Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  20 ha permakultur...?  (läst 5914 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #40 skrivet: 23 okt-13 kl 22:42 »
Vilka bra täckdikningar finns då?

Jag har mest erfarenhet av åkrar där täckdikningen mer eller mindre upphört att fungera, vilket medfört fastkörningar med traktor, onödigt kladdig upptagning av potatis och rotfrukter m.m.

Jag har även erfarenhet av åkrar där dessa problem varit mindre. Delvis tror jag det handlat om att täckdikningen fortfarande fungerade, delvis om en bättre naturlig dränering.

Jag har även erfarenhet av husbehovsodling av grönsaker på sämre dränerad lerjord på några olika ställen, där bristfällig dränering lett till stora ogräsproblem, problem med bearbetning och upptagning, problem att använda marktäckning m.m. Upphöjda bäddar, ibland ihop med öppna diken varit ganska bra mot detta problem. Enbart öppna diken har inte hjälpt mycket alls. Täckdikat har jag inte gjort.

Grundläggande för det mesta av ekologisk odling i det här landet är växelbruk med vallar och djuprotande grödor, särskilt vallgrödor. Allt detta försvåras av bristfällig dränering. Bristfällig dränering ökar också problem med ogräs, bearbetning m.m. Särskilt maskinell bearbetning av större sammanhängande åkrar försvåras utan täckdikning. Man må tycka vad man vill om sådant, men det är tills vidare sådan hantering som producerar den mesta födan vi äter.

För övrigt undvek du att svara på min fråga:
Kan du utveckla hur täckdikena alltid är en styggelse? Jag är delvis med men inte helt.

Broberg

  • Gäst
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #41 skrivet: 23 okt-13 kl 22:53 »


För övrigt undvek du att svara på min fråga:

Nej, jag vet bara inte några bra exempel ännu. Vissa marker gör man som sagt bäst i att låta bli att bruka.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #42 skrivet: 24 okt-13 kl 10:30 »
Nej, jag vet bara inte några bra exempel ännu. Vissa marker gör man som sagt bäst i att låta bli att bruka.
Att inte bruka stora delar av denna mark är inget alternativ.
Vad som skulle ske då är att jag blir utstött av samhället, släkt och vänner, och i slutändan bort-tvingad från marken.

Eventuellt att det skulle vara bäst från ett helhetsperspektiv att låta marken återgå till ostörd myrmark.
Men då det bästa alternativet inte finns, så måste man söka det bästa av de alternativ som återstår.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #43 skrivet: 24 okt-13 kl 10:35 »

Jag tycker du missade min fråga också. :)

Citera
Har du idéer på hur man kan återställa våtmark och hur man kan bruka den på ett vettigt vis?
Jag misstänker att mycket av denna mark ursprungligen varit just våtmark.
Jag har själv funderat kring möjligheter att gräva ur lite kanaler och sköta en del bruk på låglänt våtmark från kanot eller dylikt.
Men jag har ingen aning om vilka växter och djur som skulle kunna fungera, eller hur ett sådant bruk skulle kunna se ut i praktiken.

Jag startade denna tråd för att få hjälp att hitta koncept som kan fungera.
Jag är själv rätt duktig på att peka ut och hitta saker som är dåliga och inte fungerar, jag behöver ingen mer hjälp med det för tillfället.
Det jag behöver hjälp med, är att hitta saker som fungerar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #44 skrivet: 24 okt-13 kl 11:34 »
Om någon våtmark ska återställas eller skapas, så tror jag preliminärt mest på att göra en damm, eller sekvens av små dammar, nånstans där det är dåligt dränerat och svårbrukat, om det finns nån sån plats. Eller att man gör det för att man tycker att landskapet behöver vatten/våtmarker. Dock med sjön så nära så kanske behovet av mer vatten i landskapet inte är akut.

Om man har diken så tror jag -allmänt sett- att det är bäst om de kan sluta mer eller mindre blint i en damm eller sankmark. Då kan näring som läcker ut via dikena tas tillvara genom muddring av dammen och genom att slå gräset på sankmarken och använda det som foder/strö/täckmaterial/kompostmaterial.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #45 skrivet: 24 okt-13 kl 12:15 »
Ett dike ska alltid "filtreras" genom ett träsk innan det rinner ut i sjön.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #46 skrivet: 24 okt-13 kl 22:18 »
Känns som att tråden sladdat iväg en aning men här kommer några tankar till "on-topic".
Ja, tänk om man ändå vore född på en södersluttning... :) Men alla kan inte leva på solsidan!
Det är väll en fråga om inställning, hur man ser på sin plats i livet.  :)
Eller tänker du på det där tv-programmet? Har ingen tv själv så jag har inte sett det...
Äsch, jag håller inte heller mig till ämnet.
I sluttningen på den stora åkern, längs med konturen? Har funderat ett tag på att sätta upp något där för att minska erosion, och för att dela upp åkern i fler och plattare plättar.
Träd verkar ju på flera sätt i landskapet, delvis mot erosion, har dock ingen direkt egen erfarenhet av det men kanske viktigare för att skapa micro-klimat zoner.
För djurens skull är det bra om man kan kombinera med häckväxter för att skapa vindskyddade rum, alternativt kring odlingar av samma skäl.
Annars tycker jag att det som kallas agroforestry är klokt, där kommer löven och de näringsämen som de tar med sig upp från större djup till nytta för grödorna.
Skuggar från träden hindrar också avdunstningen men det kanske är ett större problem här (med mindre jordmån och sommartorka) än hos er.

Är du mest inne på lamm för att du tycker om det djuret, eller finns det något objektivt som talar för får framför andra djur?
Vi har fåren (3 stycken) på de norra åkrarna i nuläget. Det är väldigt bekvämt att de kan dricka ur bäcken själva, precis då de har lust.
Hamlar en del för att ge dem som vinterfoder, men visste inte att man skulle göra det på sommaren också.
Och äter dom tall på vintern? Kan jag gå runt och klippa på vintern isåfall? Låter som en utmärkt vintersyssla. :)
Lamm har en del fördelar helt klart, de betar och slipper fodras som grisar.
De är hanterbara, rent av bärbara om det skulle behövas, något som nöt inte är.
De respekterar stängsel bättre än getter.
Nackdelen är väll att de måste klippas och inte ger på långa vägar lika mycket kött per djur som gris och nöt.
Färska löv verkar positivt mot de parasiter som lammen drabbas av, får de tillräckligt mycket löv så är det god chans att man helt slipper avmaskningsmedel.
(märker man i alla fall att de har parasiter gör man ju naturligtvis klokt i att avmaska, är lammen hårt drabbade tror jag inte att det går att "bota" med löv)
På gotland säger man att lammen savar tall. Det innebär att de äter barr och den unga barken som finns på toppen och på grenar.
I barken finns en hel del mineralet och i barren finns en del vitaminer (vad jag förstått)
Lammgrenar har använts som grovfoder till lammen i stor utsträckning historiskt sett. Jag har själv provat att ge mina lamm fri tillgång till grenar och förbrukningen av ensilage sjönk klart märkbart.
Uppfattade också som att lammen blev friskare plus (och det är inte helt oviktigt) så får lammen något att göra när det ligger snö på marken, att bara stå kring hö-häcken trivs de inte med, de blir lite oroliga och stingsliga.
Dessutom fyller savandet en ytterligare funktion (här är vi inne på permakultur-tänk igen) och det är att barkade grenar torkar mycket bättre och ger bättre ved.

När det kommer till den inte helt oväsentliga detaljen kring mat och djurslag så blir det rätt tradigt att äta lamm dag ut och dag in (tro mig!), och jag tycker att det är förståndigt att kombinera med ett par hushållsgrisar. Vet att vissa inte håller med mig här (...) men grisarna kan äta allt som vi människor kan och kan man ta till vara matrester från exempelvis resturang eller annat så är man en god bit på väg för grisarnas foderstat. Om man har tålamod och rätt utrustning så är kokt potatis utmärkt grisfoder.
Grisarnas övriga fördelar är ju behandlat tidigare i tråden. Nöt tar väl lång tid på sig att bli slaktklara, ungefär 18 månader, och kan vara farliga om man har otur. Getter är charmiga och killing är gott, de vuxna djuren är rent eländiga att ha att göra med om de sätter den sidan till.

Har tänkt en del på stängsel...
Helst skulle jag vilja ha naturliga stängsel i form av täta häckar, som kräver minimalt med underhåll.
Problemet är att de tar tid att etablera, och man måste vara rätt säker på var man vill ha dem. :)
Jag hade gärna gjort sådana häckar om jag ägt marken och inte arrenderat, slånbär har faktiskt använts på det viset traditionellt här, både för att stängsla inne djur och ute människor.
Sägs att slånbärssnåren är uråldriga.
Som det är nu, har vi satt upp en del fårstängsel, och det går an.
Funderar på elstängsel för att sätta upp mer tillfälliga hagar, för att rikta markbearbetning på de områden man önskar.
Klokt, elnät med plaststolpar är väldigt smidigt att använda.

Något litet växthus kan vi tänka oss, men glas är extremt energiintensivt att framställa. Har svårt att motivera att man bygger upp enorma glashus istället för att anpassa odlingsmetoder och grödor.
Plast undviker vi helst också.
Det finns nog kompromisser man kan göra, gräva murar och plantera träd för solfällor etc... För att fånga och bevara värme längre. Sådant vore mer intressant. Speciellt om man kan få till det på lite större skala.
Plast är relativt energieffektivt i sin framställning, glas går ofta att få tag på begagnat.
Tyvärr kräver vissa odlingar att man har växthus, sen kan man i ett växthus förlänga odlingsäsongen.
På vintern kan växthuset fungera som inomhusboende för hönsen, vilka markbereder väldigt väl.
På våren kan man skola ut plantor där.
Mikroklimat kan naturligtvis göras i större skala, oftast helt enkelt med fler "rum". "Investeringen" tycks dock bli stor för varje sådant projekt, gämför gärna med ekobyn på gotland projekt med "hästsko"-vallar som skapar mikroklimat.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Broberg

  • Gäst
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #47 skrivet: 24 okt-13 kl 22:21 »
Ett dike ska alltid "filtreras" genom ett träsk innan det rinner ut i sjön.

Absolut! Där är ett bra sätt!

Broberg

  • Gäst
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #48 skrivet: 24 okt-13 kl 22:31 »
Jag tycker du missade min fråga också. :)

Jag startade denna tråd för att få hjälp att hitta koncept som kan fungera.
Jag är själv rätt duktig på att peka ut och hitta saker som är dåliga och inte fungerar, jag behöver ingen mer hjälp med det för tillfället.
Det jag behöver hjälp med, är att hitta saker som fungerar.


Aha. Här är en grej: http://sv.wikipedia.org/wiki/Strand%C3%A4ng

Finns massa att göra. Ställ om vallodlingar till ängsbruksmodeller och ge tusan i för tidig slåtter. Hamla träd och greja.

Broberg

  • Gäst
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #49 skrivet: 24 okt-13 kl 22:36 »
Har ni djur? Att "starta tillverkning" av naturbetesmarker, kräver inte så mycket jobb.

Vad finns det för värden nu, att bevara och kanske restaurera?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #50 skrivet: 01 nov-13 kl 22:26 »
Äppelodling på försök i norr
http://www.atl.nu/lantbruk/ppelodling-p-f-rs-k-i-norr

Västerbottens första kommersiella äppelodling på gång. Mycket längre norrut än Hälsingland, men kanske ändå intressant i sammanhanget.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: 20 ha permakultur...?
« Svar #51 skrivet: 01 nov-13 kl 22:35 »
Med risk att upprepa vad någon annan redan sagt (orkar inte läsa hela tråden):  Vägen kan vara en fördel, om den kan föra med sig turister och andra kunder, som vill köpa era produkter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser