Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hierarki, wtf!?  (läst 1250 gånger)

luol75

  • Inlägg: 8
    • Uppland
hierarki, wtf!?
« skrivet: 25 nov-18 kl 16:13 »
Hej, just nu provar jag att lugna mina vaktelhöns med dämpad belysning, men...

4 Vaktelhönor har jag, två stora vita och två vita med mörka prickar.
I veckan en dag som alla andra började en hacka mot huvudet på den andra, så jag markerade mobbaren med röd färg på huvudet för att särskilja dem, lås oss kalla dem för 1 (mobbaren) och 2, båda "prickiga".

Jag isolerade 1 i en kaninbur 1½-2 dygn.
Släppte tillbaka 1 till de andra varpå 2 började genast hacka på 1, lät dem hålla på 1 timme typ.
Jag isolerade 2 i en kaninbur 1-1½ dygn.
Släppte tillbaka 2 till de andra varpå 1 började genast hacka på 2.

Har ni fruktsamma tips, annat än dämpad belysning som jag provar from. nu

Grejjen är att jag har dem för äggen, och så länge en prickig jagar och hackar på den andra prickiga så får ingen lugn och ro....

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: hierarki, wtf!?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-18 kl 07:29 »
Ähum min första tanke är varför röd spray rött triggar deras picka de beteende iaf på mina hönor. Men ja svårt fall. Låta dom göra upp kanske? Mina kan picka varannibland av tristess o ibland av proteinbrist tror jag, de går över efter lite riven blodpudding iaf, men som sagt jag har höns det kanske är skillnad?

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: hierarki, wtf!?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-18 kl 18:40 »
du är säker på det är en höna?

att ta bort en och sedan stoppa tillbaka den har bara lett till problem för min del.
det är svårt att stoppa in en "ny" i gruppen.
när jag gör sådana förflyttningar så flyttar jag hela gruppen inklusive den ensamma till en ny bur då brukar det fungera bättre.

hackare får bli mat , dom ställer bara till bekymmer. avla på dom snälla .
hade mycket sådana problem i början men med vad man nu skall kalla det för "urvalsavel" kanske så
har jag fått mycket snälla och trevliga vaktlar.
förutom tuppar mot tuppar då för det går sällan bra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Åsa Slobodnik, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser