Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Attans  (läst 4092 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Attans
« skrivet: 16 mar-07 kl 21:36 »
Vovven kastrerades ju i onsdags och jag kan lugnt säga att han inte är nöjd med tratten.

Dessvärre verkar han komma åt att slicka på stygnen trots tratten och det är ju omöjligt att hålla koll på honom hela tiden också.

Han kommer ju inte åt sådär jättebra, men nog verkar han komma åt lite...

Hur farligt är det om de kommer åt att slicka lite på stygnen?   ???
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Attans
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 21:42 »
Inte farligt alls, så länge han inte "ärper" hela tiden så att stygnen slits av. Då blir det om inte annat ett rätt fult ärr.

Jag har aldrig dumstrut på opererade katter eller hundar. Det har fungerat bra ändå. Tycker bara att djuren blir stressade av att få synfältet begränsat.

Ta av struten och se hur han reagerar. Kolla stygnen varje dag. Kontakta veterinär om såret skulle börja se läbbigt ut, vätska eller så.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Attans
« Svar #2 skrivet: 16 mar-07 kl 21:44 »
Du får sy en pyamas åt honom! Eller göra en kroppsstrumpa med hål för benen, som gör att han inte kommer åt.
Jag tror att det viktigaste är att han inte slickar  så att stygnen lossnar.
Vi skippade tratten åt våran kille när vi hade honom under uppsikt, dvs nästan jämt , han behövde ingen pyamas heller, det gick bra ändå!
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 21:46 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Attans
« Svar #3 skrivet: 16 mar-07 kl 21:48 »
Det finns antinflamationstabletter du kan ge för säkerhets skull. Kommer inte ihåg vad de heter. Jag behövde inte gå till vet för dom tabletterna utan han ringde in dom.
Ska inte säga säkert men vill minnas att frusna bananer är bra. Och så får han lite annat att tänka på  ;D

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Attans
« Svar #4 skrivet: 16 mar-07 kl 21:54 »
Han får Rimadyl just nu.
Det är ju ganska svullet där han är sydd så jag föredrar ju helt klart om han inte är där och slickar på två dagar åtminstonde. Så han inte retar upp det liksom

Ska låta honom gå lite utan tratt och se hur han sköter sig, men han vill ju gärna dit och slicka precis hela tiden  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

filurfigur

  • Gäst
Re:Attans
« Svar #5 skrivet: 16 mar-07 kl 22:05 »
Tycker också att tröja eller body brukar fungera bättre än tratt i såna situationer, om man nu inte har möjlighet att ha hunden under uppsikt hela tiden. Har de tratt för länge så får de ju lätt problem med öronen istället...

Till små hundar kan man ju lätt hitta en babybody, men till de större får man försöka sy ihop något. Till min kooiker tog jag en t-shirt och ett par barntrosor som jag satte tryckknappar i, och så hål till svansen såklart. Funkade faktiskt bra, men hon liknade mest ett galet skämt.  :P
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 22:07 av filurfigur »

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Attans
« Svar #6 skrivet: 16 mar-07 kl 22:08 »
Saken är ju den att det rör sig om en STOR labrador :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

filurfigur

  • Gäst
Re:Attans
« Svar #7 skrivet: 16 mar-07 kl 22:10 »
Ja du får använda större kläder... sy och fixa  ;D

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Attans
« Svar #8 skrivet: 16 mar-07 kl 22:17 »
Låter jobbigt :D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Attans
« Svar #9 skrivet: 16 mar-07 kl 22:23 »
Kanske en munkorg kan lösa ditt problem de stunder du inte kan ha full koll?  :)

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Attans
« Svar #10 skrivet: 16 mar-07 kl 22:47 »
Mjo, det skulle kanske kunna funka, känns dock som om han blir ännu mer irriterad med en sån  :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Attans
« Svar #11 skrivet: 17 mar-07 kl 09:24 »
Det finns antinflamationstabletter du kan ge för säkerhets skull. Kommer inte ihåg vad de heter. Jag behövde inte gå till vet för dom tabletterna utan han ringde in dom.
Ska inte säga säkert men vill minnas att frusna bananer är bra. Och så får han lite annat att tänka på  ;D

Man skall inte ge medicin som är antiinflammatorisk så snart efter en operation. Dels behövs ett visst mått av inflammation för läkningens skull, dels kan den typen av medicin KAMOFLERA en INFEKTION, man ser alltså inte att det är infekterat eftersom den antiinflammatoriska medicinen tar bort tecknen på infektion, som feber, svullnad, varbildning o.s.v. och en ev.infektion kan då bli rilktig illa innan den upptäcks.
« Senast ändrad: 17 mar-07 kl 09:25 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
Re:Attans
« Svar #12 skrivet: 17 mar-07 kl 10:05 »
Mjo, det skulle kanske kunna funka, känns dock som om han blir ännu mer irriterad med en sån  :-\

Jo, fast jag kan tycka att "lite irritation" från hundens sida är att föredra framför att det tar längre tid för såret att läka osv. Risken med munkorg är ju att han är där och grejar med nosen ändå och kanske river sig med den istället. Det kom jag på i natt när jag låg och försökte sova.  :-\ Så munkorg kanske inte var ett så bra alternativ iaf.
Däremot så poppade det upp en annan tanke. Kanske kan du trötta ut honom rejält med lite hjärngympa och hoppas på att han inte blir lika benägen att tvätta såret osv. Funkade bra på min rottis som också hatade tratten.

Hoppas att du finner någon lösning iaf!  :)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Attans
« Svar #13 skrivet: 17 mar-07 kl 13:12 »
Han får Rimadyl just nu.
Det är ju ganska svullet där han är sydd så jag föredrar ju helt klart om han inte är där och slickar på två dagar åtminstonde. Så han inte retar upp det liksom

Ska låta honom gå lite utan tratt och se hur han sköter sig, men han vill ju gärna dit och slicka precis hela tiden  :-\
Kollade ´medecinskåpet och det va Rimadyl jag menade, fick det när vi hade opererat för navelbråck. Det funkade bra visst vart vi oroliga men hon skötte det väldigt bra själv. fick i den vevan veta av vet att det finns nånting att köpa som man pluggar in väggen som utger en doft som påminner om mammans doft för att de ska bli lugna. Köpte aldrig någon så jag vet inte omdet är bra eller dåligt. Men som alltid så är det ju bäst att rådfråga en vetrinär. Lycka till!

Lusa

  • Gäst
Re:Attans
« Svar #14 skrivet: 17 mar-07 kl 19:04 »
ett annat alternativ är att sätta munkorg på hunden. Då slår inte tratten i överallt och hunden kan inte slicka nåt svärst samt att den kan dricka med korgen på (modellen med galler).

Du kan frlänga tratten också, det gjorde jag till min ena som fick ta den gamles trattvid en operation... tejpade på en xtra bit i kanten på den gamla tratten så nåde han inte att slicka.

filurfigur

  • Gäst
Re:Attans
« Svar #15 skrivet: 17 mar-07 kl 19:28 »
fick i den vevan veta av vet att det finns nånting att köpa som man pluggar in väggen som utger en doft som påminner om mammans doft för att de ska bli lugna.

Tror att du menar D.A.P  (som är hundens lugnande feromoner).

De ska vara väldigt bra på de flesta hundar. Är själv inne på att köpa en eftersom min ena hund har börjat vara lite "orolig" om nätterna och vaknar till emellanåt och sitter upp i sängen tills jag säger åt henne att lägga sig igen.

Om någon här har testat D.A.P och har några erfarenheter att dela med sig av så vore det skoj!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Attans
« Svar #16 skrivet: 18 mar-07 kl 00:50 »
Det finns antinflamationstabletter du kan ge för säkerhets skull. Kommer inte ihåg vad de heter. Jag behövde inte gå till vet för dom tabletterna utan han ringde in dom.
Ska inte säga säkert men vill minnas att frusna bananer är bra. Och så får han lite annat att tänka på  ;D

För mycket bananer är inte bra för hundar, mycket kalium har jag för mig....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Stengrim, bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser