Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?  (läst 20115 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #20 skrivet: 04 apr-18 kl 16:25 »
Då tror jag vi trillar tillbaka på en vanlig personbilsmotor av mindre modell och inte allt för modern teknik. En liten stötstångsmaskin från Fiat eller Skoda kanske? Eller är en klassiker som Volvo B18 bättre val? Själv har jag flera stycken Ford V4 med brända ventiler och andra "små" haverier. Kolvlobotomi ser till att hålla både förbränningstryck (faktiskt kompressionstryck) högt, och ger även bättre marginal för oljepumpen eftersom några vevstakslager försvinner och deras oljekanaler pluggas. Extra svänghjulsmassa kanske är bra att addera, men det beror förstås på hur jämnt motorn faktiskt behöver gå. Vid kontinuerliga uttag av el på under en kW kan jag tänka mig att invertertekniken kan vara vettig ihop med några blybatterier och bilgeneratorer, även om dessa förmodligen inte är den "vassaste" tekniken.

Bygger man snåljåpigt av begagnade prylar, så som jag nästan alltid gör, kan jag tänka att olika batterier och bilgeneratorer kan få svårt att "dra jämnt", men det går ju att uppfylla behoven med flera små elektriskt fristående system av generator, batteri och inverter. Många småprylar brukar dock ge sämre verkningsgrad än en större, men i gengäld är man säkrare mot totalt driftstopp om något går sönder.

Tror inte det är något tecken (töcken?) från högre makter, men idag fick jag ett Powercraft XG-SF2000 elverk när jag slängde skräp på sopstationen. Tycks vara kinaskräp och förra ägaren sade att efter bara några fulla tankar körda så slutade elverket ge ström, medan motorn fortsatte fungera. Det tycks vara ett inverterelverk, vilket jag antar betyder att det har en generator som säkert kan ge en udda spänning med helt ointressant frekvens, följd av en elektronisk inverter som ger 230V @ 50Hz med något slags vågform någonstans mellan fyrkantvåg och snygg sinus.

Om man inte räknar med att behöva kanske mer än hälften av vad ett litet portabelt elverk kan ge, kan det då funka att göra på gengas? Om elverket har synkrongenerator kan jag tänka det blir svårt att nå upp i de varvtal där både frekvens och spänning blir rätt, men kanske ett inverterverk klarar sig bättre? Den lilla kolvlobotomerade bilmotorn känns ändå som en vinnare i länden, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Som sagt, dumt att lägga alla ägg i samma korg och om mitt nyfyndade elverk går att reparera kan det ju vara bra att ha precis som det är.

Att vara tillbaka på en liten bilmotor gör det också lätt att haka på en AC-kompressor och bygga sig en luftvärmepump. En AC-kompressor är väl ingen high-tech direkt, så kanske är det totalt sett mer ekonomiskt att tillverka mer el och driva en "riktig" luft-luftvärmepump i stället? Spontant känns det mer effektivt att haka på motorn en till drivrem än att gå omvägen via el, men det beror ju helt på vilken verkningsgrad en bils AC kan ge.

Hmmm... Den kalla sidan av ett DIY värmepumpsystem skulle kanske kunna hjälpa kyl och frys? Med propangas som kylmedium och en rejäl trycktank som energiackumulator kanske det går att få kyla under många timmar utan att gengasverket behöver vara igång?

Beträffande gengasaggregatet, är dimensioneringen kritisk eller kan det vara större än motorns gasbehov? Jag tänker att om gasgeneratorn kan ha överkapacitet så finns möjlighet att vintertid elda överskottsgas i en liten panna vid sidan om när det är kallt.
« Senast ändrad: 04 apr-18 kl 16:53 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #21 skrivet: 04 apr-18 kl 18:23 »
Motorns behov kan du ju justera med belastningen. Så du behöver ingen panna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #22 skrivet: 04 apr-18 kl 21:46 »
Man bör inte överdimensionera gasgeneratorn, om man kör den med för låg härdbelastning så innebär det onödig risk för att få tjära i gasen. Det är bättre att ta till den i underkant och finna sig  i lite högre tryckfall vid full last.
Det går naturligtvis att bygga gasgeneratorn så man lätt kan ställa om den för olika driftförhållanden med t ex utbytbara härdringar. Men det innebär ändå en viss arbetsinsats att tömma hela bränslemagasinet och härden varje gång man ska byta.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #23 skrivet: 06 apr-18 kl 01:28 »
Tack för bra info! Då ska vi se: Liten personbilsmotor, radfyra på 60 hk. Endast en kolv sparas = 15 hk grovt gissad maxeffekt = kanske 10 hk för det med gengas optimala varvtalet. Hälften av detta borde man åtminstone nå när motorn går på gengasen. Vet inte var man kan få för verkningsgrad från några hyfsat moderna bilgeneratorer och inverters kraftiga nog att driva ett kylskåp eller frysbox, men säg 50% för att vara på säkra sidan. Nog sjutton borde jag få ut min kilowatt ur motorn utan större problem? Kyl och frys går dessutom inte kontinuerligt så den genomsnittliga el-effekten lär nog knappt ens vara 100 Watt, men det är skönt med marginal och så är det ju faktiskt en del andra saker man vill ha relativt kontinuerlig el till, som belysning och dator t.ex.

När gengasmotorn ger överproduktion utifrån elbehovet kan man hålla belastningen uppe genom en "ful-generator" som driver en elpatron till ett vattenburet värmesystem med ackumulator. Eller som tidigare nämnts, driva en AC-kompressor som ingår i ett värmepumpsystem.

Med gengasaggregat och motor i ett separat och endast utåt ventilerat utrymme borde riskerna för CO-förgiftning vara ganska små om man vet vad man gör. Avgaserna skickar man ut genom en separat pipa i murstocken (värmeackumulator) och kylvattnet går ut i husets värmesystem. Rent fysiskt borde ett sådant gengasaggregat inte vara större än en vedkamin?
Hur ofta behöver man fylla på ved? Kan man bygga ett förhållandevis stort vedmagasin i gengasaggregatet så man klarar sig en hel natt t.ex.?

Rätt dimensionerat känns det som att det skulle kunna bli en ganska enkel och billig anläggning som under vinterhalvåret kan arbeta ganska kontinuerligt och helt ersätta en vanlig vedpanna vad värmebehovet beträffar. Vedåtgången borde väl bli ungefär densamma som i motsvarande vedkamin, och lägre om det går att bygga värmepump av en AC-kompressor? Smartast är väl förresten om gengassystemet är underdimensionerat så det bara klarar en ganska mild vinterkyla, och att man sedan "späder på" vid behov med vanlig kamin och/eller vedspis?

När elbehovet ökar startar man upp ett större dieseldrivet elverk kortvarigt. Dieselverket får också ta över och gå kontinuerligt med variabel belastning om man åker hemifrån en längre tid på vinterhalvåret. Kostnadsmässigt kan det ju inte vara dyrare än att ha en villapanna med oljeeldning.

Att behöva bygga en kubbmaskin känns förstås inte helt kul, men jag kanske oroar mig i onödan? Kan det rent av vara så att den är lättare att använda än en vedklyv, eller behöver man utgå från kluven ved? Hur är vedkubb att elda med i en vanlig kamin eller gammaldags vedspis? Hanteringsmässigt borde det vara lite "plockigare". Som jag nog skrivit tidigare tänker jag att man kanske kan lagra vanlig kluven kaminved i vedboden och sedan då och då under vintern köra kubbmaskinen vid behov. (vilket så klart innebär en viss bränsleförbrukning, oavsett om kubbmaskinen har el- eller bensinmotor)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #24 skrivet: 27 apr-18 kl 00:17 »
KISS, -Keep It Simple, Stupid

Det lönar sig ofta att inte krångla till det och jag har några dagar gått och tänkt på om min idé att ha två olika elverk med olika bränslen verkligen är det optimala. Jag har tänkt att ett mindre elverk baserat på en bensinmotor konverterad till gengasdrift kan täcka vardagsbehoven för belysning, datorer och kyl/frys, i ett off-gridboende som baserats på vedeldning för uppvärmningen, och sedan ha ett större dieseldrivet elverk i de fall man kortvarigt behöver mer el, som t.ex. till garagehobbyn, tvättmaskin t.ex.

Gengasmotorn har ju fördelen att kunna köras på vanlig bensin om man behåller insprutning/förgasare. Uppstarten kan då ske snabbare och vid tidsmässigt korta behov blir förmodligen skillnaden mellan diesel och bensin av underordnad betydelse?

En klar nackdel med bensin jämfört med diesel är den större brandrisken, men det går förstås att placera motorn, bränsletank och vedgasgenerator i en "brandbunker".

Att bensinmotorns verkningsgrad varierar med med belastningen än dieselmotorns, har kanske i praktiken mindre betydelse, för i de fall bensinmotorn belastas relativt lite och under en längre tid kommer den att drivas på gengas/vedgas. När motorn sommartid används enbart för garagehobbyn (svetsning t.ex.) drivs den sannolikt på bensin, men då kan den startas och stoppas efter behov.

Lite svamligt kanske så här i natten, men det jag är ute efter är att ha ETT elverk för alla behov, och kunna köra det på bensin såväl som gengas efter vad som för stunden passar bäst. Det gäller dock att ta med i beräkningarna att en dieselmotor ändå känns tryggare att lämna igång flera dygn i sträck om man behöver vara hemifrån.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Vanlig pannved i stationärt gengasaggregat?
« Svar #25 skrivet: 27 apr-18 kl 00:30 »
Jag gick igenom hela tråden igen.
Man bör inte överdimensionera gasgeneratorn, om man kör den med för låg härdbelastning så innebär det onödig risk för att få tjära i gasen. Det är bättre att ta till den i underkant och finna sig  i lite högre tryckfall vid full last.
Det går naturligtvis att bygga gasgeneratorn så man lätt kan ställa om den för olika driftförhållanden med t ex utbytbara härdringar. Men det innebär ändå en viss arbetsinsats att tömma hela bränslemagasinet och härden varje gång man ska byta.
Detta talar för att det ändå är TVÅ helt separata som behöver bygga? -Ett litet system för vardagsbehoven (belysningsel, pumpar, batteriladdning och kyl/frys, totalt kanske 1000W) och ett större system för de mer sällsynta men tuffare behoven. (tvättmaskin, elverktyg i garaget, svets m.m.) Det lilla systemet kan med fördel baseras på gengas, och det större kan antingen gå på diesel men också ha sin egen större gengaskokare.

Fördelen när det är stationärt är ju att storlek och vikt är av underordnad betydelse.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser