Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes  (läst 5603 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #20 skrivet: 28 jan-19 kl 10:32 »
TS skrev ju att det blir en dyr startkostnad med ved och en luftvärmepump kostar förmodligen mer än att elda med ved.
Ja tyvärr kostar en godkänd ved anläggning mer än en godkänd installation av en luft/luftpump, över tid lär dock veden vara billigare.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #21 skrivet: 28 jan-19 kl 10:40 »
Ja tyvärr kostar en godkänd ved anläggning mer än en godkänd installation av en luft/luftpump, över tid lär dock veden vara billigare.

Vad är det som är så dyrt i en installation av kamin?

Om du badtunna inte behöver tillstånd, placera den i skjulet då.
Du kan ju bygga en liten till katten, så den inte är ivägen
Finns väll ingen lag som säger att du måste bada för att det finns en badtunna?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #22 skrivet: 28 jan-19 kl 13:05 »
Vad är det som är så dyrt i en installation av kamin?

Om du badtunna inte behöver tillstånd, placera den i skjulet då.
Du kan ju bygga en liten till katten, så den inte är ivägen
Finns väll ingen lag som säger att du måste bada för att det finns en badtunna?
Kravet från sotaren är:
Citera
max 85 grader på närliggande, från eld ½ m till brännbart, kan halveras om sätter stålningsskydd, plåt eller minerit med 3cm distans mot brännbart.

Skorsten, CE-märkt, 3,5m lång minimum 150mm diameter, en meter över taktäckning
30x40 cm stå på bredvid skorstenen för sotning. glidskydd för skorsten.

Det som kostar är en CE-märkt skorsten. Närmsta återförsäljare indikerar ca 10kkr för 4m. Byggmax indikerar ca 6-7kkr.
Godkänd kamin, Byggmax 3,5kkr
Pris för bygganmälan & sotarbesiktning okänt men gissar på 2-3kkr
Lite gnistskydd mm ca 2kkr
Summa ca 15kkr + ved. Och Grundvärme får hållas med oljefylld elradiator.

En Luft/Luft pump kostar från ca 6kkr + installation, som man inte "får" göra själv, 3-4kkr till uppskattningsvis, men hur ska någon få reda på att man gjort det själv?
Summa ca 6-10kkr + elkostnad.

Så att följa reglerna kostar pengar, regler som är till för att skydda mig och mina grannar...
Att inte följa regler kommer åxå att kosta särskilt ved alternativet. Sett böter på 22kkr

Även konstruktiva lösningar med uppvärmt bad för husdjur riskerar böter om de placeras i slutna rum.

Så jag kommer att sikta på att isolera så bra jag kan, ställa dit en lämplig elradiator och se hur det funkar.

Om jag inte kommer på någon lysande idé.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #23 skrivet: 28 jan-19 kl 13:36 »
Läste lite om regler och reparera befintliga skorstenar får man tydligen göra, vilken tur jag har som har skorstenar i alla byggnader och skjul.
Dom ska man vara rädd om och reparera de jag vill använda.

Hur är det om du bygger en vedeldad bastu då, jag såg inte att det stod mer än att man skulle anmäla bara och inget annat krångel?
Stod inget om att man inte får snickra i bastun.

Ett annat sätt jag kan komma på som också är bra för brandrisken är vattenburna element, med en liten elkasett som värmer när du inte tar värmen utifrån.
Snabbkopplingar på utsidan för att värma med annan värmekälla.

Isolerade rör till något annat hus som du ändå värmer upp.
Gasolvärmare
Solfångare på vår och höst
Vedeldad kamin på utsidan i lämplig behållare
Typ portabel låda på hjul, husvagn, skrotbil eller nått.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #24 skrivet: 28 jan-19 kl 14:34 »
Gillar dina konstruktiva idéer :)
Men allvarligt, vattenburet med inkoppling av eldstad utifrån var ingen dum idé.
Får fundera vidare på.

Lite OT:
Befinner mig i mindre chocktillstånd efter samtal med elektriker, för el i skjulet behöver jag ju ha. Och en "nyckelfärdig" lösning kostade 20-25kkr.
Ja ja vi får se hur vi löser det problemet. ;)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #25 skrivet: 28 jan-19 kl 14:42 »
Gillar dina konstruktiva idéer :)
Men allvarligt, vattenburet med inkoppling av eldstad utifrån var ingen dum idé.
Får fundera vidare på.

Lite OT:
Befinner mig i mindre chocktillstånd efter samtal med elektriker, för el i skjulet behöver jag ju ha. Och en "nyckelfärdig" lösning kostade 20-25kkr.
Ja ja vi får se hur vi löser det problemet. ;)

Klura på det du.

Men elen? Det var ju bara ett skjul, låter som någon försöker köra upp dig.
Dra synliga ledningar själv och skruva dit så många uttag, strömbrytare som möjligt och säkringscentralen själv och sen lejer du någon med behörighet att koppla ihop det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #26 skrivet: 28 jan-19 kl 14:49 »
Eller köra med skarvsladd.

GuldJack

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #27 skrivet: 28 jan-19 kl 15:05 »

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #28 skrivet: 28 jan-19 kl 15:18 »
...
Dra synliga ledningar själv och skruva dit så många uttag, strömbrytare som möjligt och säkringscentralen själv och sen lejer du någon med behörighet att koppla ihop det.
Eller köra med skarvsladd.
o:)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #29 skrivet: 28 jan-19 kl 15:50 »
InfraComfort.
https://youtu.be/qJlb_JgxL8k


Postat med Alternativ.nu´s app

infravärmepaneler...IR
Hmm intressant, sätta i taket och värma golvet...
17m2 ~ 850W
900W = ca 3kkr

Vanliga direktverkande element ska behöva ~2kW så det skulle redan där betyda ½ effektbehovet.

Någon med konkret upplevelse av IR?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #30 skrivet: 28 jan-19 kl 16:37 »
infravärmepaneler...IR
Hmm intressant, sätta i taket och värma golvet...
17m2 ~ 850W
900W = ca 3kkr

Vanliga direktverkande element ska behöva ~2kW så det skulle redan där betyda ½ effektbehovet.

Någon med konkret upplevelse av IR?

Ja, för några år sedan bodde jag på veckorna i en golvkall övernattningslägenhet där man hade glömt att sätta in värmeelement i badrummet. Som nödlösning hade man satt dit en infravärmeplatta i taket framför tvättstället. Den gjorde ingen större nytta, det brände i nacken när man stod där men bidrog inte till att det kändes varmt i badrummet. Det var mer effektivt att bara låta badrumsdörren stå öppen. Den förra hyresgästen i lägenheten hade tydligen inte alls gillat infravärmen, arbetsbrytaren som satt ovanför de lyftbara takplattorna var nämligen avstängd.

Påståenden om att man skulle klara sig med mindre effekt och/eller mindre energiåtgång på tak-infravärme än "normal" elvärme, skulle jag vilja betrakta som grundlöst säljsnack. Sånt som är menat att gå in genom ena örat och ut genom andra.

På elektrikerforumet fluxio.se , som tyvärr är nere för tillfället, fanns det en tråd om den där typen av värmesystem. Tydligen installerades den i en del nybyggda villor under ett par år på 70-talet, då oljan nyss hade blivit dyr pga oljekrisen men elen var relativt billig. Men det dröjde inte länge förrän förespråkarna tystnade och man återgick till vanliga "brödrost" -radiatorer i hus som skulle ha direktverkande elvärme.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #31 skrivet: 28 jan-19 kl 20:37 »
Infravärmare har den fördelen att de värmer direkt även i en stor kall lokal. Hänger du upp en över din arbetsplats så kan du stå där och ha det relativt skönt utan att behöva värma upp hela lokalen. Men i ditt fall blir det ju varmt fort med en kupévärmare.

Som torbjörn är inne på, det är ingen större skillnad på hur värmen ser ut, en watt är en watt.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #32 skrivet: 29 jan-19 kl 14:19 »
Infravärme är bra i kallutrymmen eller i öppen miljö där du vistas i närheten. Har lite svårt att tro på den modellen är så bra i övrigt. Den tekniken har ju funnits sedan 70 talet. Jag har en på uteplatsen och en i jordkällaren där den sätts igång om temperaturen går under 4 grader. Inget jag skulle värma hus med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #33 skrivet: 29 jan-19 kl 19:43 »
Ok IR läggs åt sidan.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #34 skrivet: 29 jan-19 kl 22:40 »
Hur skulle det vara att mura en magasinerande eldstad av tegel som eldas utifrån genom en eldstadslucka i ytterväggen...... hur hög får yttemperaturen bli innan det är risk för dammantändning?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #35 skrivet: 29 jan-19 kl 23:13 »
I elsäkerhetssammanhang brukar man anse att gränsen går vid 125 °C.  I andra fall har jag sett 110 °C.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #36 skrivet: 30 jan-19 kl 10:44 »
Hur skulle det vara att mura en magasinerande eldstad av tegel som eldas utifrån genom en eldstadslucka i ytterväggen...... hur hög får yttemperaturen bli innan det är risk för dammantändning?
Jo. Men då är inne på principen bastuugn. Jag har själv byggt en vedeldad bastu enligt den principen och då krävs det både kasett på utsidan kombinerat med värmetunnel och något som kan magasinera värmen. Typ en jäkla massa sten. Du kommer ändå inte ifrån strålskyddsanordningar och annat. Anledningen till att man sätter eldstaden på utsidan är dels estetiskt och man slipper rökgaser. Dock är det mindre effektivt. En kamin är inte så svårt att sätta in och betydligt billigare.

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #37 skrivet: 30 jan-19 kl 11:14 »
En kamin i en snickarverkstad är visserligen enkel att installera men man får göra om det destu oftare. Varje gång verkstaden har brunnit ned. Kaminer kan ju ha en yttemperatur på 500-600 grader medan trädamm kan antändas långt under 200 grader.

Personligen vill jag inte heller ha någon eldstadslucka inåt. Jag vill inte få en dammexplosion när jag har slipat någonting och öppnar luckan för att fylla på ved.

Varför tycker du Vasterbys att det måste vara en kasett i en murad eldstad? Helt meningslöst. Det räcker med en lucka i eldstadsöppningen och en enkel draglucka av något slag.

Därav min fråga om murad magasinerande eldstad. Helt enkelt en finsk murad ugn med eldningslucka utifrån. Frågan är om en sådan har tillräckligt låg yttemperatur. Under 120 grader?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #38 skrivet: 30 jan-19 kl 11:39 »
Din lösning är säkert bra TW, och rätt murad kan du ha god säkerhetsmarginal till de där 110-125 graderna. Men 17 m2 och osmidig sotare gör det kostsamt.

Isolering är den bästa lösningen.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Kostnadseffektiv uppvärmning av snickeri sökes
« Svar #39 skrivet: 30 jan-19 kl 11:41 »
En kamin i en snickarverkstad är visserligen enkel att installera men man får göra om det destu oftare. Varje gång verkstaden har brunnit ned. Kaminer kan ju ha en yttemperatur på 500-600 grader medan trädamm kan antändas långt under 200 grader.

Personligen vill jag inte heller ha någon eldstadslucka inåt. Jag vill inte få en dammexplosion när jag har slipat någonting och öppnar luckan för att fylla på ved.

Varför tycker du Vasterbys att det måste vara en kasett i en murad eldstad? Helt meningslöst. Det räcker med en lucka i eldstadsöppningen och en enkel draglucka av något slag.

Därav min fråga om murad magasinerande eldstad. Helt enkelt en finsk murad ugn med eldningslucka utifrån. Frågan är om en sådan har tillräckligt låg yttemperatur. Under 120 grader?
En kasett är effektivare. En öppen lösning blir mycket värme åt kråkorna

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser