Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbithus - Länksamling  (läst 38926 gånger)

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #20 skrivet: 17 jan-11 kl 14:00 »
Här kommer lite uppdateringar på ämnet.
grundaren för konceptet är Michael Reynolds som har filmats angående sina jordskepp.
filmen finns på voddler/gratis film

http://www.voddler.com/documentary/info/2732930152679505364/garbage-warrior/

Hemsidan finns här med en massa spännande saker. tex ritningar, avlopp, vatten och hur de hjälper till vid katastrofer.. :D

http://www.garbagewarrior.com/links.html

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #21 skrivet: 21 feb-11 kl 17:49 »

wedjat

  • Inlägg: 34
    • Södermanland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #22 skrivet: 21 feb-11 kl 21:17 »
Hobbithus helt i min smak.D från Simonsdale.Tack

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #23 skrivet: 01 mar-11 kl 10:51 »
Wow!!!!! Åh, vill ha ett sånt hus.. Har alltid älskat sådana naturliga och lite sneda och vinda hus, riktiga sagohus... Tack för länkarna! :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #24 skrivet: 22 okt-11 kl 00:35 »
Gissar på det men jag gissar på att även denna typen av hus kräver bygglov.

Skulle vara skoj i fall denna typen av hus möter modern teknik. Ett hus som sträcker sig mer under marken än över nyttjar jordvärme och solenergi för drift. Men finns ju säkert massa massa andra problem jag inte tänker på Men tycker dom är snygga och ju mindre påverkan man kan göra för omgivningen desto bättre enligt mig. Aja drömmarna är många. Bara fortsätta gå vart fötterna pekar och se vart man tar vägen =)


Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #25 skrivet: 20 maj-12 kl 12:53 »
Kanske den nordnorska torvkåtan, eller gammen på norska, passar in här?

http://www.schilgen.com/sn/bildergamme.html
Fattar inte ett skvatt av texten på denna sidan (tyska), men bilderna är fina, och man får ju ganska bra uppfattning om hur de byggdes.

http://www.hugen.no/fedraheimen/fedra12.htm
En text på norska om hur man bygger en.

Gammen var fattiga folks bostad, därför fick den låg status och de som hade råd ville hellre bygga hus än att göra en bättre gamme. Synd, för den är bra anpassad till nordnorska förhållanden och till skillnad från de flesta andra byggmaterial finns det gott om torv här. Jag pratade med en person som trodde att den skulle kunna utvecklas till en mycket modern och bekväm bostad som möter dagens krav, om det bara fanns vilja till det. Men lycka till med dagens byggregler och dagens byggbranch att få till något sånt...

Den användes som bostad fram till ca. andra världskriget, numera är det väl mest vildmarksfolk och turister som tycker att det är spännande att sova en natt eller två i en sån.
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 13:12 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Wargis

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
    • Spiritatwar
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #27 skrivet: 16 dec-12 kl 10:59 »
Fantastiskt, denna ska jag följa ! :)
-Det finnes ingen högre religion än sanningen-

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Hobbithus - Länksamling
« Svar #28 skrivet: 17 mar-13 kl 22:54 »
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser