Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mormors jordgubbar  (läst 1669 gånger)

lenaeke

  • Inlägg: 4
    • Halland
    • LuddOnline
Mormors jordgubbar
« skrivet: 26 mar-19 kl 20:30 »
Hej. Jag har provat hur många sorters jordgubbar som helst känns det som. Min jakt på jordgubbar som verkligen smakar söt, solig, sorgfri sommar har gått i stå. Dom jordgubbarna farmor och mormor hade i sina land var säkert inte lika resistenta och högavkastande som moderna sorter. Men uj vad goda som var. Finns det någon lagom gammal (läs 50+) nostalgiker som kan föreslå vad jag skall prova på att köpa härnäst? Eller finns det någon lycklig ägare av en gammal trädgård som kan avvara en reva eller två? Tips och glada tillrop välkomnas :)
det är inte tanken som räknas utan handlingen

 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Mormors jordgubbar
« Svar #1 skrivet: 26 mar-19 kl 22:19 »
Jag har en sort som jag minns från mina somrar i Halland på 50-60 talet.  Jag har kommit fram till att den nog heter Zephyr.  Det som är typiskt (förutom den goda  smaken) är att de första bären alltid är mycket större än de senare, samt att dessa stora gubbar ofta har en ås med höjder, liksom knogar på en knuten hand. 

Om du tror att detta är den sort som du minns så kan jag skicka revor.  Brukar bli massor i juli-aug.

Ja, de nya sorter som man köper i affären är värdelösa i jämförelse.  Fast blöta somrar kan man få problem med mögliga bär.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mormors jordgubbar
« Svar #2 skrivet: 01 apr-19 kl 22:56 »
När jag var liten och följde med kompisens mamma på självplock hette sorterna Zephyr som nämnts ovan och Sengana. Minns båda som söta och goda.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Mormors jordgubbar
« Svar #3 skrivet: 02 apr-19 kl 17:25 »
Svärfar, som var sörmländsk trädgårdsgubbe och född i slutet på 1800-talet, var frälst på jordgubbar som hette Abundance. Söta och aromatiska, men inte så stora.
« Senast ändrad: 02 apr-19 kl 17:38 av Berberis »

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Mormors jordgubbar
« Svar #4 skrivet: 08 apr-19 kl 23:20 »
Jag har en sort som jag minns från mina somrar i Halland på 50-60 talet.  Jag har kommit fram till att den nog heter Zephyr.  Det som är typiskt (förutom den goda  smaken) är att de första bären alltid är mycket större än de senare, samt att dessa stora gubbar ofta har en ås med höjder, liksom knogar på en knuten hand. 
Instämmer, Zephyr och Sengana är äldre sorter. Jag köpte såna - och en till som jag minns från barnsben men inte kommer ihåg namnet på nu - på en lokal plantskola.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser