Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömlöst i halva huset  (läst 19086 gånger)

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #20 skrivet: 08 jan-19 kl 18:38 »
Mycket märkligt, visst sitter elmätaren vid huvudsäkringarna. Annars kan det vara så att de sitter ute på nån stolpe som du kanske missat. Mätare och huvudsäkringar sitter i regel utomhus nu eftersom elbolagen läste av manuellt under en period, numera fjärravläsning.

Har ni grävt i backen i närheten? Renoverat i huset? Vad var det för styrka på säkringarna du bytte?

Hur gammalt tror du att ditt elsystem är?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #21 skrivet: 08 jan-19 kl 18:58 »
Hur kommer elen in i huset, nedgrävd eller luftkabel?

När det gäller gamla hus och el så ska man dock aldrig bli förvånad. Vi ägde en gång i tiden ett stort och gammalt hus, ca: 1850.

En sommar målade vi om på utsidan, 8,5 m upp till nocken. När frugan står högt uppe på stegen så ropar hon plötsligt till. Jag fick en stöt!

När jag kollade så hade nån huggit av en trefaskabel jämns med panelen .  Det kunde ha varit okey om denne också hade kopplat den fri inne i centralen, vilket inte var gjort.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

TEF 20

  • Inlägg: 103
Strömlöst i halva huset
« Svar #22 skrivet: 08 jan-19 kl 21:04 »
Bara för att veta så du är på sätt skåp och tittar så undrar jag hur många säkringar har du där du säger att huvudsäkringarna är.
Det låter som att en av tre faser som går in i huset har gått


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Exakt, tre huvudsäkringar kan sitta innan elmätaren. Var så på ett tidigare hus vi haft byggt -65, tre huvudsäkringar i en liten box högt upp på grundmuren, utöver de tre som satt ihop med mätaren, allting märkt med Elverket så inget hemmameck...
Precis som många skrivit så låter det som du tappat en fas och det är viktigt att få ordning på det omgående eftersom mycket av elektroniken i huset kan ta rejäl skada om det är så.


Postat med Alternativ.nu´s app

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #23 skrivet: 08 jan-19 kl 21:29 »
Jajamen elmätaren sitter vid huvudsäkringarna. Det är väldigt blandat med elen, en del är relativt ny och en del är från ww2 typ. Den är gammal där det inte funkar. Den är nergrävd in till huset. Har inte grävt, spikat eller liknande på ett bra tag.

Men är fas samma som huvudsäkringar? De är bytta!
Det kommer en expert imorgon och kollar, ska bli lite "intressant" att se vad det är. Och hoppas det inte blir för krångligt och dyrt

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #24 skrivet: 08 jan-19 kl 21:31 »
Hur kommer elen in i huset, nedgrävd eller luftkabel?

När det gäller gamla hus och el så ska man dock aldrig bli förvånad. Vi ägde en gång i tiden ett stort och gammalt hus, ca: 1850.

En sommar målade vi om på utsidan, 8,5 m upp till nocken. När frugan står högt uppe på stegen så ropar hon plötsligt till. Jag fick en stöt!

När jag kollade så hade nån huggit av en trefaskabel jämns med panelen .  Det kunde ha varit okey om denne också hade kopplat den fri inne i centralen, vilket inte var gjort.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
Fyyyy för den lede! Tur det gick bra! Ja du här är det lite skumma saker så jag kanske gör rätt i att inte pilla för mycket. Har vart lite konstiga lösningar på något ställe.

Postat med Alternativ.nu´s app


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #25 skrivet: 09 jan-19 kl 08:50 »
Kontakta en elektriker som får gå igenom hela elsystemet.
Det kan bli en billig livförsäkring!
Har ni försäkring på huset?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #26 skrivet: 09 jan-19 kl 08:57 »
I hus där elmätaren sitter (eller förr i tiden har suttit) inomhus finns det ofta dubbla uppsättningar huvudsäkringar. Dels i en låda där matningen från elnätet kommer in i huset, och dels vid elmätaren.
Säkringarna vid elmätaren kallas mätarsäkringar, och det är deras märkström som har att göra med vilket elabonnemang man betalar för.  Säkringarna där kabeln kommer in i huset (i gamla hus som tidigare har haft luftledning sitter den ofta på vinden även om matningen är omlagd till jordkabel idag) kallas servissäkringar och fungerar som kortslutningsskydd för kabelsträckan därifrån och in till elmätaren, de brukar vara på 25 A även om mätarsäkringarna är klenare.

Det är ganska vanligt med varmgång i en gammal bortglömd servissäkringslåda, det kan vara bra att titta till den någon gång emellanåt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #27 skrivet: 09 jan-19 kl 21:27 »
I hus där elmätaren sitter (eller förr i tiden har suttit) inomhus finns det ofta dubbla uppsättningar huvudsäkringar. Dels i en låda där matningen från elnätet kommer in i huset, och dels vid elmätaren.
Säkringarna vid elmätaren kallas mätarsäkringar, och det är deras märkström som har att göra med vilket elabonnemang man betalar för.  Säkringarna där kabeln kommer in i huset (i gamla hus som tidigare har haft luftledning sitter den ofta på vinden även om matningen är omlagd till jordkabel idag) kallas servissäkringar och fungerar som kortslutningsskydd för kabelsträckan därifrån och in till elmätaren, de brukar vara på 25 A även om mätarsäkringarna är klenare.

Det är ganska vanligt med varmgång i en gammal bortglömd servissäkringslåda, det kan vara bra att titta till den någon gång emellanåt.
Tack, pedagogiskt och på min nivå, uppskattas!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #28 skrivet: 09 jan-19 kl 21:29 »
Elektrikern har varit här och ett återkommande ord under arbetet var "det var intressant". Det har dragits lite kors och tvärs under åren här, byggts till och så vidare, kanske inte var det enklaste att reda ut. Men anledningen var iallafall att det blivit glapp i en sån där liten rund dosa (jag vet inte vad de heter, som sitter längs taket) pga ålder, det hade ärglat och till slut "brunnit". Jag har inte känt någon lukt! Men å andra sidan är vedkaminen precis i närheten.. Tack alla för hejarop och tips Man vill ju inte vara så handfallen att man kallar in elektriker för att byta en huvusäkring! Nu har jag lite bättre koll om det händer igen.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #29 skrivet: 09 jan-19 kl 21:33 »
De små runda porslinskopplingsdosorna brukar kallas kuhlodosor. Numera händer det att man skriver kulo, alltså utan h.
Kablarna som de används ihop med kallas kuhloledningar, namnet kommer av uppfinnaren, en elverkschef någonstans i Tyskland på 1910-talet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #30 skrivet: 10 jan-19 kl 15:19 »
När jag gick i högstadiet, var multimetrar inte ens uppfunna.
I stället för att hänvisa till högstadiet i diverse sammanhang, skulle du Torbjörn kunna lära ut de olika knepen.
(Vilket du är riktigt bra på när du sätter den sidan till : Om du bara visste vilken stor nytta jag ibland har av dina praktiska råd!)

En tråd på ett helt annat forum, med diverse råd om elektrisk mätteknik:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=247521

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #31 skrivet: 10 jan-19 kl 17:57 »
En tråd på ett helt annat forum, med diverse råd om elektrisk mätteknik:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=247521
Är detta vad jag (och alla andra) borde ha snappat upp på högstadiet? I så fall har jag verkligen blivit lurad på konfekten. Men tack i alla fall.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #32 skrivet: 10 jan-19 kl 19:22 »
Är detta vad jag (och alla andra) borde ha snappat upp på högstadiet? I så fall har jag verkligen blivit lurad på konfekten. Men tack i alla fall.
Det där är snarare ellära för första årets studenter på gymnasiets ellinje. Att hitta var strömmen i ett hus försvinner är betydligt enklare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #33 skrivet: 10 jan-19 kl 22:30 »
Att hitta var strömmen i ett hus försvinner är betydligt enklare.

Vete sjutton, det känns ibland obegripligt. Tror nästan de har satt mätaren på nåt Currykryss, magnetvirvel eller något annat mystiskt. Eller att den inte bara är fjärravläst, utan också fjärrstyrd...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #34 skrivet: 10 jan-19 kl 22:48 »
Vete sjutton, det känns ibland obegripligt. Tror nästan de har satt mätaren på nåt Currykryss, magnetvirvel eller något annat mystiskt. Eller att den inte bara är fjärravläst, utan också fjärrstyrd...
Jo men de är de faktiskt. Åtminstone en del av de nyare mätarna kan stänga av strömmen utifrån, förmodligen direkt från elverkets datorer

Palle500

  • Inlägg: 116
Strömlöst i halva huset
« Svar #35 skrivet: 10 jan-19 kl 22:54 »
Bra att det löste sig till en rimlig kostnad och att du slapp skämmas om det "bara" varit en säkring.
Men nu skall du dokumentera vilka säkringar som gäller för olika lampor och uttag för framtiden.
Ta en vanlig bordslampa och använd som kontrollinstrument. Lossa en säkring några varv åt gången, sen noterar du vad som slocknar och använder bordslampan för att testa vilka vägguttag som brutits.
Normalt brukar en säkring gälla för ett rum men sannolikt inte i ditt hus. Du borde hitta flera säkringar för samma rum och flera rum för samma säkring.
Sen kollar du även trefasförbrukarna. Brukar vara spis, VV- beredaren hydroforpump för vatten och tvättmaskin. Trefas har alltså tre säkringar som hör ihop.
Varje trefasgrupp brukar vara tre säkringar i lodrät linje på säkringsskåpet.
Stäng av pumpen innan du testar för den kan gå sönder om den startar med endast två faser. Motorskyddet skall förhindra att motorn förstörs men i ditt hus kan det nog finnas mera av "det var intressant".
Skriv upp vilka säkringar som går vart och häng den lappen vid elcentralen ihop med en ficklampa så är du rustad för framtiden.

Vill du köra lite överkurs så lossar du huvudsäkringarna och noterar vad som slutar att fungera, skall vara rätt mycket som slocknar per säkring typ 1/3 av dina enfas förbrukare.
Se upp när du lossar/skruvar åt säkringar det kan bli lite gnistor så skruva bestämt utan att vela.

Elektrikern har varit här och ett återkommande ord under arbetet var "det var intressant". Det har dragits lite kors och tvärs under åren här, byggts till och så vidare, kanske inte var det enklaste att reda ut. Men anledningen var iallafall att det blivit glapp i en sån där liten rund dosa (jag vet inte vad de heter, som sitter längs taket) pga ålder, det hade ärglat och till slut "brunnit". Jag har inte känt någon lukt! Men å andra sidan är vedkaminen precis i närheten.. Tack alla för hejarop och tips Man vill ju inte vara så handfallen att man kallar in elektriker för att byta en huvusäkring! Nu har jag lite bättre koll om det händer igen.

Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #36 skrivet: 10 jan-19 kl 23:28 »
Man ska dock inte ta för givet att trefasgrupper ALLTID sitter i lodrät linje.
I mitt "ruckel" sitter tre gruppcentraler med proppsäkringar intill varandra. Tre generationer från olika skeden i husets historia.
Den äldsta, från 1946 då det drogs in el i byn, har 12 säkringar i två horisontella rader.  Faserna är fördelade så i den centralen att man kan få till tre trefasgrupper med intilliggande säkringar som då hamnar i triangelform - två säkringar på en rad och en i den andra raden.
Nästa central, från omkring 1970 då huset fick direktverkande elvärme, har 7 säkringar i två rader. Där har man två horisontella trefasgrupper + en extra säkring.
Och den sista centralen, från mitten av 80-talet då huset byggdes ut, är "normalt" kopplad med vertikala trefasgrupper. Den har alltså tre rader med fyra säkringar i varje.

Förutom att ha en säkringsskiss vid gruppcentralen kan man gärna märka upp vägguttag och strömbrytare med vilken elcentral, vilken säkring och vilken fas de matas från.


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #37 skrivet: 11 jan-19 kl 10:05 »
Ni ska inte tro att elektrikern är färdig med arbetet bara för att han hittade felet nej! Spänningen fortsätter... och räkningen tickar på! Värmesystemet (om det heter så) var sammankopplat med ljuset mellan två kuhlodosor  (som jag nu lärt mig att det heter). Spänningen är oliiiidliiig

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #38 skrivet: 11 jan-19 kl 10:10 »
Dessutom har jag tydligen element av olika styrkor. Det var nog inte så populärt det heller

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Strömlöst i halva huset
« Svar #39 skrivet: 11 jan-19 kl 11:13 »
Det är nog bra att du får det genomgånget, synd bara att det kostar så mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser