Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla gammal pallkrage?  (läst 4605 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Behandla gammal pallkrage?
« skrivet: 29 okt-17 kl 12:03 »
Har i några år odlat i obehandlade pallkragar i trä som staden försett mig med. Nu ska jag flytta, och pallkragarna med mig. Eftersom jag ändå ruckar på allt började jag fråga om det går att behandla dem i det här skedet. De är s.k. missfärgade och det växer på dem lite här och där, men träet är ju inte lastgammalt. Men är det någon poäng med behandling nu när de redan varit i användning några år, och hur skulle ni så fall behandla dem?
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-17 kl 12:52 »
Det går att måla dem även efter några års användning. Jag brukar använda oljebaserad billig färg från Jem & Fix och den håller några år och jag brukar aldrig behandla insidan.
Skrapa/borsta bort sånt som sitter löst och låt kragen torka ordentligt innan du målar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-17 kl 17:32 »
Det är inga problem att behandla även efter att man använt dom.

Jag skulle köpa okokt linolja, blanda denna en skvätt balsamterpentin.
Perfekt på insidan och som första behandling på utsidan.
Sedan kan du måla med oljebaserad färg på utsidan eller varför inte roslagsmahogny.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-17 kl 11:05 »
Stort tack för era svar, då ska jag nog ta i tu med dem! I fråga om estetiken är jag inte så kinkig men vill gärna att de håller så länge som möjligt!
Ingen människa är illegal

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #4 skrivet: 24 mar-18 kl 21:41 »
För att skydda dem än mer så kan du också häfta fast ex.  byggplast på insidan av dem.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-18 kl 09:39 »
Tänk dig för vad du behandlar pallkragar med om du odlar matväxter. Jorden tar upp ev gifter som sen växterna tar upp via rötterna.
Finns ju gamla recept på Roslagsmahogny med spillolja istället för trätjära och tänk på att ev stenkolstjära (black warnish) är relativt giftig.
Skulle rekommendera att behandla med linolja som får torka ordentligt. Ser du sen till att pallkragarna borstas av och får torka ut ordentligt efter odlingssäsongen, samt förvarar dom torrt över vintern så håller sig rötan i träet borta länge.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-18 kl 14:06 »
Gammalt trä går bäst att behandla genom att man går över det med en blåslampa. Det gör att materialet drar ihop sig och cellerna blir åter täta. Efterbehandla med kokt linolja.

Ha det gött!

 

Helge Andersson

  • Inlägg: 1
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-21 kl 13:26 »
Har någon provat att behandla pallkragarna med Vattenglas?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-21 kl 14:09 »
Ser att jag missat inlägg från Palle500 och Grow2Tall - bra tips att fundera på när och om det blir aktuellt igen!

Om vattenglas så har jag tyvärr inte testat, var svårt att hitta i handeln. Men nu i sommar tänker jag fixa snigelkanter efter att ha upplevt tidernas värsta snigelsäsong.
Ingen människa är illegal

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Behandla gammal pallkrage?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-21 kl 15:50 »
Jag har en del odlingsbäddar śom jag målat med Falurödfärg
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser