Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla mat till grisar  (läst 1868 gånger)

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Odla mat till grisar
« skrivet: 20 jan-21 kl 14:17 »
Hej,

Jag planerar att ev skaffa några (3-4 st) grisar för markbearbetning och ev avel (är vegetarian själv). Jag har mark över som jag skulle kunna odla lite mat som grisarna kanske sen skulle kunna äta färskt genom att man flyttar hagen stegvis in i odlingen lite i taget.
Kanske skulle jag kunna skörda och torka en del.
Vad borde man då bäst odla?
Jag tänker säd, majs och ärter. Låter det vettigt? Något mer? Kanske några rötter med?

En fråga - går det lika bra att odla sockermajs som fodermajs? I så fall kunde jag också få äta lite av det :-)

Min tanke är att ev se om det går att ha höns och grisar i samma hage (har sett att det ska gå så länge hönsen inte är för små och att grisarna helst är små när man börjar). Jag håller på att bygga ett flyttbart hönshus där grisarna kan bo på "nedre våningen", dvs under hönshusdelen. Vad tror ni om den idén? Det gäller Linderödsgrisar eller minigrisar.


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Odla mat till grisar
« Svar #1 skrivet: 20 jan-21 kl 15:11 »
Lyx för den gris som får eget grönsaksland. Morötter torde vara skoj.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla mat till grisar
« Svar #2 skrivet: 20 jan-21 kl 15:18 »
du får odla ganska mycket.. räkna med att varje gris äter 3kg per dag i snitt.. 
Fjäderfän och kaniner

 

EvaS

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Odla mat till grisar
« Svar #3 skrivet: 20 jan-21 kl 16:03 »
14 tunnland borde väl räcka till 2-3 grisar  ;)
Jag räknar även med att lägga till det som behövs + mineraler etc.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odla mat till grisar
« Svar #4 skrivet: 21 jan-21 kl 12:10 »
Potatis och kålrötter är typisk grismat. Bovete går bra så länge grisen har färg på kroppen och inte är helt rosa/vit


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser