tar hand om avloppsvattnet lika bra som ett enskilt (godkänt) avlopp, eller helst bättre.
Det är aldrig för sent att ge upp.

andtol

  • Gäst
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #10 skrivet: 03 feb-14 kl 15:55 »
Sen kan man ju bara hoppas att kommunen tar hand om avloppsvattnet lika bra som ett enskilt (godkänt) avlopp, eller helst bättre.

Det kan säkert variera men de flesta är nog mycket mycket bättre än privata anläggningar. De har betydligt större kontrollorgan och känsliga politiker i toppen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #11 skrivet: 03 feb-14 kl 17:12 »
Du behöver inte känna dig som en miljöbov när du har en våtmark som recipient. Men givetvis är det bra att rena.

När det gäller kommunala anläggningar så kan de vara riktigt illa i de fall man har ett dåligt ledningsnät. Då blir det bräddning av orenat avlopp, och ofta är det sjö och vattendrag som är recipient, när det regnar "för mycket".

Men visst, en enskild som släpper orenat till grundvattnet eller till en känslig sjö kan förstöra en hel del själv.

andtol

  • Gäst
andtol
« Svar #12 skrivet: 03 feb-14 kl 17:27 »
Du behöver inte känna dig som en miljöbov när du har en våtmark som recipient. Men givetvis är det bra att rena.

Just ja. Tänkte inte på att det är många våtmarksväxter som är duktiga på att rena smutsigt vatten.

Vi har ju tittat på "ekologisk pool" här hemma och där använder man växter för att rena vattnet...

Broberg

  • Gäst
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #13 skrivet: 03 feb-14 kl 17:59 »
Cement. Jag får gå ut och undersöka den. Jag har frågat slangkillarna som tömmer den om den ser bra ut: "Den ser bra ut!"

Vi måste göra om stenögat till godkänd infiltration/markbädd eller vad det kallas. Det finns inget bestämt datum för när det ska fixas men antagligen inom 5 år. Men det är dumt att vattnet rinner ut i våtmarken bredvid oss orenat. Så därför vill jag göra om den.

Men är tacksam för input. Det här området är jag inte så kunnig på.

Är utloppsröret av järn, kan det vara ganska ruttet och behöva bytas. Var det där jag bodde innan. Kanske är det en våtmark lämplig för att ha markbädd före? Kanske skippa vattendasset också, så blir bajsmyndigheten extra glad? Och våtmarksinvånarna.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gammal trekammarbrunn?
« Svar #14 skrivet: 04 feb-14 kl 08:09 »
Det hela förutsätter ju att systemet fungerar som det ska, det finns ju besiktningar av brunnen man kan få gjorda, då ska det sugas rent och sedan ska någon ner och titta. Är där läckage i brunnen så känns det ju lite fel att investera en massa på infiltrationen.

Så innan man funderar för mycket på olika lösningar så skulle jag åtminstone tagit reda på vad som är fel på befintligt, om där är något fel.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser