Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför garva med alun?  (läst 8229 gånger)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
Varför garva med alun?
« skrivet: 18 mar-14 kl 06:40 »
Detta har säkert varit uppe förut?

Jag läser många recept på alungarvning här på forumet och undrar varför det är ett så populärt sätt att garva?

Min egen erfarenhet av alungarvning är inte så stor (ett lammskinn) men jag tyckte inte om det. Dels blev resultatet inte lika bra som de fett- eller barkgarvade skinn jag gjort och dessutom är det ju inte så trevligt att hålla på med. Skinnet blev torrt och grått och händerna blev också torra...

Har jag förstått fel eller är det så att alungarvade skinn inte tål vatten?
Betyder det i så fall att alun har en konserverande effekt snarare än en garvande?

Är det någon som har koll på hur alun framställs idag? Jag har fått för mig att det utvinns ur skiffer...

Jag tycker det är viktigt att tänka på sitt val av metod att garva sina skinn med, annars finns ju garverier att lämna till om det inte spelar roll hur det blir gjort. Om målet bara är att garva sitt skinn själv känns det för mig lite kortsiktigt tänkt.

Hoppas ni inte blir sur på mig, jag menar inte att komma med pekpinnar utan vill få fram ett samtal om varför många väljer att garva med alun när det finns alternativ som är bättre för skinnen, hälsan och miljön.

Karin

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-14 kl 18:35 »
Jag har goda erfarenheter av att alunbereda får- och pälsskinn (räv, mård, hund, kanin, mårdhund). Det blir mjuka och vita skinn. Därför använder jag alun till dessa skinn. Dessutom penslar jag med pälsfett (en petroleumprodukt, vad jag vet) på köttsidan, för det ger mjuka skinn. Jag ser, medan jag skriver, att mitt miljötänk har sina brister.  :-[

Nog tål alunbereddda skinn vatten ;) men när de torkar blir de hårda, så det är bara att mjukgöra om de blir blöta. Det är nog så att alun konserverar skinnen, liksom salt konserverar, snarare än garvar. Och man kan vattna ur alun ur skinnen, likaväl som man vattnar ur salt.

Att jag inte lämnar till ett garveri... dels är jag för nyfiken, dels har jag för ont om pengar. Men nog spelar det roll hur det blir gjort. Kontentan är väl att jag vill göra det bästa jag kan av skinnen. Just nu innebär det alunberedning av skinn med pälsen/ullen kvar och barkgarving av avhårade/fjällade skinn och lämmelskinn.

Men som du skriver, det finns alternativ, och därför har jag börjat fundera på just fettgarvning, eller fettberedning. Fast inte vet jag hur miljovänligt alun är, om det skulle vara värre än vanligt salt. Som ju också blivit ett miljöproblem på sina ställen.

Ser med nyfikenhet fram emot en fortsättning på den här tråden.


Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Varför garva med alun?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-14 kl 19:12 »
Jag håller på med växt och svampfärgning av garner och en del textilier och betar med alun. Alun är inte särskilt miljövänligt, det är ett metallsalt. Men det är bättre än många av de andra gamla kemikalierna som användes förr. Det som kan vara värt att kolla är om man kan ändra måttförhållandena  när man garvar med alun. Jag vet nu inte hur ni använder alun, löser ni det i vatten så kanske man kan använda mindre mängd alun?

Vi gör så, nya rön är knappt 10g till 100g ullgarn.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Varför garva med alun?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-14 kl 19:14 »
Jag har också svårt att förstå att man alungarvar. Det blir så mycket finare skinn med hjärna. Men som sagts tidigare, var och en gör som den vill :) Men jag föredrar nog det miljövänliga sättet :)

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-14 kl 21:29 »
Att minska mängden alun är ett bra förslag, både miljömässigt och ekonomiskt. Men hur miljöovänligt är alun? På en skala mellan sälgbark och sexvärdigt krom?  ???

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Varför garva med alun?
« Svar #5 skrivet: 23 mar-14 kl 08:43 »
. Men hur miljöovänligt är alun? På en skala mellan sälgbark och sexvärdigt krom?  ???

Om bark är 1 och krom 5 är alun 2.

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-14 kl 19:33 »
Om bark är 1 och krom 5 är alun 2.
Tack Neon Knight! Om vi då skriver trevärdigt krom på 4, vad kan finnas på plats 3 på skalan?

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Varför garva med alun?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-14 kl 06:52 »
Om bark är 1 och krom 5 är alun 2.



Men vad har ni för källor på detta resonemang undrar jag? Ska jag tolka det som att det finns ett miljövänligt sätt och allt annat bara är grader i eländet?
Var på denna påhittade skala skulle hjärna hamna? Det måste ju vara bättre än bark då det är kortare koktid? Och vegetabilisk olja kan ju kallpressas?

Nu vill jag ju inte säga att krom och alun är sak samma, men det känns som greenwash..

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Varför garva med alun?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-14 kl 07:18 »

Nog tål alunbereddda skinn vatten ;) men när de torkar blir de hårda, så det är bara att mjukgöra om de blir blöta. Det är nog så att alun konserverar skinnen, liksom salt konserverar, snarare än garvar. Och man kan vattna ur alun ur skinnen, likaväl som man vattnar ur salt.


Men du skriver ju själv att skinnen blir hårda, det var det jag menade med att de inte tål vatten. Mina fett- eller barkgarvade skinn blir inte hårda, mer som ett par nytvättade jeans :)

Att man kan vattna ur alun visste jag, jag gör samma sak om jag får ett saltat skinn. Som konservering (innan jag garvar) tycker jag att torkning funkar bättre, särskilt med det torra innomhusklimat som finns idag, jag behöver oroa mig mindre för att skinnet ska ha surnat och det blir mindre tungt att hantera.

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #9 skrivet: 25 mar-14 kl 20:45 »
Men du skriver ju själv att skinnen blir hårda, det var det jag menade med att de inte tål vatten. Mina fett- eller barkgarvade skinn blir inte hårda, mer som ett par nytvättade jeans :)

Det beror ju lite på vad man lägger för betydelse i att inte tåla vatten ;). Skinnet blir hårt, men förstörs ju inte.

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #10 skrivet: 25 mar-14 kl 21:12 »

Men vad har ni för källor på detta resonemang undrar jag? Ska jag tolka det som att det finns ett miljövänligt sätt och allt annat bara är grader i eländet?
Var på denna påhittade skala skulle hjärna hamna? Det måste ju vara bättre än bark då det är kortare koktid? Och vegetabilisk olja kan ju kallpressas?

Nu vill jag ju inte säga att krom och alun är sak samma, men det känns som greenwash..

Vad betyder greenwash? Ok, jag googlade. Men det var väl att ta i?! Eller hur menar du?

Vad gäller skalan har jag inga källor alls, och den är som du mycket riktigt skriver påhittad (vad jag vet). Hur du ska tolka det är upp till dig. Jag frågar, resonerar och försöker bilda mig en uppfattning. Att det finns grader i eländet är jag helt övertygad om.

Hjärna hamnar väl på 0 då. När jag barkgarvar använder jag sälg som är viktig för många insekter på våren. Så att hugga den för att ta barken är ju inte helt bra. Kallpressad vegetabilisk olja ska förpackas och transporteras.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Varför garva med alun?
« Svar #11 skrivet: 26 mar-14 kl 08:13 »
Vad betyder greenwash? Ok, jag googlade. Men det var väl att ta i?! Eller hur menar du?

Vad gäller skalan har jag inga källor alls, och den är som du mycket riktigt skriver påhittad (vad jag vet). Hur du ska tolka det är upp till dig. Jag frågar, resonerar och försöker bilda mig en uppfattning. Att det finns grader i eländet är jag helt övertygad om.

Hjärna hamnar väl på 0 då. När jag barkgarvar använder jag sälg som är viktig för många insekter på våren. Så att hugga den för att ta barken är ju inte helt bra. Kallpressad vegetabilisk olja ska förpackas och transporteras.

Jag menade att det är greenwash att sätta in alun på en skala på det viset i förhållande till krom III / VI eftersom alla tre kräver industriell framställning med allt vad det innebär. Att då sätta alun som granne till barkgarvning kändes för mig som att framhäva alunets miljövänlighet på ett sätt som fick mig att tänka på greenwash.

Ja, du har rätt, men jag föredrar att ta av insekternas mat framför industrisalter, sen finns det ju stormfällda träd också... Men ang olja håller jag med om att förpackningar och transporter definitivt hör till eländet vi alla vill bli av med! Sen finns det säkert någon rolig person som fixar det där med kallpressat själv  ;D

Vi resonerar vidare alltså!  :D

När jag sitter och försöker ta reda på vad alun är verkar det som att från början (antiken och innan) var det inte så noga vilket metallsalt det rörde sig om, det finns många med liknande egenskaper som varit i princip utbytbara med varandra (förvisso i första hand i andra sammanhang än garvning). Och vidare läsning gör att jag tänker att alun är lite slarvigt annvänt då det finns flera sorter, däribland det ökända krom-alun. Men det är klart, jag fattar ju själv att det är någon annan sort (kanske potassium aluminum sulfate? det är svårt med svensk översättning) som används här och på annat håll, typ betmedel till färgning. Men min poäng är att kemiskt verkar 'krom' och 'alun' inte vara så obesläktade, men det kan vara mina bristande kemikunskaper som spökar.

Det jag inte lyckats ta reda på är huruvida 'alun' bildar bryggor i kollgenet på samma sätt som 'krom' och alltså har en garvande effekt eller om det bara är konserverande (som jag först tänkt mig).

Men om alun -inte- bildar bryggor, då måste det vara de andra ingredienserna i alun-recepten som på något vis åstakommer detta (om inte annat så djurets egna fett) och då begriper jag ännu mindre vad alun har i receptet att göra? Är det för att stoppa 'surningsprocessen' i skinnet (som så småningom gör att håren lossnar) och därigenom köpa mer tid?

Det beror ju lite på vad man lägger för betydelse i att inte tåla vatten ;). Skinnet blir hårt, men förstörs ju inte.

Nej, det är sant, jag la nog en annan värdering i 'att inte tåla vatten', men för mig känns det som att jag inte vill ställa mig och mjukgöra min färdiga produkt efter att har varit ute i regnet  :)


Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Varför garva med alun?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-14 kl 22:15 »
Att jämställa alun med tungmetaller är uppenbart orimligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Varför garva med alun?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-14 kl 22:36 »
När det gäller miljövänlighet skall man komma ihåg att göra sig av med badet på bästa sätt.

Här har ni ett bra boktips föresten:  http://www.bokus.com/bok/9789163716850/skinn-garvning-och-beredning-med-traditionella-metoder/

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Varför garva med alun?
« Svar #14 skrivet: 27 mar-14 kl 06:27 »
Det är ingen som har jämställt alun med några tungmetaller, så vitt jag kan se...

Lotta Rahme är ju väldigt bra och trevlig, jag har inte läst hennes böcker men sett lite filmer från Canada som hon gjort (rekommenderas). Alltid trevligt att träffa och prata med erfarna garvare, många bra tips :)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Varför garva med alun?
« Svar #15 skrivet: 31 mar-14 kl 09:27 »
Det jag inte lyckats ta reda på är huruvida 'alun' bildar bryggor i kollgenet på samma sätt som 'krom' och alltså har en garvande effekt eller om det bara är konserverande (som jag först tänkt mig).

Men om alun -inte- bildar bryggor, då måste det vara de andra ingredienserna i alun-recepten som på något vis åstakommer detta (om inte annat så djurets egna fett) och då begriper jag ännu mindre vad alun har i receptet att göra? Är det för att stoppa 'surningsprocessen' i skinnet (som så småningom gör att håren lossnar) och därigenom köpa mer tid?

Men för att försöka fortsätta diskutionen...

Någon som vet om vanligt alun bildar bryggor i kollagen?
Jag har sett diffusa källor på att det -skulle kunna- vara så att aluminiet i alun binder fett till kollagen (bryggor?) men att det är en långsam process. Hur långsam?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 3 användare (1 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser