Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis - ny eller äldre renoverad?  (läst 11455 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« skrivet: 27 okt-18 kl 18:36 »
Hej bästa kunskapsbanken.
Skulle vilja bolla lite. Har kommit så långt att jag misstänker att snart ska jag kolla skorsten och således blir det att leja bort renoveringen av murstocken skulle jag tro. Iallafall.

Det finns idag en vedspis, Husqvarna, sliten som fan. Rostig, trasig och ger ett allmänt dassigt intryck. Tänker nog att den får flytta ut och en annan får flytta in. Kollar jag över blocket som snabbast så ser man att det går att få en äldre, renoverad, kamin/spis för rimliga pengar och avstånd.
Men för samma peng. Kan en få lite modernare, ny spis. Nu kanske jag jämför äppel och päron men en modell jag hittar ganska mycket av är Selmac. Att jämföra då med en väldigt fin Husqvarna eller Norrhammar.

Någon som har erfarenhet av de nyare. De gamla känner jag till och har använt under några års tid.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-18 kl 18:54 »
Ska jag vara ärlig så har du nog bestämt dig för den nya.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-18 kl 19:39 »
Ska jag vara ärlig så har du nog bestämt dig för den nya.
Nja, tvärtom faktiskt. Vet för lite om de nya för att tycka att det lockar. Köper hellre en äldre Ankasrum, husqvarna eller liknande. Renoverad för 5000-7000:- Kan ev få till vattenvärmare och ett par sjysta luckor med lite jagande verkar det som.
Men får även en ny för de pengarna. Kruxet är att jag vet inte om jag vill ha in nytt i mitt gamla. Om du förstår hur jag tänker.
Ibland tänker man inte rätt och låser sig...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-18 kl 20:02 »
Jag har god erfarenhet av ny spis. Vår heter Wamsler. Den har glaslucka, stor eldstad, är lätteldad och har en jämn värme i ugnen. Den har en stålhäll och en rund slät spisskiva över eldstaden. Den runda plattan har jag bytt ut mot en kamplatta från en gammal vedspis. jag är mycket nöjd med den. Så det kan löna sig att spara kamplattorna från gamla spisen. Den kostade 12000 kr, inmurning och kakling 5000, det är 8 år sen nu. Vi hade en Norrhult gujärnspis innan.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-18 kl 20:36 »
Jag har hört från en gammal offgridare att de en gång i tiden hade en dansk tillverkad spis som hade eget spjäll som regleras av själv vart efter värme nivå det känner av och på så vis kunde man elda betydligt längre tid utan att fylla på nytt och dessutom hålla ett så jämn inomhus temperatur relativt längre tid. Tro mig! att få kunna göra det spelar mycket stor roll, särskilt när man sover. Jag antar att det själv reglerande spjället är baserad på termoelektricitet. Jag har inga erfarenheter av nya spisar men om det finns en modern spis med en ännu mer utvecklad liknande teknik är det värt att låta sig bli besegrad av moderna grejer.       

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-18 kl 21:29 »
Kom ihåg att det finns stora skillnader mellan olika "gamla" vedspisar också. I all synnerhet har jag en känsla av att utvecklingen gick snabbt under 1930-talet.  Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!

Tänk på att bättre modeller av vedspisar, i synnerhet golvmodeller, är isolerade på sidor och luckor för att inte bidra till att värma upp köket i onödan och göra det odrägligt varmt att laga mat på sommaren. En sådan vedspis är alltså optimerad för att vara en effektiv matlagningsmaskin, men mindre lämplig som värmekälla för huset.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-18 kl 21:34 »
Jag har god erfarenhet av ny spis. Vår heter Wamsler. Den har glaslucka, stor eldstad, är lätteldad och har en jämn värme i ugnen. Den har en stålhäll och en rund slät spisskiva över eldstaden. Den runda plattan har jag bytt ut mot en kamplatta från en gammal vedspis. jag är mycket nöjd med den. Så det kan löna sig att spara kamplattorna från gamla spisen. Den kostade 12000 kr, inmurning och kakling 5000, det är 8 år sen nu. Vi hade en Norrhult gujärnspis innan.
Wamsler är bra grejer! Vet en som kör en vattenmantlad mot ack-tank och radiatorsystem, helnöjd. En annan har någon liknande modell du har, också helnöjd.
Man får nog fungera om man vill ha maximal effektivitet eller om man kan göra avkall på effektivitet till förmån för för estetik och nostalgi.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-18 kl 21:46 »
Kom ihåg att det finns stora skillnader mellan olika "gamla" vedspisar också. I all synnerhet har jag en känsla av att utvecklingen gick snabbt under 1930-talet.  Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!

Tänk på att bättre modeller av vedspisar, i synnerhet golvmodeller, är isolerade på sidor och luckor för att inte bidra till att värma upp köket i onödan och göra det odrägligt varmt att laga mat på sommaren. En sådan vedspis är alltså optimerad för att vara en effektiv matlagningsmaskin, men mindre lämplig som värmekälla för huset.

Det där var en intressant aspekt. Primärt är det värme, vattenvärmning och mat på kalla årstiden som jag tittat på. Har lagat mat på gasolspis i 4 år snart och tänker att det skulle vara min lösning på sommaren. Om en inte har eldstad ute. Dels för att just slippa värmeslag inne på sommaren och dels för att inte göra av med värde full ved.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-18 kl 22:04 »
Jag har hört från en gammal offgridare att de en gång i tiden hade en dansk tillverkad spis som hade eget spjäll som regleras av själv vart efter värme nivå det känner av och på så vis kunde man elda betydligt längre tid utan att fylla på nytt och dessutom hålla ett så jämn inomhus temperatur relativt längre tid. Tro mig! att få kunna göra det spelar mycket stor roll, särskilt när man sover. Jag antar att det själv reglerande spjället är baserad på termoelektricitet. Jag har inga erfarenheter av nya spisar men om det finns en modern spis med en ännu mer utvecklad liknande teknik är det värt att låta sig bli besegrad av moderna grejer.       

Menar du att det brinner medan man sover?

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-18 kl 22:24 »
jösses torbjörn. vilken länk du skicka. hur fan ska en kunna sova nu om nätterna :) Tack! ändå. riktigt bra.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #10 skrivet: 28 okt-18 kl 08:24 »
Menar du att det brinner medan man sover?
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #11 skrivet: 28 okt-18 kl 08:41 »
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Det gäller att hitta den optimala förbränningen.
Det är svårt då tom ett trädslag har olika täthet och förutsättningar beroende på växtplats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #12 skrivet: 28 okt-18 kl 09:07 »
Exakt så det ska brinna medan man sover!
Den tidskriftsartikel som Torbjörn länkad beskrivs en spis som heter Ebespis. Det är den tekniken jag menade, en längre brinntid. Man ska ha samma inomhus temperatur hemma även när man vaknar på morgonen men det kan bli lite svåruppfattad om man inte är totalt beroende av värmen som enbart vedspisen ger.

Förstår inte hur man kan låta det brinna medan man sover?
Det höjer ju risken för att bli innebränd.

Jag eldar då bara om jag har möjlighet att se till elden och då ökar det möjligheten att släcka om något går fel.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #13 skrivet: 28 okt-18 kl 19:40 »
Förstår inte hur man kan låta det brinna medan man sover?
Det höjer ju risken för att bli innebränd.

Jag eldar då bara om jag har möjlighet att se till elden och då ökar det möjligheten att släcka om något går fel.
Ja det är femtio femtio. Vakna i ett behagligt varmt rum eller inte vakna alls ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #14 skrivet: 28 okt-18 kl 19:48 »
Ja det är femtio femtio. Vakna i ett behagligt varmt rum eller inte vakna alls ;D

Om inte huset håller värmen över natten, kanske man borde se över varför och åtgärda det i stället för att riskera livet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #15 skrivet: 29 okt-18 kl 10:32 »
Men det var värst vad han var orolig... Kanske skulle se över eldstaden ;D

Här lägger vi i både när vi går och lägger oss och när vi lämnar kåken. Har gjort så så länge jag kan minnas, och skulle det vara i närheten av 50/50-odds så skulle jag inte sitta här.


I förra kåken hade vi en vattenmantlad Lohberger i köket, kopplad till en acktank och vanliga vattenelement. Den gick att laga mat på. Ville man laga mat när inte mycket värme i övrigt behövdes så hissade man upp rostern med en vev så man eldade den mer som en gammal Husqvarna med kaffeved.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #16 skrivet: 29 okt-18 kl 11:09 »
Nu börjar vi komma lite off topic vänner :)
Har läst lite mer och kommit fram till att gamla, innan 30-talet, inte har någon form av sekundärt intag av luft och därför bränner veden sämre. Har också lärt mig att lite nyare, emaljerade, avger mindre strålningsvärme. Något jag ser som primärt då detta kommer vara den värmekälla som finns initialt.

Så en äldre hellre än en ny verka vara modellen. Dock nyare än 30-tal? Har jag fattat rätt?

Då återstår modell och storlek. Torpet är ca 50kvm + övervåning. Murstock centrerad i byggnaden. Övervåning kommer inte användas initialt.
Platsen är lite deformerad idag och har just en emaljerad gammal häck där. Vilket borde göra att jag kan välja lite som jag vill.
https://sayerbyr.wordpress.com/2018/07/22/valkommen-in-fas-2/

no 226 verkar vara en av de större. Huskvarna. Vad kan ni rekommendera?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #17 skrivet: 29 okt-18 kl 11:53 »
I mitt förra hus som var ca 80 kvadrat hade jag en sån här och värmde med, medan jag höll på att bygga och då var taket oisolerat upp till andra våningen.
Orkade bara hålla ca 10 grader, när det var -35, men ca 17-18 grader när det var ca -15.
Hade förmodligen funkat bättre om jag haft en ytterdörr, istället för dubbla filtar.

Gurkmeja

  • Gäst

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #19 skrivet: 29 okt-18 kl 12:25 »
I mitt förra hus som var ca 80 kvadrat hade jag en sån här och värmde med, medan jag höll på att bygga och då var taket oisolerat upp till andra våningen.
Orkade bara hålla ca 10 grader, när det var -35, men ca 17-18 grader när det var ca -15.
Hade förmodligen funkat bättre om jag haft en ytterdörr, istället för dubbla filtar.
Ja dom där är tämligen värdelösa att värma upp ett hus med. Litet vedutrymme, dålig lufttillförsel och konvektionsytor. Har nyttjat en fjällstuga som hade en liknande vedspis som uppvärmning och den var välisolerad, stugan alltså. Men när det var vinter tog många timmar innan man hade någon värme att tala om.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #20 skrivet: 29 okt-18 kl 12:36 »
Håller med Landet, en vanlig vedspis rymmer så lite ved att man bara får gå och tända om. Duger om man inte lämnar köket mer än tio minuter åt gången.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #21 skrivet: 29 okt-18 kl 12:39 »
Håller med Landet, en vanlig vedspis rymmer så lite ved att man bara får gå och tända om. Duger om man inte lämnar köket mer än tio minuter åt gången.

Nja en halvtimme gick det nog mellan iläggen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #22 skrivet: 29 okt-18 kl 12:48 »
Jo, det går ju att anpassa vedtjocklek och kvalitet. Och det är extra viktigt med ett så litet utrymme.

När jag haft vanlig vedspis så har det varit ett evigt tändande. Kanske fungerat om jag haft en äggklocka eller annat alarm i fickan...


Om huset skall vara utan el och bara bos i ibland, så kanske ändå en vanlig gammal spis skulle vara ett ok val. Men då skulle i alla fall jag vilja ha en kamin i huset också.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #23 skrivet: 29 okt-18 kl 13:12 »
Jag har flera gånger tidigare länkat till en bra tidskriftsartikel från sent 30-tal, http://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html , läsning av den rekommenderas varmt!


Kul läsning, undrar hur mycket teknikoptimism och nyhetens behag detta var på den tiden?
Det är trots allt så att de allra flesta spisar som överlevt till idag är av den äldre gjutjärnstypen, de där IVA- och Servaspisarna är otroligt få och man ser dem varken i hus eller på annons nästan någonsin.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #24 skrivet: 29 okt-18 kl 13:52 »
Huskvarnaspisen som syns i ditt torp ser ut att vara av de bättre sorterna. Reservdelar till dom, tror jag, finns fortfarande.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #25 skrivet: 29 okt-18 kl 14:57 »
Jo, det går ju att anpassa vedtjocklek och kvalitet. Och det är extra viktigt med ett så litet utrymme.

När jag haft vanlig vedspis så har det varit ett evigt tändande. Kanske fungerat om jag haft en äggklocka eller annat alarm i fickan...


Om huset skall vara utan el och bara bos i ibland, så kanske ändå en vanlig gammal spis skulle vara ett ok val. Men då skulle i alla fall jag vilja ha en kamin i huset också.

Eftersom jag höll på att bygga inomhus så eldade jag upp spån,skräp och spillbitar
Man kan ju säga att jag eldade upp kåken lite eftersom och byggde nytt istället

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #26 skrivet: 29 okt-18 kl 15:19 »
Huskvarnaspisen som syns i ditt torp ser ut att vara av de bättre sorterna. Reservdelar till dom, tror jag, finns fortfarande.
Jo det har jag sett också. Men den verkar inte värma lika bra som de i gjutjärn om jag förstått det hela rätt. Strålningsvärme är det ja tänk värma med och vet att det funkar på 40-50kvm. Vi är mycket i kompisens stuga norröver, året runt, och den värme fint dygnet runt. Visst lite kyligt på morgonkvisten och en timme till första koppen varm dryck. Men det kan man ju ta. Tanken är att komplettera med gasolspis till enklare matlagning (läs orkar inte vänta en timme) :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #27 skrivet: 29 okt-18 kl 15:46 »
Kul läsning, undrar hur mycket teknikoptimism och nyhetens behag detta var på den tiden?
Det är trots allt så att de allra flesta spisar som överlevt till idag är av den äldre gjutjärnstypen, de där IVA- och Servaspisarna är otroligt få och man ser dem varken i hus eller på annons nästan någonsin.

Häromkring verkar de flesta kvarvarande vedspisar i "riktiga" boningshus vara golvmodeller av 1940-50-talstyp. Husqvarna 3026/3027 är absolut vanligast, men motsvarande spisar av närmast föregående generation och/eller andra märken förekommer också.
De gamla gjutjärnsspisarna kan man se i undantagsstugor, pigkammare, sommarkök och på liknande ställen dit kanske den gamla spisen förvisades när man moderniserade stora köket.
Jag känner till en Ebe-spis som är i bruk, men de intressanta omställningsanordningarna är så söndereldade i den att det är svårt att få klart för sig hur de har varit tänkta att fungera.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #28 skrivet: 29 okt-18 kl 15:52 »
Ja just. Det finns många med luckor under som verkar sitta ihop med spisen. Och fria luckor att fästa i ett utrymme under som ev. är gjutet.
Vilka för och nackdelar finns det att tänka på där?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #29 skrivet: 29 okt-18 kl 16:19 »
Följer tråden med intresse! Har precis glidgjutit skorstenen och installerat den spis som stod på plats. En Husqvarna 3026. Kan förresten tipsa om tråden ”egen glidgjutning godkännd” på byggahus.se. Fick offert på 60 lök för renovering av pipor samt ommurning ovan nock. Gjorde det själv för typ 2000. Säkert inte med samma slutfinish och hållbarhet men plånboken och jag är nöjda.
Ang spisen så finns nya delar att köpa. Runt 1500 för alla invändiga brännjärn, roster, toppgrej och lera. Står och väger om jag ska köpa delar eller leta ny spis. Tanken är att den ska värma köket (15kvm) och gå att laga mat på. Nu eldar jag bara plank som jag rivit ut och får lägga på runt varje 45-60 min. Har 40 liter vatten ståendes på för att magasinera värme Samt till bad/handtvätt. Vattnet var i alla fall varmt när jag gick upp imorse.
Funkar ok men det är drygt att behöva slänga in ved hela tiden.
Men det är väl rätt litet inkast på de flesta äldre. Min syster har en Husqvarna (tror jag) lite smalare och tre luckor. Två för inkast och en asklucka. Den sväljer ju lite mer ved.
Har tänkt på moderna spisar eller sätta in en kamin men rent estetiskt tilltalas jag endast av en gammal spis i ett gammalt kök och hus.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #30 skrivet: 29 okt-18 kl 17:17 »
Huskvarnaspisen du har är i gjutjärn med plåt utanpå. Där jag hyrt och det har varit en sådan spis som din så har den varit den bästa köksspis jag haft. Jag gillade eldstadens storlek, asklådan, och att den var lätteldad. När jag ville ha max värm eller använda ugnen, vred jag kamplattan över eldstaden så kammarna var på tvären. När jag fort ville koka något på spisen vred jag plattan så kammarna var långs med eldstaden. På vintern när det behövdes hålla värme över natten, hade jag kox som jag fyllde på innan jag gick och la mig. Senare var det grillkol. Det fungerade utmärkt.
kretslopp

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #31 skrivet: 29 okt-18 kl 19:05 »
Finns det ingen risk att kol värmer för varmt? Jag kanske tänker fel, men jag vågade inte hälla i det i spisen i vintras. Däremot så blandade jag i lite kol i veden i öppnaspisen för att hålla värmen kvar längre där.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #32 skrivet: 29 okt-18 kl 20:57 »
Egentligen inte. Träkol har ju snarast mindre värmevärde än motsvarande volym ved, och träkol är ju ändå det som är kvar mot slutet av brasan om man har eldat ved. Tänk på att kol som glöder med dålig tillgång på syre utvecklar stora mängder giftig koloxid! Att försöka pyrelda träkol och få det att hålla glöd över natten är ungefär lika miljövänligt som att lämna en gammal bensinbil helt utan avgasrening på tomgång med full choke över natten!

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #33 skrivet: 29 okt-18 kl 21:21 »
Hmm jag förstår. Om jag nu skulle få för mig att renovera den. Vattencisterner sitter löst, rostig som bara din inuti, nå löst spjällhandtag på baksidan som verkar gå till utsuget utan riktigt handtag och kostmetikan i form av rostiga handtag på luckor. Är det ett stort jobb för en novis?

Är lättlärd iåfs och kan lösa mig till det mesta som inte har med mattematik :) att göra. Mer handy än teoretiker.
Delar går att googla sig till. Men jobbet som sådant...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #34 skrivet: 29 okt-18 kl 21:48 »
Det är inte direkt svårt att renovera en vedspis. Se bara upp med att det kan vara tätat med asbestsnöre mellan hällen och resten av spisen, i så fall bör man ju se till att inte andas in asbestfibrer när man rensar bort resterna av det. Annars är det bara sedvanlig isärtagning, rengöring, bortskrubbning av rost, hopsättning osv.

Vad är det för fabrikat och modell av spis det rör sig om?

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #35 skrivet: 29 okt-18 kl 22:43 »
Fans, jävla, skit, dumskalle jag har i hjärnan... (den är ju scannad 2 gånger och de hitta inget sa läkaren.. Kanske det som är felet.. )

Tack för all input. Har nu googlat någon timme. Ska kolla spisen imorgon och börja dokumentera det i bloggen.
Det lutar nu kraftigt åt renovering. Bara för att se om jag klarar av det!

Ska bara skriva C-kort-teorin på fredag först och se o jag klarar det ;)

Dokumentationen ska ge svar på vilken modell det är, om det finns sprickor eller annat som sätter stora käppar i hjulen. Inser att det kommer kosta lika mycket som en renoverad/fräsch. Men inte fan släpar jag en till genom skogen... först bort, sedan hem igen...

Men då måste ni lova mig en sak. Jag kommer behöva input, stöd och hejjarop, ok!?
Jag är ute på helt nytt vatten och surfar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #36 skrivet: 30 okt-18 kl 08:21 »
Jag kommer gärna med input och hejarop. Bry dej inte om hur rostig spisen är nu, det mesta löser sig när du  börjar elda, för då svartnar  det och du kan borstabort det som är löst. Sen kan du svärta den om du vill och få den riktigt fin. Emaljen kan du tvätta med en blandning av diskmedel och ättika, varsin matsked och en liter vatten.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #37 skrivet: 30 okt-18 kl 10:36 »
Jag kommer gärna med input och hejarop. Bry dej inte om hur rostig spisen är nu, det mesta löser sig när du  börjar elda, för då svartnar  det och du kan borstabort det som är löst. Sen kan du svärta den om du vill och få den riktigt fin. Emaljen kan du tvätta med en blandning av diskmedel och ättika, varsin matsked och en liter vatten.
Tack kretslopp! Det uppskattas verkligen.
Återkommer med vad jag har att jobba med under veckan.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #38 skrivet: 30 okt-18 kl 11:58 »
Om inte huset håller värmen över natten, kanske man borde se över varför och åtgärda det i stället för att riskera livet?
Skämt åsido, Du har helt rätt! Det handlar om att hålla kvar värmen vare sig om det är kamin eller spis man använder för att värma upp ytan. Mitt problem är att jag är en hopplös romantiker vad gäller gamla nordiska träbyggnader. Den här stugan är byggd på ca två hundra år sedan av finska gruvarbetare enligt uppgifter. Av riktiga timmerstockar och mossa och lera som tätning. Alla andra samtida byggnader är borta och bara grunderna kvarstår så om jag isolerar ordentligt med nutida metoder finns risk att jag förstör den här också men sedan att den själv ruttnar så småningom på naturlig väg är en annan sak. Istället anpassa stugan för mig, anpassar jag mig efter stugan. Det är tanken.

Jag såg att spisen har gått i Donnie Trumps öde, fått lite oförtjänt kritik. Kamin är bra men spisen är mer allsidigt, uppvärmning-matlagning-varmvatten allt i ett. Och sett från självhushållar syn vinkel är det mycket enklare än att tillverka gasol själv ;D och ger också möjligheter att snåla med ved.         

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #39 skrivet: 30 okt-18 kl 12:21 »
Om du vill ha värme över natten fyller du på med grillkol glöden sprider sig nu till den. Vill du att det ska hålla värmen extra länge så knuffar du in kolen längst in innan du fyller på med kol, då tar det längre tid innan glöden tänder kolen. Självklart ska du ha spjäll och drag öppna så du inte riskerar kolos och förgiftning. Men dom kan vara rätt hårt strukna.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #40 skrivet: 30 okt-18 kl 21:16 »
Bestämt mig för att behålla min Husqvarna 3026. Samma som dungar i torpet say. Beställt brännjärn och mellanläggsjärn eller vad det heter. Lera har jag sen tidigare. Lycka till med renoveringen!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #41 skrivet: 30 okt-18 kl 22:01 »
Skämt åsido, Du har helt rätt! Det handlar om att hålla kvar värmen vare sig om det är kamin eller spis man använder för att värma upp ytan. Mitt problem är att jag är en hopplös romantiker vad gäller gamla nordiska träbyggnader. Den här stugan är byggd på ca två hundra år sedan av finska gruvarbetare enligt uppgifter. Av riktiga timmerstockar och mossa och lera som tätning. Alla andra samtida byggnader är borta och bara grunderna kvarstår så om jag isolerar ordentligt med nutida metoder finns risk att jag förstör den här också men sedan att den själv ruttnar så småningom på naturlig väg är en annan sak. Istället anpassa stugan för mig, anpassar jag mig efter stugan. Det är tanken.

Jag såg att spisen har gått i Donnie Trumps öde, fått lite oförtjänt kritik. Kamin är bra men spisen är mer allsidigt, uppvärmning-matlagning-varmvatten allt i ett. Och sett från självhushållar syn vinkel är det mycket enklare än att tillverka gasol själv ;D och ger också möjligheter att snåla med ved.         

En dylik stuga behöverinte tilläggsisoleras enligt moderna metoder.
Man drevar helt enkelt alla springor, vill man så kan man tapetsera med tidningar, lumpapp eller liknade för extra vindtätning.
Ett sätt man använde förr var att elda rejält under kvällen och sova under rejäla täcken.
Det är inte så jäkla kul att kliva upp på morgonen men man får fort upp värmen genom att snabbt tända.

Jag bodde i vagn kallvintern -10 och enda värmen var vedspis, den var faktiskt inte ens avsett att elda med ved utan det var en gammal kokskamin.
Det var inget ovanligt att vakna med ishinna på vattnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #42 skrivet: 31 okt-18 kl 15:31 »
Har nu flyttat allt till min tråd om torpet.
Där finns dokumentationen. Nu behöver jag er input.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.msg1796129#msg1796129
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #43 skrivet: 31 okt-18 kl 17:05 »
En dylik stuga behöverinte tilläggsisoleras enligt moderna metoder.
Man drevar helt enkelt alla springor, vill man så kan man tapetsera med tidningar, lumpapp eller liknade för extra vindtätning.
Ett sätt man använde förr var att elda rejält under kvällen och sova under rejäla täcken.
Det är inte så jäkla kul att kliva upp på morgonen men man får fort upp värmen genom att snabbt tända.

Jag bodde i vagn kallvintern -10 och enda värmen var vedspis, den var faktiskt inte ens avsett att elda med ved utan det var en gammal kokskamin.
Det var inget ovanligt att vakna med ishinna på vattnet.
Där ser man! det är exakt så de tidigare boenden har gjort här. Jag som var skeptiskt pga mitt eget okunskap började riva den vita lumpapp lagret (eller nåt som är väldigt likt det) för att se vad som fanns inuti och se hur timret såg ut från insidan, tänkte då sedan riva allting men tack och lov ringde telefonen och det var chefens chef och det var kris på jobbet, ställde upp för dem och "rivnings jobbet" blev liggandes kvar flera dar tills en jobbarkompis råkade titta in och konstaterade att det är så det ska vara och ingenting annat. Och nu fick jag det bekräftad även skriftligt.

Sorry sayer för vår OT snack!

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #44 skrivet: 31 okt-18 kl 19:21 »
No hard feelings VS!
Alltid nyttigt med annan input. Sitter i lite samma sits som dig med mitt torp. Ska nog hälsa på vid tillfälle och få mer input.

Läs gärna mitt senaste inlägg i bloggen om förstudien jag gjorde idag. Verkar inte lönt att skrämma liv i den gamla spisen. Behöver tid till att riva golvet över vintern och en bättre begagnad, renoverad har jag hittat för halva priset samt en begagnad 1,5 mil från mig för 1000:- som jag kan byta järn i själv.
Här prioriterar jag alltså tid och värderar inte tid i pengar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #45 skrivet: 01 nov-18 kl 18:32 »
Kom gärna förbi! Bjuder gärna på god Sri Lankesisk mat som lagar på Svensk vedspis med lite Fransk rött vin på en Finskbyggd torpstuga  8)
Det är så att jag faktiskt råkar ha en likadan spis Husqvarna 3027 som du håller på att renovera. Jag använder inte den utan kör med en spis som heter Velox 02 en värsting gjutjärn spis från början av 1900 talet. Så om du vill kan du ta med Husqvarna spisen på hemvägen. Som betalning kan du hjälpa mig med ett litet tak jobb som kan ta max ca 2 timmar. Jag vill undvika att göra höjdhoppar jobb själv  :D   

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #46 skrivet: 01 nov-18 kl 22:15 »
Nice, kommer hänga på annan ort under hela november i stort sätt. Åker måndag. Men i december ska vi nog kunna hitta på en tid.
Har du något schema då du fladdrar iväg på jobb stadigt?

Vad tror du om mitt resonemang om spisen då? Du som har en tänker jag.
Lägga samma pengar på en renoverad gjutjärn och lägga tiden på skorsten och golvet. Eller lägga tiden på spisen och vänta med golv och skorsten?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #47 skrivet: 02 nov-18 kl 00:09 »
Din renovering kommer nog att kräva massor av tid, pengar och energi. Köp en begagnad och renoverad spis. Satsa på andra saker som du måste göra istället. Att renovera hus tar alltid dubbelt så lång tid som man kalkylerar med och det kostar det alltid dubbelt så mycket också. Så hushålla om du kan.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #48 skrivet: 02 nov-18 kl 20:49 »
Nice, kommer hänga på annan ort under hela november i stort sätt. Åker måndag. Men i december ska vi nog kunna hitta på en tid.
Har du något schema då du fladdrar iväg på jobb stadigt?

Vad tror du om mitt resonemang om spisen då? Du som har en tänker jag.
Lägga samma pengar på en renoverad gjutjärn och lägga tiden på skorsten och golvet. Eller lägga tiden på spisen och vänta med golv och skorsten?

Jag förstår att det är roligt att fixa och återskapa gamla grejer men då måste man också kunna improvisera och hitta eller fixa fram det mesta som behövs till det på plats utan en större tidförlust, kostnad, transport mm. annars hamnar man nästan i samma nivå som hobby jägare, mycket oväsen för ingenting. Jag personligen är inte heller så förtjust i emaljerad, som värme källa duger dem inte lika bra som gjutjärn, man tappar värdefulla värme relativt snabbare. Ett torp utan en funktionsduglig skorsten är som en bil utan motor, kan inte komma nån vart med det. En spis utan fungerande skorsten är ingen spis utan bara en järnhög. Eftersom du nu har ställt en direkt fråga kan jag svara så här om jag vore du hade jag satsat all min tid på skorstenen och en gjutjärn spis utan det minsta tvekan.

     

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #49 skrivet: 02 nov-18 kl 21:50 »
 "är inte heller så förtjust i emaljerad, som värme källa duger dem inte lika bra som gjutjärn, man tappar värdefulla värme relativt snabbare"

Blir det sämre förbränning/verkningsgrad i en emaljerad spis? Eller vart tar inmatad energi/ved vägen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #50 skrivet: 02 nov-18 kl 23:23 »
Jag förstår vissa saker är svårt att förstå ibland om man enbart är en teoretiker som oftast bara är ute efter att hitta andras fel.
Energi mängden går ingenstans! Det handlar inte om energi mängden som produceras i eldstaden utan vilket material spisen är klädd med och hur tjock det materialet är. Det är naturligtvis för att lagra värmen som produceras. Emaljerad spisen i fråga precis som många andra sådana spisar är av tunn plåt jämfört med tjockare gjutna järnet som många järnspisar är klädd med som därmed också lagrar värmen längre. Got it?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #51 skrivet: 02 nov-18 kl 23:41 »
Jag förstår vissa saker är svårt att förstå ibland om man enbart är en teoretiker som oftast bara är ute efter att hitta andras fel.
Energi mängden går ingenstans! Det handlar inte om energi mängden som produceras i eldstaden utan vilket material spisen är klädd med och hur tjock det materialet är. Det är naturligtvis för att lagra värmen som produceras. Emaljerad spisen i fråga precis som många andra sådana spisar är av tunn plåt jämfört med tjockare gjutna järnet som många järnspisar är klädd med som därmed också lagrar värmen längre. Got it?
Är det försök till någon härskarteknik här nu då?
Vågar utan att veta din bakgrund påstå att jag har praktiserat bygg mer och längre än dig både på fritid och professionellt. Förstår heller inte hur jag letar andras fel om jag vill veta hur en emaljerad spis är sämre än någon annan.

Du stoppar in (och eldar upp) ett vedträd med en viss energi om det går rakt upp i skorsten tillgodogör du dig inte energin om en gjutjärnsspis är varm längre så kan ju det vara  bra om man har ett dåligt isolerat hus. Vart tappar man då värmen som du påstår?

Men när du då säger att en emaljerad spis kontra en utan emalj (allt annat oförändrat) skulle vara sämre så blir jag ju nyfiken då jag inte märkt det. Det finns ju de som letar erfarenheter här och då vore det väl bra om de får flera åsikter?

Vet jättemånga gjutjärnsspisar som är totalt värdelösa och emaljerade som är kanonbra och vice versa.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #52 skrivet: 03 nov-18 kl 09:44 »
Det är synd att så många har glömt bort allt de fick lära sig i fysiken på högstadiet.

Mängden gjutjärn eller plåt i en vanlig vedspis spelar ingen större roll för dess värmelagrande förmåga. Oavsett konstruktion så väger ju en vedspis sällan mer än 150 kg.  Antag att en tredjedel av denna metallmassa värms upp av elden och kan avge värme sedan elden har slocknat.
Järn har en värmekapacitivitet på ungefär 500 J/(kg*K) (lite varierande beroende på om det är stål eller gjutjärn, kolhalt, legeringsämnen mm). Alltså grovt räknat en tiondel av vattens värmekapacitivitet.

Låt oss nu anta att du har värmt upp 50 kg järn (alltså en tredjedel av spisens massa) till 200 °C och du kan ta vara på den lagrade värmeenergin tills temperaturen har sjunkit till 20 °C.  Temperaturskillnaden är alltså 180 °C.  Då får du ut 180 * 50 * 500 = 4500000 J = 4500 kJ. Eller om man så vill 1,25 kWh. Den lagrade energin i spisen motsvarar alltså elström värd drygt en krona.

Slutsats: I en vedspis eller kamin gjord av någon form av järn eller stål, fyller dess värmelagrande egenskaper ingen funktion alls, och är alltså inte värt att ta hänsyn till när man väljer spistyp.

Anledningen till att moderna, vanligvis emaljerade vedspisar värmer sämre än äldre modeller är, som tidigare skrivet i antingen denna eller en annan aktuell vedspistråd, att de moderna spisarna är avsiktligt värmeisolerade för att det inte ska bli odrägligt varmt att stå och laga mat vid dem sommartid. Värmeisoleringen bidrar också till jämnare värme i ugnen än på en gammal oisolerad spis, och mer förutsägbart resultat när man t ex gräddar bröd.
På en emaljerad spis är det mest strålningsvärmen från hällen och plattorna som bidrar till att värma upp rummet. Vill man ta vara på mer värme, så kan man t ex göra det genom att utforma rökgången som en rörspis. En enkel lösning i en befintlig spis vid befintlig skorsten är att ha ugnsluckan öppen när man inte använder ugnen för matlagning.

Men denna värmeisolering har ingenting med eldstadens verkningsgrad att göra. Hur effektiv eldstaden är, beror ju på hur genomtänkt den är med tanke på var draget släpps in, risk att spisen kyls av okontrollerad tjuvluft, väl placerade insläpp för sekundärluft mm.  Och ännu mer än av konstruktionen, beror verkningsgraden på att den som eldar spisen känner till hur förbränningsprocessen går till och begriper hur hen ska  kontrollera eldning och drag på optimalt sätt.

VS

  • Gäst
SV: Vedspis - ny eller äldre renoverad?
« Svar #53 skrivet: 03 nov-18 kl 10:21 »



Är det försök till någon härskarteknik här nu då?
Vågar utan att veta din bakgrund påstå att jag har praktiserat bygg mer och längre än dig både på fritid och professionellt. Förstår heller inte hur jag letar andras fel om jag vill veta hur en emaljerad spis är sämre än någon annan.

Du stoppar in (och eldar upp) ett vedträd med en viss energi om det går rakt upp i skorsten tillgodogör du dig inte energin om en gjutjärnsspis är varm längre så kan ju det vara  bra om man har ett dåligt isolerat hus. Vart tappar man då värmen som du påstår?

Men när du då säger att en emaljerad spis kontra en utan emalj (allt annat oförändrat) skulle vara sämre så blir jag ju nyfiken då jag inte märkt det. Det finns ju de som letar erfarenheter här och då vore det väl bra om de får flera åsikter?

Vet jättemånga gjutjärnsspisar som är totalt värdelösa och emaljerade som är kanonbra och vice versa.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Nej nej jag har inga som helst avsikter för att ifrågasätta eller döma ditt yrkeskunnande utan det här gäller bara spisen. Jag vet också att de flesta användare här har växt upp med de information som jag håller på att läsa mig till och provar mig fram i praktiken.
Apropå härskarteknik känsla du fick kan den bero på det lite halv bra förflutet du och jag har som två användare. Du har rätt angående flera åsikter är bra för oss alla användare, just tack vare det fick vi Torbjörns lärorika inlägg som avgör alla oklarheter.

Att den emaljerade Husqvarna spisen var sämre än gamla Velox 02 gjutjärnspisen som värmekälla är nåt som jag kunde uppleva här i praktiken. Att sedan den berodde mer på isoleringen på Husqvarna spisen har än värmelagringen på järnspisen är nu ett faktum.               


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser