Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stolpar till en får/gethage..  (läst 11265 gånger)

Epikurén

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
Stolpar till en får/gethage..
« skrivet: 01 apr-09 kl 11:47 »
I trakten där jag bor använde man vanligast gran till stolp för hagar innan impregnerade stolpar blev vanligast. Problemet med granet är ju att det har bra mkt kortare livslängd än impregnerat. Men kan jag inte göra något för att de ska hålla något bättre, såsom att tex bränna stolpändarna som ska ner i marken? Jag får ju naturligtvis tips från folk att jag kan ställa dem i en spann med schletolja (spillolja) ett tag, men de tilltalar mig inte direkt, vare sig ur hanterings- eller miljösynpunkt.
Snälla någon - ge mig bra tips!

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 12:00 »
Elda änden tror jag bara gör trät hårdare. Kan vara bra om du skall spetsa en anfallande elefant. Jag tvivlar på att det förbättrar livslängden. Det finns säkert svamp och bakterier som trivs lika bra även i bränt trä och det friska trät blir nog lika fuktigt ändå.

Nej, det är nog olja som gäller. Köp billigast tänkbara rå linolja och ställ dem i oljan i en metallhink och värm hinken med en spisplatta. Den varma oljan tränger bra in i trät och stolpen håller i evighet.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Epikurén

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 13:41 »
Jag tackar för tipset med den råa linoljan och struntar i att bränna stolpändarna. Det är ju relativt elefantfritt här bortsett från någon besökande cirkus i kommunen ibland. :)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 13:48 »
Det är 1:a april idag så jag skulle inte sätta all min lit till det där om livslängden.

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 15:31 »
Det är 1:a april idag så jag skulle inte sätta all min lit till det där om livslängden.

 ;D Nej, men om stolpfoten är väl impregnerad med linolja tror jag att foten håller längre än överdelen. Kanske en arkeolog på forumet kan uttala sig om livslängden? Stolpmaterialet spelar så klart roll det med. Själv samlar jag på saktväxade tall och gran från mossar.

Det går naturligtvis bra även med kokt linolja men den råa ger bättre resultat.

OBS, rå linolja skall inte gärna användas på träytor som man vill ta på senare, som ledstänger, trappsteg mm. då det tar extremt lång tid för oljan att torka.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #5 skrivet: 24 maj-09 kl 15:59 »
Mycket bra tips , ska till att sätta stolp för hönsgård.
Hedemorahöns

maarkuus

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #6 skrivet: 21 jun-09 kl 20:58 »
Att bränna stolparna ökar visst hållbarheten när de sitter i jorden

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 11:20 »
 ;D   Det vore en vetenskalig sensation om du kan bevisa att bränning påverkar. det enda som hjälper är tryckimpregnerat och en viss sorts klass av tryckimpregnerat     

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 12:52 »
Eller byt träslag till en eller ek - mycket bättre livslängd.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 12:57 »
Det var inte vilken gran som helst man använde till störar, det måste vara undertyckta smågranar, såna som växer under större träd.
Dom kan vara lika gamla som det stora trädet.
I modern skogsskötsel röjs allt sånt bort, förr var det givet material till bl a gärdsgårdar.
Att försöka förlänga livslängden på sketvirke med olja eller eld är bortkastad möda.
« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 13:00 av Foppas fot »

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #10 skrivet: 24 jun-09 kl 13:05 »
Det var inte vilken gran som helst man använde till störar, det måste vara undertyckta smågranar, såna som växer under större träd.
Dom kan vara lika gamla som det stora trädet.
I modern skogsskötsel röjs allt sånt bort, förr var det givet material till bl a gärdsgårdar.
Att försöka förlänga livslängden på sketvirke med olja eller eld är bortkastad möda.

Eller såna som vuxit långsamt på trädgränsen eller i vindpinat klimat.

Vi har fortfarande gamla ekstolpar i många fårhagar som min morfar satte i bröjan av 80-talet. De håller fortfarande men är fan så hårda att slå i märlor i....

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #11 skrivet: 24 jun-09 kl 14:46 »
Förtydligande "det enda som hjälper är tryckimpregnerat av rätt klass"  menas då befintlig stolpe.
trädslag är inte så kategoriskt heller det beror på vilken del av trädet, undertryckt absolut  men till den grad att det är hungerved?   EK är segt ja, 

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #12 skrivet: 24 jun-09 kl 14:56 »
undertryckt absolut  men till den grad att det är hungerved?   

Har inte hört ordet hungerved förut.
Vad jag menar med undertryckta är extremt saktvuxna träd, en gran på 2-3 meter och 3-4 cm diameter i brösthöjd kan vara 50-100 år gammal, håller ungefär lika bra som ek vid störanvändning.

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #13 skrivet: 24 jun-09 kl 16:13 »
Ja visst, fast om det är extremt?  ja senvuxet i alla fall.


Detta är redan avhandlat    Google är en vän
[
http://www.skogssverige.se/fragaom/detail.cfm?Id=8938&kategori=Virkeslära&start=91

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #14 skrivet: 24 jun-09 kl 16:20 »
 :o
Blev utloggad mitt i postandet så det blev dubblett -   menade denna också   
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SForumDetails.aspx?id=34757&topicID=25

« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 16:31 av singboy »

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #15 skrivet: 25 jun-09 kl 22:24 »
kolla antika utgrävningar, oftast så hittar dom brända stolpändar meninget annat, så jag tippar på det.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #16 skrivet: 26 jun-09 kl 17:52 »
kolla antika utgrävningar, oftast så hittar dom brända stolpändar meninget annat, så jag tippar på det.

Fast själva träet brukar väl inte finnas kvar, det är väl snarast så att man ser spår av sot i jorden?

Huggorm

  • Gäst
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #17 skrivet: 27 jun-09 kl 11:21 »
Någon som har testat använda grangrenar? Det är ju bra mycket bättre material än stammen i alla fall

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #18 skrivet: 27 jun-09 kl 11:28 »
Någon som har testat använda grangrenar? Det är ju bra mycket bättre material än stammen i alla fall

Glömde nämna det tidigare.
Granbångar (-grenar) var mycket vanligt störmaterial tidigare, och väldigt hållbart.
Blir massor med stör av en yvig gammelgran.

olle48

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #19 skrivet: 28 jun-09 kl 19:18 »
Jag har inget vetenskapligt bevis, dock använder jag istället för tryckimpregnerat till trädäck mm, värmebehandlad fura, -och att elda på stolpänden är väl på sätt och vis en värmebehandling (kolla bla på www.heatwood.se)
/olle

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #20 skrivet: 29 jul-09 kl 02:55 »
Värmebehandlat är alldeles utmärkt till trädäck men det har inget med trä i markkontakt att göra.   

Tryckimpregnerat är enda utvägen för virke med markkontakt och vissa bärande saker, klass a, inte Ab eller B för tryckt ovan mark och detta eldande är en utbredd myt . Men i övrigt är jag måttligt förtjust i tryckimpregnerat. Efter att ha använts, är det enbart miljöfarligt avfall, men det är en annan historia  .  Det säljs kopiösa mängder träolja för alla lyxiga trädgårdsmöbler etc  och där kan man undra varför och det mesta i dessa är lacknafta. Vattenburna och oljebaserade oljor är i alla fall ett steg mot bättre miljövänlighet. 

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #21 skrivet: 29 jul-09 kl 22:26 »
ett gammalt beprövat sätt är ju att impregnera gran med björksav  och därefter bränna ändan.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

singboy

  • Inlägg: 27
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #22 skrivet: 29 jul-09 kl 22:58 »
ett gammalt beprövat sätt är ju att impregnera gran med björksav  och därefter bränna ändan.

Att brännna ändan är nog smärtsamt. 




trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #23 skrivet: 30 jul-09 kl 01:21 »
Det är generellt mycket svårt att få vätskor att tränga in på djupet i granved på grund av utformningen av porerna mellan cellerna i veden. Därför tryckinpregneras uteslutande tall (och i viss mån bok) i Sverige. Jag har mycket svårt att tro att linolja, rå eller kokt avsevärt skulle förlänga granens livslängd eftersom det finns mängder av organismer som kan bryta ner linoljan i fuktig markmiljö. Ovan jord fungerar skyddet genom att hålla träet tort och den omgivande luften är långa perioder aldeles för torr för att ffa svampar ska trivas

Gran som vuxit långsamt kanske är något bättre än den som vuxit snabbt, men ur ett stängsellivslängdsperspektiv tror jag ändå livlängden blir för kort för de flesta stängselbyggare. När det gäller tall är skillnaden stor eftersom kärnveden har bra beständighet medan splintveden är ungefär lika dålig som gran. Eftersom tallar som vuxit långsamt ofta har större kärnvedsandel så blir andelen beständigt virke större från träd som vuxit långsamt.

Att veden är tung (har hög densitet) har ganska lite med beständigheten att göra. Bok har rel hög densitet men är inte särskilt beständigt. Det som har stor betydelse vid markkontakt är hur giftig veden är för potentiella nedbrytare. Kärnved av tall, lärk, doglas och ek (det finns många fler) är ganska beständig och kan därför vara bra naturligt giftiga alternativ till tryckimpregnerat virke (där man ändå förlitar sig på tallkärnvedens beständighet eftersom den inte blir impregnerad. Det blir bara splintveden)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #24 skrivet: 30 jul-09 kl 01:56 »
Jag tycker det är ok att spara lämpligt placerade mindre träd som "förankringsstolpar" för stängsel, och att mellan dessa använda störar av sämre kvalitet och dimension.
Märker man bara upp träden, använder skruvisolatorer som kan flyttas ut vartefter trädet växer osv, så ska det inte behöva uppstå problem med maskinskador vid senare upparbetning.
Man kan också stena ner grova järnrör eller rälsbitar som hörn-, bryt- och grindstolpar., en betonghätta ovanpå stenarna ger extra stadga.
Extra jobb vid uppsättningen, men  ju stadigare man förankrar desto glesare kan man ha mellan stolparna.
50-100 meter räcker nog i de flesta fall.
Järnrör håller mycket länge har jag sett, finns staket i närheten med rörstolpar som stått i 60 år utan synbar förändring.
Krävs förstås att det inte hamnar nederbörd i rören.
Nu grävs det ner mycket elkabel, kan man i samband med detta komma över stolpar i hyfsat skick, så är det ett utmärkt alternativ till ovanstående.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 11:28 av Foppas fot »

Huggorm

  • Gäst
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #25 skrivet: 30 jul-09 kl 11:04 »
Kan man få tag på stolparna från begagnade vägskyltar har man kommit en bra bit på vägen. Finns ibland på Stena metall och liknande

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #26 skrivet: 01 jun-18 kl 20:14 »
Citat från: Singboy
Det vore en vetenskalig sensation om du kan bevisa att bränning påverkar. det enda som hjälper är tryckimpregnerat och en viss sorts klass av tryckimpregnerat 
Vad har du fått det ifrån? Totalt struntprat alltihop.

1) det finns tusentals år av erfarenhet att bränning skyddar mot röta och andra angrepp - särskilt under jord. Arkeologiska fynd visar ibland att bara de brända delarna finns kvar av en konstruktion 1000 år senare.
2) Troligtvis finns det inga andra metoder som är lika effektiva som bränning (som är lagliga idag). Det skulle i så fall vara kreosotimpregnering (olagligt).
3) Tryckimpregnering hjälper bra, men bara om du har rätt klass, dvs. NTR/A.
4) Andra medel hjälper också bra. Men då marknaden ständigt ändras och ämnen byts ut eller blir förbjudna så vet jag inte vilka som är bäst att använda idag.
5) Eftersom de allra bästa impregneringsmedlen för hemmabruk är förbjudna idag så är det stor chans att bränning kommer på första plats när det gäller träskydd under mark.
6) Skyddet blir givetvis olika bra/dåligt beroende på hur du bränner (hur djupt det tar). Bränningen omvandlar ytskiktet till rent kol som inga mikroorganismer kan bryta ner. Dessutom bildas massor av organiska molekyler - sådant som finns i tjära. Värmen gör att ämnena tränger djupt in i träet. Dessa ämnen är mycket beständiga.
7) Ska man bränna bör man undvika mjukt trä (t.ex. stolpar från trävarubutiken). Det ska vara hårda tätvuxna granstoplar. Givetvis ska stolpen vara torr också (låt nyhuggna stolpar ligga ventilerat och barkade ett halvår minst).

Att doppa stolpen i ren tjära fungerar relativt dåligt på grund av att molekylerna i tjäran är väldigt stora och tränger inte in i träet. Men man kan värma tjäran och spä ut den med lacknafta. 30% tjära och 70% lacknafta gör att blandningen lättare tränger in. Värm blandningen till över 100 grader och doppa stolpen. Det ger en effekt som lite motsvarar bränning.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #27 skrivet: 01 jun-18 kl 22:46 »
Det vore kanske lika sensationellt om du kunde bevisa att det inte fungerade med bränning. Som vanligt är det lättare att skriva lite "sanningar" på ett forum och låta andra få bevisbördan på sin sida än att faktiskt ha reella länkar till vetenskapliga test eller kunna förklara varför folk gjort fel i tusentals år.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stolpar till en får/gethage..
« Svar #28 skrivet: 02 jun-18 kl 21:50 »
"Singboy" har inte varit inloggad sedan 2009 så hetsa inte upp er för mycket


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser