Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?  (läst 1654 gånger)

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« skrivet: 28 feb-19 kl 20:31 »
Hej! För ca en vecka sedan låg hönsfjädrar och enbart tarmar kvar efter en unghöna. Var mörkt och kunde inte hitta mer, men såg inne att det var två unghöns (silverudds blå :() som var borta. I dagsljus dagen efter kunde jag följa spåren; fåtal fjädrar ut på en åker, över en stenmur, och där bakom låg ytterligare en hög fjädrar. Det är de rester jag hittat. Antar att det var räv... men inte säker förstås. Nu är hönsen bakom lås och bom, men jag är en av dem som vill låta hönsen gå fritt, egentligen. Skulle inte stå ut att ha dem inlåsta jämt. När jag har rovfågelattack brukar jag vänta 2-3 veckor. Skulle ni säga detsamma i tid inlåsta nu med? Eller är rävar så klipska när de väl hittat höns, att det ”är över”, de kommer alltid komma tillbaka. Trist!!!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-19 kl 23:49 »
Nu har jag inget bra svar på hur länge man ska ha dem inlåsta, men det finns fina nät man kan använda när de är ute dagtid

https://www.lantkompaniet.se/elstaengselnaet-classic-50m-x-108cm-gula-dubbelspetsade-stolpar-voss-farming.html?gclid=EAIaIQobChMInP-a8MDf4AIVl-maCh16oQrMEAYYBSABEgIs1_D_BwE

Sånt använder jag och sätter runt när hönorna går lösa, jag har satt runt hönshuset och den låsta utegården, har ca 30 kvadrat hundgård med tak som de går i, och sen går nätet som en cirkel runt hela, har haft rävspår i snön fram till nätet men inte längre nu under vintern.

Så det finns ju faktisk fler alternativ än helt lösa eller inlåsta, nattetid bör man ju ha dem inlåsta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #2 skrivet: 28 feb-19 kl 23:56 »
Beror på vad det är för en räv om du kan vänta ut den eller ej. Är det en hona så har du henne nog kvar till i sommar, och hungrigare blir hon...

Vem-Hunden

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-19 kl 03:20 »
Det bästa är nog om du lägger ut nån annan mat åt räven så kanske den låter dina hönor vara ifred.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-19 kl 06:34 »
Det bästa är nog om du lägger ut nån annan mat åt räven så kanske den låter dina hönor vara ifred.

Man kan fodra om man har för avsikt att skjuta den men annars gör man sig nog en otjänst genom att hälsa räven tillbaka trots annan meny.
« Senast ändrad: 01 mar-19 kl 07:17 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #5 skrivet: 01 mar-19 kl 10:03 »
Avråder från att locka fram rävarna med annan mat, du gör dig en otjänst.
Våra grannar har blivit av med alla sina höns och köpt nya som blivit ätna de med osv. Räven blev så övermodig att den kom mitt på dagen när det var folk ute i trädgården. Har de ungar att föda upp och hittat en bra "restaurang" så ger de inte upp i första taget.
Nu har de satt upp ett ordentligt nät runt hela tomten, så nu gäller det bara att hålla grinden stängd!
För ett par dagar sedan berättade de att de sett rävarna para sig på fältet utanför huset.

Vi bor några hundra meter därifrån men har klarat oss utan stängsel, det beror nog på att vi har hunddagis/pensionat, så lukterna avskräcker. Hoppas verkligen att det är så, för våra springer lösa på vårt lantbruk.


Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-19 kl 11:52 »
Hej. Det är väl bara att prova om ett tag, tyvärr. Större delen av den ”friare” inhägnaden är stenmur, så svårt m elnät. Men nåt får jag klura ut. Hönsen gillar inte att vara i den mindre inhägnaden, den säkra, men så får det va ett tag. Okej, tack för era svar/kommentarer.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hur länge inlåsta efter trolig rävattack?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-19 kl 12:45 »
Hönor brukar vänja sig rätt snart vad det gäller boende och inhägnad, jag har uppgraderat några gånger och någon vecka brukar de va lite tveksamma sen är allt som det varit hela tiden.

Glöm inte att säkra inhägnaden neråt så det inte börjar grävas under.

Jag har tidigare kört med nät neråt men senaste bygget la jag stora stenar runt om under nätdelen så nu får man lätt gräva en halvmeter ner för att komma under dem, är ju inte helt riskfritt att gräva under stenar med så det ska nog skydda rätt bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser