Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Typisk tvådelad luft-luftvärmepump jämfört med frånluftsvärmepump?  (läst 1132 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Ibland räcker inte det egna kunnandet och förnuftet till riktigt...  ;D
-Hur förhåller sig en typisk luft-luftvärmepump med en inomhusdel och kompressorn i en låda utomhus, till en helt inomhusplacerad frånluftsvärmepump, rent energimässigt?
Den senare arbetar med 20-gradig inomhusluft som den kyler ner och blåser ut, vilket i sig borde ge en högre energivinst, men å andra sidan krävs ett motsvarande flöde av kall tilluft som måste värmas, vilket rimligen sänker den totala energivinsten, i synnerhet när det är riktigt kallt utomhus. Den tvådelade värmepumpen saknar denna förlust, men i gengäld vill man ändå ha någon grad av friskluftsventilation i bostaden, vilket är svårt att få till utan värmeförluster.

Min gissning (och förhoppning) är att de ganska olika systemen i slutänden är likvärdiga, förutsatt att flödet av ventilationsluft i båda fallen hålls på ett minimum när det är kallt ute.

Orsaken till funderingarna är att jag som händig hembyggare vill ha en bra värmepumplösning till min lilla gäststuga som sedan länge värms enbart med direktverkande el. Den uppvärmda boytan är endast 14 kvm i dagsläget, men kan komma att utökas till 22 kvm om jag hittar en energimässigt vettig lösning. Pga komposttoalett + dusch har den lilla stugan ventilation med fläkt. men utan värmeåtervinning. Jag har en Elektrostandard frånluftsvärmepump stående oanvänd, och elektroniska styrsystem bygger jag själv. Så frågan är egentligen om en frånluftsvärmepump kan fungera som huvudsaklig värmekälla och mäta sig med en tvådelad luft-luftvärmepump när stugan ändå måste ventileras ständigt? Om det rent energimässigt är försvarbart blir frånluftsvärmepumpen i det närmaste gratis att installera, samt att den avger sin värme vattenburet i stället för med fläkt, vilket kan vara betydligt trevligare i en så liten bostad där man hamnar "mitt i blåset" från inomhusdelen oavsett var den placeras.
« Senast ändrad: 26 mar-19 kl 23:07 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Palle500

  • Inlägg: 116

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Finns redan och heter FX/FTX-ventilation.
https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation

Njae... Det där var INTE den jämförelse mellan luft-luftvärmepump och FVP/FX som jag efterlyste, men det var ändå intressant. I artikeln nämndes att frånluftsvärmepump bara återvinner 50-60% av värmen i frånluften, vilket alltså är på samma låga nivå som en FTX-ventilation med simpel korsvärmeväxlare. Detta känns inte helt korrekt men jag tror det kan vara en generalisering. Eftersom frånluftsvärmepumpen arbetar med en tämligen konstant temperatur hos den tillförda luften (rumstemperatur) kommer rimligen även den utblåsta kylda luften hålla en konstant temperatur (så länge kompressorn arbetar vill säga). Detta måste innebära att totala verkningsgraden i systemet är betydligt högre när det är varmare ute, eller kort och gott man "går med vinst" så länge den utblåsta luften är kallare än utomhustemperaturen. I praktiken arbetar inte kompressorn kontinuerligt, utan stannar då och då av olika skäl. Det kan vara för att värmebehovet minskat, eller för avfrostning av förångaren. Medan kompressorn står stilla blåser inomhusluften bara förbi och återvinningsgraden är NOLL. Ofta går ventilationen i dessa system också med överkapacitet, vilket jag antar är huvudskälet att en så pass låg siffra som 50-60% anges i artikeln.

Kanske är det optimala systemet för värmepump OCH forcerad ventilation att ha FTX-ventilation med roterande värmeväxlare, kombinerat med en vanligt luft-luftvärmepump...? -Och då dessutom ordna så att den utblåsta ventilationsluften med sin ca 20% rest av värmeenergi hamnar i luft-luftvärmepumpens utomhusdel!

Nu råkar jag ju ha den där gamla frånluftsvärmepumpen stående till ingen nytta, och min uthyrda gäststuga värms med direkt-el, samt har en "fläktad" ventilation utan återvinning surrande dygnet runt. I just detta fall kan det ju knappast bli sämre om jag installerar frånluftsvärmepumpen där som primär värmekälla, och fyller på med direktverkande el när så behövs.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 5 användare
ärt, xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser