Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ferguson 135 special  (läst 3696 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Ferguson 135 special
« skrivet: 30 dec-18 kl 01:02 »
Hejsan!
Jag har funderingar på att skaffa en ny traktor. Har hittat en Ferguson 135 Special, årsmodell 1975.
Traktorn är i bra skick och den har en Bergsjölastare.
Jag skulle vilja ha lite info om denna modell, vad är skillnaden på en 135:a och 135 Special? Ös på med vad ni har för vetskap om traktorn idealen, negativt som positivt.
Det jag tänkt använda den till är beskärning, snöröjning samt småpyssel i allmänhet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ferguson 135 special
« Svar #1 skrivet: 30 dec-18 kl 08:54 »
En sak man ska komma ihåg med MF från 60- och 70- talet är att de importerades till Sverige av flera olika firmor, och de skiljer sig rätt mycket åt beroende på vem som tog in ett visst exemplar.
MF producerades aldrig på fabrik i något speciellt utförande för Sverige, utan de som kom hit var egentligen avsedda för antingen brittiska, franska eller tyska marknaden. De kan vara tillverkade i minst två olika fabriker och skiljer sig åt i detaljer redan av den anledningen.
Från fabrik levererades traktorerna som regel utan hytt, importören såg till att montera hytt som uppfyllde svenska krav på störtbåge mm. Och varje importör köpte hytterna från sin egen tillverkare. Vissa typer av hytter är mycket rostkänsliga.
Vissa importörer behöll MF:s chassinummer på traktorerna och använde det vid inregistreringen, andra satte dit ett eget nummer, någon lär ha använt hyttens serienummer.
Ofta är de registerade som några år yngre än vad traktorn egentligen är.

Vad som kan vara värt att nämna är att det är en stor fördel om traktorn har den mer avancerade växellådan "Multipower".
Motorn är en perkinsmotor som i stort sett har gott rykte. Dock ska man se upp med att dieselpumpen är en s k fördelarpump av märke CAV, och den är känslig för dåligt bränsle. Man ska inte låta en sådan traktor stå länge oanvänd med gammal diesel i tanken, och man ska vara noga med byte av bränslefilter, dränering av kondensvatten mm.
Elsystemet kan ha antingen plusjord eller minusjord, och lik- eller växelströmsgenerator, beroende på årsmodell och vilken fabrik som har byggt traktorn. En 75:a borde rimligtvis ha växelströmsgenerator och minusjord men man kan inte vara riktigt säker.
Det är vanligt - liksom på många gamla traktorer - att de är så gott som utan bromsar. Man får planera körningen och tänka över i förväg vad som är billigast att köra på om man inte får stopp på annat sätt.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Ferguson 135 special
« Svar #2 skrivet: 30 dec-18 kl 10:24 »
Tack för svaret!
Traktorn i fråga ser lite "patinerad" ut på bild, dock ser hytten ut att ha klarat sig från rost. Den är, som sig bör med tanke på ålder, matt i lacken men det är ju bara en estetisk fråga.
Multipower vet jag ej om det är på den, det som jag läst gällande Multipower är att det är delade meningar om dess vara eller icke vara, fungerar det så är det toppen men det kan även vara något extra som vill krångla.
Traktorn står på en firma 3,5 mil hemifrån så jag ska eventuellt ta en titt på den under kommande vecka, helhetsbedömningen av säljaren är 4 av 5, det är en välhållen 43- åring. Bakdäcken är ca 50% och fram 60%, snöskopa följer till lastaren.
Priset kan jag tycka ligger något högt men det går med största sannolikhet att göra något på detta, begärt pris är 55000:-. Dock räknar jag med att det är värt att betala några kronor extra och köra hem den själv, mot att betala mindre för något annat och få en kostsam frakt, dessutom är det ju en fördel med firman såpass nära ifall det blir något. Ett minus är draget, det är endast ett rakt drag på den, inte ens gaffel, detta kan jag nog med lite tur byta ut mot det jag har på min nuvarande traktor, på den har jag gaffeldrag.
Nåja, vi får se vad det blir utav det, jag ska kolla på den så får vii se vart det slutar.
 

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Ferguson 135 special
« Svar #3 skrivet: 03 jan-19 kl 13:09 »
Har idag varit och tittat på samt provkört traktorn. Helhetsintrycket av den var väldigt bra, den startade lätt och gick bra, inga glapp eller andra konstigheter i framvagnen.
Lastaren fungerade bra och medföljande snöskopa var i väldigt bra skick.
Traktorn är utrustad med hitchkrok, servo samt bukplåt under motorn.
Den är nyservad och genomgången, elen är nydragen så allt fungerar, kylaren är nybytt inklusive slangar.
Bakdäcken var ok, inte mer, men de kommer gå ett tag till och de var fria från torrsprickor, framdäcken var i bra skick.
Hytten var i gott skick med fungerande värme, det enda som var slitet var sitsen eller rättare sagt själva dynan, vilket ju faktisk är en "baggis" i sammanhanget.
Fick ner den några tusenlappar i pris, från de begärda 55000:-, samt att de står för frakten av den.
Vad tror ni kunniga, kan det vara något att satsa på?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ferguson 135 special
« Svar #4 skrivet: 03 jan-19 kl 17:25 »
MF135 finns med fyrcylindrig motor och med trecylindrig. En av varianterna brukar få startproblem när det blir kallt. Värt att tänka på. (Minns inte säkert men tror det är den fyrcylindriga som ofta blir tjurig.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Ferguson 135 special
« Svar #5 skrivet: 03 jan-19 kl 17:55 »
MF135 finns med fyrcylindrig motor och med trecylindrig. En av varianterna brukar få startproblem när det blir kallt. Värt att tänka på. (Minns inte säkert men tror det är den fyrcylindriga som ofta blir tjurig.)

Du tänker nog på FE-35an som fanns med 4-cyl diesel som har lite dåligt rykte.
Min begränsade erfarenhet indikerar iofs att det är lite oförtjänt om man sköter den (bra batteri, motorvärmare under -10, rätt olja etc..), men den trecylidriga ska vara lite bättre anpassad för norden.

knutte55

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Ferguson 135 special
« Svar #6 skrivet: 03 jan-19 kl 18:01 »
Japp , den gamle 35a innan 1960 hade en fyrcylindrig diesel . 135an är en trevlig liten traktor . Har haft en . Sålde den för ca 20 år sedan och saknar den än . Har nu en 35a ( 3cylindrig) men 135an har det där lilla extra

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ferguson 135 special
« Svar #7 skrivet: 03 jan-19 kl 19:31 »
Du tänker nog på FE-35an som fanns med 4-cyl diesel som har lite dåligt rykte.
Min begränsade erfarenhet indikerar iofs att det är lite oförtjänt om man sköter den (bra batteri, motorvärmare under -10, rätt olja etc..), men den trecylidriga ska vara lite bättre anpassad för norden.

Den gamla 4-cylindriga dieselmotorn, tillverkad av en firma som hette Standard, var ökänd för att vara svår att kallstarta redan då den var ny. Det var så illa att Fergusontraktorer fick dåligt rykte och försäljningen gick ner pga startproblemen.
I modern tid har en del brittiska dieselnördar hittat orsaken till att den gamla motorn är svår att kallstarta, och kommit fram till en fungerande åtgärd. Det rör sig om att öppningarna mellan virvelkammare och förbränningsrum är för små och har olämplig form. Så om man en dag blir tvungen att lyfta av toppen, ligger det nära till hands att förbättra motorn genom lite precisionsarbete med en Dremel.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Ferguson 135 special
« Svar #8 skrivet: 03 jan-19 kl 19:45 »
Har idag varit och tittat på samt provkört traktorn. Helhetsintrycket av den var väldigt bra, den startade lätt och gick bra, inga glapp eller andra konstigheter i framvagnen.
Lastaren fungerade bra och medföljande snöskopa var i väldigt bra skick.
Traktorn är utrustad med hitchkrok, servo samt bukplåt under motorn.
Den är nyservad och genomgången, elen är nydragen så allt fungerar, kylaren är nybytt inklusive slangar.
Bakdäcken var ok, inte mer, men de kommer gå ett tag till och de var fria från torrsprickor, framdäcken var i bra skick.
Hytten var i gott skick med fungerande värme, det enda som var slitet var sitsen eller rättare sagt själva dynan, vilket ju faktisk är en "baggis" i sammanhanget.
Fick ner den några tusenlappar i pris, från de begärda 55000:-, samt att de står för frakten av den.
Vad tror ni kunniga, kan det vara något att satsa på?
Jag skulle aldrig köpa en gamla MF 135 för den summan, hur fin den än är. Då får det vara i samlar syfte. Skulle väl i sig inte köpa en sådan traktor alls utan laget på några 10000kr för en mitten av 80-talet med 4wd så man kan använda till lite fler jobb.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Ferguson 135 special
« Svar #9 skrivet: 07 jan-19 kl 20:50 »
Idag gjordes det affär på en styck MF 135 Special. I slutet av veckan får jag hem den. Tack alla ni som gett input i tråden inför köpet.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Ferguson 135 special
« Svar #10 skrivet: 10 jan-19 kl 12:24 »
En sak man ska komma ihåg med MF från 60- och 70- talet är att de importerades till Sverige av flera olika firmor, och de skiljer sig rätt mycket åt beroende på vem som tog in ett visst exemplar.
MF producerades aldrig på fabrik i något speciellt utförande för Sverige, utan de som kom hit var egentligen avsedda för antingen brittiska, franska eller tyska marknaden. De kan vara tillverkade i minst två olika fabriker och skiljer sig åt i detaljer redan av den anledningen.
Från fabrik levererades traktorerna som regel utan hytt, importören såg till att montera hytt som uppfyllde svenska krav på störtbåge mm. Och varje importör köpte hytterna från sin egen tillverkare. Vissa typer av hytter är mycket rostkänsliga.
Vissa importörer behöll MF:s chassinummer på traktorerna och använde det vid inregistreringen, andra satte dit ett eget nummer, någon lär ha använt hyttens serienummer.
Ofta är de registerade som några år yngre än vad traktorn egentligen är.

Vad som kan vara värt att nämna är att det är en stor fördel om traktorn har den mer avancerade växellådan "Multipower".
Motorn är en perkinsmotor som i stort sett har gott rykte. Dock ska man se upp med att dieselpumpen är en s k fördelarpump av märke CAV, och den är känslig för dåligt bränsle. Man ska inte låta en sådan traktor stå länge oanvänd med gammal diesel i tanken, och man ska vara noga med byte av bränslefilter, dränering av kondensvatten mm.
Elsystemet kan ha antingen plusjord eller minusjord, och lik- eller växelströmsgenerator, beroende på årsmodell och vilken fabrik som har byggt traktorn. En 75:a borde rimligtvis ha växelströmsgenerator och minusjord men man kan inte vara riktigt säker.
Det är vanligt - liksom på många gamla traktorer - att de är så gott som utan bromsar. Man får planera körningen och tänka över i förväg vad som är billigast att köra på om man inte får stopp på annat sätt.

Stämmer detta verkligen?
Vilka firmor skulle det vara? Jag känner bara till SAAB-ANA ("ANA-maskin", även tidigare kallat AB Farming). De var ju generalagenten och de har MF 130 som är franskbyggd samt engelskbyggda övriga, samt variation i olika hytter. Se här från 1972:
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lantbruk/Massey_Ferguson_jordbrukstraktorer_1972.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser