Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisilering från insidan, ombyggnad av loge till snickeri...  (läst 1607 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hi guys!

Jag har en fundering jag kört fast med, det är två rum inne på logen där det tidigare varit djurstallar, de är gjorda i timmer (litet sisådär skick men har bytt och stagat upp det som varit för dåligt) Dessa rum önskar vi varmbona till mekrum samt snickeri i den gamla ladugården.

Det går inte att täta under golvet då detta är friliggande, däremot undrar jag om det går att göra en trossbotten under, samt isolera med utregling på övervåningen, men vad skall det vara i väggarna? En vägg går att isolera från utsidan, resten, dvs två ytterväggar behöver isoleras från insidan, den fjärde väggen är inuti byggnaden och i betydligt bättre skick.

Hela meningen med detta är att slippa kondens på verktyg och maskiner därinne, någonting som håller på att driva mig till vansinne just nu då jag måste bära alla maskiner fram och tillbaka varje gång man behöver använda dem, samt att det inte längre finns något riktigt rum att ställa upp dem i inuti huset, har även önskemål om att ställa dit tyngre maskiner i form av hyvlar och annat i framtiden.

Det behöver kanske inte vara bastutemperatur därinne, men runt 15-16 grader och minst +4 grader samt möjlighet att kunna kallställa vintertid långa perioder då man är bortrest står på önskelistan.

Budget är mycket begränsad och arbetet kommer jag att göra själv så långt det är rimligt med egensågat virke.

Tips och råd kring isolering och kondensskydd i tak och väggar?
Det är som sagt fukt främst  i väggar men också i själva lokalen som oroar mig.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Jag vet inte hur det är rent byggtekniskt, men jag har hjälpt till att isolera ett kallgarage/traktorgarage invändigt.
Detta hade timmerstomme i korsvirke, med stående tjocka plank utvändigt.

Vi satte diffusionsöppen vindskydd på insidan och isolerade med så tjockt som timmerreglarna var, gissar runt 100mm eller så. Vanlig stenull. sedan ett laget difföppen vindskydd (ingen plast) och sedan osbskivor.
Det var med vindduk än papp, lite sådär elastiskt inte som den svarta pappen som gärna rivs.

Detta utrymme var inte jätteisolerat, utan användes bara till övervintring av blommor ~8-10c.

För att stadga upp timmerväggar där det inte gör något om det syns, så funkar stående regel runt 50-60mm tjock på båda sidor, men gängstång borrad igenom regel och vägg med fyrkantsbrickor och mutter. Bör vara ialla fall runt 20mm på stången för att orka ta upp krafterna.

Kutterspån vandrar ev kondens ganska bra. lite bökigt att få bra fyllt i väggar om man inte kommer åt uppifrån.

Ventilation är viktigt. Sätt gärna upp ett par hygrometrar på olika ställen Det finns fuktstyrda badrumsfläktar, alt en hygrometer-board till ett relä och fläkt.

/Rikard

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Stort tack för svar! Verkar enklare än jag trodde i så fall, mest rädd att det skall kondensera fukt på sidan som vetter mot timret då de väggarna är bärande om tempearturen går ned mot nollan därinne.
Mest att hindra kondens på maskiner man har därinne, samt att det skall gå att få upp någorlunda hygglig temperatur för att kunna jobba därinne på vintern, men 100 mm borde ge hyggligt om man också räknar in timret.
På taket borde det gå att regla upp och lägga på mer tror jag då taket går ända upp i nock på logen, det är bara på nedervåningen taket är för lågt för att det skall gå att regla i golv eller tak inifrån över huvud taget, men väggarna bör inte vara några problem om man kan göra såsom du beskrev, men kanske fästa lösa reglar som motsvarar facken således. Lät ju perfekt om det räcker med diffususionsöppen duk. (Vet vad du menar, men kommer inte heller på vad den heter med korrekt namn just nu...).


Det ligger en liten stenbyggnad vägg (betonghålsten tror jag, förmodligen uppförd på 30-40 talet, ingen aning om vad det varit dock mer än att det  verkar ha haft något samband med djurhållningen... Det är varken ladugård, hönshus, mjölkrum eller svinstall, bara ett tomt fyrkantigt rum av sten vägg i vägg med gamla ladugårdsdelen...  ) i vägg med dessa båda rum som jag funderar på att göra om till pannrum, så tänkte mig att man kanske kunde använda sig av spillvärme från den till arbetsrummet samt dra rören till bostadshuset genom stora rummet för att tillgodogöra sig spillvärmen från dessa så mycket som möjligt.

Jag har en till fundering, golvet står på höga stenfötter (föregångaren till betongplintar, men i huggen sten) och sas hänger fritt i luften på dessa "ben", kan jag regla ut på liknande vis under rummen och göra en trossbotten som sas hänger under reglarna (i stället för att som brukligt stå ovanpå dem) under det gamla oisolerade golvet?
(Det går inte att regla ut över huvud taget från ovansidan på grund av den låga takhöjden som i sin tur styrs av bärande bjälkar, så det går inte att göra så mycket åt taket inifrån...)
Har stått kor därinne i äldre tid så det borde hålla, tror jag...

(Den står tom just nu då jag dömt ut den för modern djurhållning och ändå måste byte en stor del av golvet därinne, så tänkte att man lika gärna kunde varmbona den så att den går att använda...)














Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Har du bilder på/under/runt golv och väggkonstruktionen?
Är det hård mark under eller "jordgolv" som blir typ luftspalt? Höjdskillnad utifrån?
Går man upp till utrymmet på ramp eller är det "rakt in" osv. Nivåskillnader mellan ena till andra sidan på byggnaden?

Enkel skiss underlättare.

Det murade rummet kan, beroende på storlek, varit till slakt eller hängrum för slaktdelar. Vetter ofta mot norr då man lättare kan hålla temp. Finns golvbrunn eller endast gjutet golv?

Sedan skulle jag innuti den del som blir nyisolerad sätta upp en eller två temp+hygrometrar. En i var ände skulle räcka gott å väl (tar reda på hur ventilationsluften rör sig).
Blir det för fuktigt, kan en enkel avfuktare med slang till uomhus funka. De brukar vara på några 100w som även värmer utrymmet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser