Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka på knä  (läst 3109 gånger)

Tacka på knä
« skrivet: 25 mar-19 kl 20:37 »
Hej, har 5 gamla får som har gått i pension ( tillsammans m mig). Ml 10-14 år. Ida på 10 år har en längre tid inte velat stötta på v framben. För ca 14 dagar sen började hon att gå på knä, lykkes hon att ta sig upp ser hon ut som bilder jag har sett på lamm m selenbrist/ benene står inte rakt, huvudet hänger. Började m extra organisk selen ( tas upp bättre har en veterinär skrivit) ca 1 gr pr dag, förutom 300 gr kraftfoder och Energibalance. I forgårs gick hon m dom andra, men är nu sämre igen, verkar väldig trött, men äter ,drickar och idisslar . Försöker att ge Flock Boost/ vitaminer, mineraler m spruta i munnen, men hon kämpar imot helt kupiöst. Klöver ok minus lite svamp- som jag kämpar med hos alla. Temp 38,6 ,så verkar inte att vara nån infektion. Va kan det vara ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka på knä
« Svar #1 skrivet: 25 mar-19 kl 22:30 »
Jag har aldrig haft några får med svamp, vad menar du med det? Har hon fotröta? Jag tycker du ska be en veterinär kolla på henne.

Jag tror inte det är nån selenbrist, för det får man inte om man är 10 år. Du ger väl dem mineralfoder?

Hon kanske har ont i lederna, pga av sjukdom, eller har hon problem med klövarna. Synd att forumet är så dåligt så det är svårt att ladda upp bilder, det hade varit bra att se en bild på klövarna. Att gå på knä är ju inte normalt alls, jag har aldrig sett ett får göra så varken i verkligenheten eller på film.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tacka på knä
« Svar #2 skrivet: 25 mar-19 kl 22:43 »
Jag håller med olivia.k.

Undrar också vad du menar med "svamp"?

Men tänk också på att ett 10 år gammalt får, är riktigt gammalt. Även om de inte längre får lamm, så kan det vara så att den här individen helt enkelt har en del ålderskrämpor, t.ex. artros i lederna, som gör att hon har svårt att gå. Den äldsta tackan jag personligen har mött, blev 18 år gammal, men det är mera sällan de håller sig krya med alla tänderna i behåll så att de kan äta ordentligt,  i mer 12-13 år. Hältor, klövproblem och förlust av tänder är vanliga ålderskrämpor på får.

Ta hem en veterinär som får titta på henne.

Och tråkigt och ledsamt, men förbered dig på att det kanske är dags att ta bort henne, p.g.a ålder.

SV: Tacka på knä
« Svar #3 skrivet: 26 mar-19 kl 07:51 »
Tack för svar. Haft får i 15 år , och haft båda kött, ull och skinnproduktion, och håller på att ta farvel av dom sista 5 när det är dags. Min äldsta är en kastrerad bagge på 14 år hur pig somhelst, så har ju hoppats på att alla följar m på sommarbetet där dom är väldigt uppskattade som naturvårdare. Dom ända klövproblem dom har är somsagt svamp. Detta kommer när klövern vikar sig och smuts/ fukt samlar sig, och ett vit pulver syns. Tro nu inte att jag struntar i att klippa klövarna ! Avverkar ca varannan månad, rensar, behandlar. Årsak till detta är att underlaget både sommar och vinter är mjukt, och kanske en ärftlighetsfaktor också. Men, iallafall jag, tar inte bort p gr a snabbväxande klöver. Dom kan gå ut o inn som dom vill, håller torrt inne o frit för gjytja ute. Har pratat m veterinär, han viste ingenting . Ska ringa en annan som kanske vet mer om får. Om han säger det är slut, då är det det. Har också tänkt på artros p gr a åldern. Känns bra att prata m nån om det, det är ju en sorg när ens gamla vänner inte mår bra

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka på knä
« Svar #4 skrivet: 26 mar-19 kl 08:03 »
Hur är hon i hullet? Haltade hon när hon var uppe och gick? Svamp, strålsvamp(?) kan nog också orsaka smärta om det blir lite mer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SV: Tacka på knä
« Svar #5 skrivet: 26 mar-19 kl 08:14 »
Hon är jättebra i hullet, och har intill nyligen varit ledertackan. ( alla har bra hull). Nån idé om behandling ? Jag behandlar m tvätt/ såpflingpr och desinficerande pulver både på klövarna o ströbädden.

SV: Tacka på knä
« Svar #6 skrivet: 26 mar-19 kl 08:23 »
Glemte säga att hon gick stelt/ besvärad  då hon var uppe och gick, men nu är det bara på knä som gäller. Har alla tänder , äter, dricker

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka på knä
« Svar #7 skrivet: 26 mar-19 kl 08:33 »
Jag hade gjort rent och sedan sprejat med blåspray mellan klövarna. Bädden behöver var torr på ytan. Kalk kanske kan hjälpa, svamp och röta gillar sur miljö.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka på knä
« Svar #8 skrivet: 26 mar-19 kl 08:37 »
Om hon går stelt men inte haltar när hon är uppe känns det inte som det sitter i klövarna. Såvida hon inte har ont i båda fram. Då kan det resultera i att hon går stappligt istället. Har de fri tillgång till mineraler? Tänker om det sitter i lederna. Om du hjälper henne upp på frambenen, går hon ner på knä direkt igen? Tänker om hon har svårt att komma upp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka på knä
« Svar #9 skrivet: 26 mar-19 kl 14:19 »
Fast jag är fortfarande fundersam vad du menar med svamp. Det kan ju inte heta det egentligen. Om man söker på ordet "svamp" i denna skrivt om klövhälsa får man inte en enda träff, och jag har aldrig läst om nån fårägare som har får med svamp på klövarna. Jag har aldrig sett något konstigt på mina fårs klövar förutom separation vid vita linjen, men nåt vitt pulver har jag inte sett. Är det fotröta dina har så hjälper ju inte tvålflingor.


https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_2.pdf

Jag tror du skulle behöva hitta en bättre veterinär. Om ett får går på knäna borde de kunna ha flera förslag på vad det beror på.

 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka på knä
« Svar #10 skrivet: 26 mar-19 kl 18:26 »
Jag tänker att veterinären kanske menar klövspaltseksem när den pratar om svamp? Kolla gärna om det finns någon veterinär som är duktig på får i närheten. De flesta är det dessvärre inte. Om du är med i Fårhälsovprden kan du ringa dem och fråga. Tror deras veterinärer har telefontid varje förmiddag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SV: Tacka på knä
« Svar #11 skrivet: 27 mar-19 kl 08:08 »
Tack  alla för Er intresse. Synd att jag inte kan skicka en bild , då hade ni sett att det inte är klövspaltexem ell fotröta. Det var min gamla,nu pensionerade , distriktsveterinär som kallade det svamp(. - ja, dom har tillgång till mineralfoder,ibland vill dom ha m koppar, ibland utan. Har också Crystalux, allt året om. Får det bästa löspressde/ 1. skörd hö som finns ,härligt grönt och fint, plus kraftfoder. Dom är faktiskt  ganska bortskämta. Att ingen här känner till svamp kan ju bero på att inte många  har så gamla får som jag,, att problemet först kommer vid hög ålder ? Idag kommer fårklipparen, mycket kunnig på får, kanske han har svar , kanske säger han det är slut. Själv luter jag mig mer och mer åt artros . Vi får se va dagen bringer

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tacka på knä
« Svar #12 skrivet: 27 mar-19 kl 08:43 »
När får går på knäna brukar det handla om fotröta. Men ger du stora mängder kraftfoder eller att den här tackan stjäl all mat så kan hon ha drabbats av fång som också ger stark smärta.
Men du kan ju testa detta och se om det hjälper https://www.lgprodukter.se/product.html/digiderm-eco-zinkspray-500-ml---far?category_id=676

SV: Tacka på knä
« Svar #13 skrivet: 27 mar-19 kl 09:09 »
Dom får bara ca 300 gr var ( är stora), detta mest för att jag har varit tvungen att spara på höet, då bondens skörd bara ble halften av va den brukar vara, ni vet, den torra sommar. Har också fått betfor.  Har en tacka som dammsuger ALL mat från dom andra.  Får på ett koppel när det är matdagsSka testa zinkzulfat, har för använt zinkpasta, men det finns inte att köpa längre.

SV: Tacka på knä
« Svar #14 skrivet: 28 mar-19 kl 09:38 »
Hej, är så glad att kunna berätta att Idatackan går normalt igen sen igår morse :-) ,fårklipparen lutar sig också åt artros . Han konstaterade att en av dom andra ( 13 år ) har artros i knäne .Så ska börja m glucosamin till alla mina gamlingar att dom kan ha en fin sista sommar  på betet.  Fortsätter såklart att hålla rent och torrt kring klöver och ströbäd. Ha en fin får vår/ sommar 🐑 🐑 🐑 🐑 🐑


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser