Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duscha varmt utan vatten?  (läst 5454 gånger)

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
Duscha varmt utan vatten?
« skrivet: 26 sep-18 kl 23:18 »
Ja riktigt så tokigt som rubriken låter menar jag inte...

Vi (jag) har behov av att flytta till vår gård utanför stan, orkar inte med att bo här i lägenheten länge till, vill sälja och flytta medan tid finns...

Men vi har inget rent vatten på gården ännu, bara en gammal grävd brunn med dåligt lock och sisådär vattenkvalitet som så småningom ska gås igenom.


Tänkte mig nu att det borde gå att helt enkelt ställa in ett fat eller en IBC behållare i värmen, sätta in en duschkabin och sedan ha en pump och en vvb för varmvatten.

Då skulle vi kunna ta med 25 l funkar från jobbet några ggr/vecka och fylla vatten direkt i behållaren

Behållaren får då agera "kommunalt vatten",  men är det något mer eller något särskilt annat vi lär tänka på?

Är jag ute och cyklar och borde jag kika på något särskilt..
« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 04:57 av Nialc »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-18 kl 06:55 »
behållaren kommer behöva rengöras för att hindra tillväxt av svampar/alger. jag skulle hellre haft flera mindre behållare än en stor. sedan skulle jag skyndsamt försöka få igång vattnet alternativt borrat om det går.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-18 kl 07:12 »
Framför allt måste IBC-tanken stå mörkt till för att det inte ska växa alger i den. Och ha den inte stående i full rumstemperatur, låt den stå någonstans där det nätt och jämnt är frostfritt.

Går det inte att minska vattenbehovet genom att t ex duscha på jobbet så länge?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #3 skrivet: 27 sep-18 kl 08:59 »
Nu blev jag nyfiken, kan man se saker som växer i en sån tank?

Min tank har stått halvfull ute, fritt mot söder i drygt ett år och jag ser ingen förändring på vattnet.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-18 kl 09:04 »
behållaren kommer behöva rengöras för att hindra tillväxt av svampar/alger. jag skulle hellre haft flera mindre behållare än en stor. sedan skulle jag skyndsamt försöka få igång vattnet alternativt borrat om det går.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jo såklart, IBC behållaren kanske var lite överkurs, skulle absolut kunna ha t.ex en 50 liters och flera 25 liters att fylla på med.

Planen är att ordna en permanent lösning för vattnet genom antingen ordna ringar och täta grävda brunnen, eller som du nämner borra helt nytt..

Men tänkte att fram till dess skulle det vara skönt att kunna duscha hyfsat varmt och enkelt/normalt  efter t.ex ett pass grävande/byggande.


Framför allt måste IBC-tanken stå mörkt till för att det inte ska växa alger i den. Och ha den inte stående i full rumstemperatur, låt den stå någonstans där det nätt och jämnt är frostfritt.

Går det inte att minska vattenbehovet genom att t ex duscha på jobbet så länge?

Får nog bli dunkar som Landet föreslog.

Tanken är att isåf dela av en tredjedels friggebod/uthus som är förråd, till duschutrymme, skulle isåf kunna ha vattnet i förrådsdelen som får hålla enbart en låg grundvärme...


Men bortsett från just vattnets förvaring då, funkar det att använda samma utrustning till detta som vi kommer behöva om vi fixar till den grävda brunnen?

En pump med tank, kopplat till vvb, kopplat till dusch?
Isåfall kan det ju vara värt att tänka till och göra iordning utrymmet så att det även i framtiden kan användas som pumphus när huvudstugan är färdigrenoverad.

Tänker mig att utrustningen omöjligt kan veta om vattnet kommer från en dunk eller en brunn...  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-18 kl 09:53 »
Räknar du med att använda en pumpautomat med hydropress för vatten från brunnen när det är klart, eller kommer det att bli en dränkpump i brunnen? Om det blir för stor sughöjd eller lång sugledning så blir det ofta problem med billiga pumpautomater.

Vet du vad det är för slags problem med vattenkvaliteten från brunnen och hur det ska åtgärdas? En del sorters vattenfilter ska backspolas regelbundet, och då kan det behövas större flöde än vad de minsta pumpautomaterna kan ge.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #6 skrivet: 27 sep-18 kl 10:57 »
Dåligt vatten är ganska så svårtolkat utryck. Vad är det för fel på vattnet i brunnen? Ett vatten som är otjänligt för att dricka, är oftast fortfarande ok att duscha i.

I de flesta länder skrattar de åt nordeuropa som duschar och bajsar i dricksvatten.

Jag tror att schansen är god att du kan koppla brunnsvattnet till toalett och dusch och bara släpa hem dricksvatten från jobb.

Mvh
Magnus

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #7 skrivet: 27 sep-18 kl 11:23 »
Räknar du med att använda en pumpautomat med hydropress för vatten från brunnen när det är klart, eller kommer det att bli en dränkpump i brunnen? Om det blir för stor sughöjd eller lång sugledning så blir det ofta problem med billiga pumpautomater.


Jadu tanken var väl att slippa en dränkbar och satsa på en rejäl pumpautomat på en gång..

Den grävda brunnen är bara ca 2,5-3m djup från marknivå.
Inte med jättehög vattennivå, ca 0,5m från botten..

Men jag tömde den under värsta torkan i somras för att ösa ur en halvmeter gammal dy ur den och den var åtminstone återfylld igen morgonen efter..

Vet du vad det är för slags problem med vattenkvaliteten från brunnen och hur det ska åtgärdas? En del sorters vattenfilter ska backspolas regelbundet, och då kan det behövas större flöde än vad de minsta pumpautomaterna kan ge.

Dåligt (murket) brunnslock i kombination med att brunnen inte nyttjats de senaste 10 åren och mycket löv, äpplen och en del snokar fallit ner har gjort kvalitén dålig..

Har en rapport hemma men kommer inte ihåg nu vad som skulle göras, en rengöring, iordningställande och ett tätt lock så att vi kan börja pumpa ur och omsätta vattnet är väl den första åtgärden..

I värsta fall får den brunnen väl bli till bevattning..


Dåligt vatten är ganska så svårtolkat utryck. Vad är det för fel på vattnet i brunnen? Ett vatten som är otjänligt för att dricka, är oftast fortfarande ok att duscha i.

I de flesta länder skrattar de åt nordeuropa som duschar och bajsar i dricksvatten.

Jag tror att schansen är god att du kan koppla brunnsvattnet till toalett och dusch och bara släpa hem dricksvatten från jobb.

Mvh
Magnus

Det har du såklart helt rätt i.
Vill bara få den tät och hyfsat iordningställd först så att vi kan få mer rättvisande provsvar på den vid nästa test.


Mvh
Andreas

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #8 skrivet: 27 sep-18 kl 11:34 »
Är väldigt tacksam för alla förslag och synpunkter, vatten på det här viset är ett relativt outforskat område för mig.


Men, av en händelse så var jag ut på SGU's hemsida och kikade lite (efter att läst om deras karttjänst i en annan tråd här på forumet)


Och döm av min förvåning när det finns registrerade uppgifter om en borrad brunn på vår fastighet....

Bör ett kort samtal till SGU's kundtjänst där en av deras brunnsexperter absolut ansåg att uppgifterna bör vara tillförlitliga nog för att jag skulle kunna hitta en brunn på fastigheten..


Så, förutsatt att den här tidigare okända brunnen nu verkligen existerar, vad tror den samlade expertisen här om möjligheten att söka rätt på ev foderrör med en detektor?

https://i.imgur.com/LRgL5jX.jpg

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #9 skrivet: 27 sep-18 kl 12:13 »
Har du sökt noga på marke/längs marken ungefär "15 m söder om fastigheten" (som det står i borrapporten) efter det "lilla locket" som brukar finnas ovanför borrhålet?

Detektor kanske inte behövs, utan börja med sniffade längs marken. Bokstavligen, tränga sig igenom snår och ogräs.

Brunnen/Locket kan ju finnas i mycket tät sly, ogräsbevuxen/igenvuxen mark och därför vara svårt att hitta.

Någon bod/uthus (eventuellt i dåligt skick) som haft, eller som har, tillgång till el, och som härbärgerat hydrofor kan också vara en bra ledtråd till att hitta själva borrhålet.

Jag har svårt att tänka mig, att man skulle kosta på sig att borra efter vatten, och inte också installera någon metod för att få upp vattnet ur borrhålet. Några delar av denna infrastruktur borde finnas kvar. Det kan ju vara fråga om en handpump, men det är mindre troligt för borrad brunn.

Och 1989, är ju i det här sammanhanget faktiskt att se som som modern tid...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #10 skrivet: 27 sep-18 kl 12:49 »
gör inget för avancerat. ska det bara vara tillfälligt köp en pumpdusch för camping. o dunk med vridkran till färskvatten. så får du anledning att snabba på med riktiga installationen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #11 skrivet: 27 sep-18 kl 13:00 »
För info så har jag plaströr som foder på min borrade.

Och beroende på hur stort tidsperspektiv du har, så kanske söljande kan vara en tanke:
Dunkar med vatten -> rejäl pumpautomat -> genomströmningsvärmare/25-30L EL vvb - > duschkabin

Ställer man kabinen upphöjt på ett par 4*4 så bör du inte ha några problem med att ta hand om avloppet.
En billig länspump för båtar som pumpar bort vattnet. Tex: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/automatisk-lanspump-650349/

Pumpautomaten använder du sedan till bevattning om du inte kommer fortsätta ha den till färskvattnet.
I borrad brunn används med fördel en dränkpump i någon form.

EDIT: Det kan vara så att det borrades brunn utanför fastigheten, granntomten eller liknande och inte i närheten av befintlig byggnad.
Kolla gamla bygglov/förhandsbesked/nybyggnadskartor där det kan vara inritat med brunn/avlopp/diken osv.

Är det mycket vegetation så är röjsågen ett bra hjälpmedel. Cementring med lock kan mycket väl ligge i gammal "markhöjd" och nuförtiden dolt av gräs osv.

/Rikard
« Senast ändrad: 27 sep-18 kl 13:07 av rikardn »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #12 skrivet: 27 sep-18 kl 13:59 »
I utdraget från brunnsregistret står det ju tydligt att det är stålrör och inte plaströr som foderrör. Så då bör det gå att hitta med metalldetektor.
Ett annat sätt är ju att leta efter gamla vattenledningar eller elledningar som går mellan någon av gårdens byggnader och brunnen, hittar man en ledning vid en byggnad och gräver fram den så långt att man får riktningen klart för sig, så är det ju bara att sikta längs ledningen för att avgöra var man ska leta efter brunnen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #13 skrivet: 27 sep-18 kl 14:41 »
För tvätt och bad så kan du antagligen använda det brunnsvatten du har.
Det finns en uppsjö olika varianter på hur du ska få upp vattnet.

Den bästa lösningen är att börja med den permanenta lösningen direkt.
Gräva ner rör och grejer som går till brunnen, installera pumpautomat, varmvattenberedare och så kan du duscha varmt inom en snar framtid. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #14 skrivet: 27 sep-18 kl 16:16 »
Nu blev jag nyfiken, kan man se saker som växer i en sån tank?

Min tank har stått halvfull ute, fritt mot söder i drygt ett år och jag ser ingen förändring på vattnet.
I min regnvattentunna börjar det växa alger efter bara ett par dagar när det kommer vatten i den. Går nog inte få några bra bilder men det ser ut som en fluffig grön beläggning på sidorna som lätt lossnar och flyter omkring som skira sjok

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #15 skrivet: 27 sep-18 kl 16:21 »
I min regnvattentunna börjar det växa alger efter bara ett par dagar när det kommer vatten i den. Går nog inte få några bra bilder men det ser ut som en fluffig grön beläggning på sidorna som lätt lossnar och flyter omkring som skira sjok

Undrar varför? Är det nå skillnad på regnvatten söderut och vatten från kallkälla här uppe?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #16 skrivet: 27 sep-18 kl 16:26 »
Regnvatten brukar ha med sig en massa alger och sporer från luften, så det blir mer fart på tillväxten i sådant vatten än i vatten från en bra kallkälla eller en brunn som ligger på ett ställe där det är långt från marken till grundvattnet.  Brunnar på ställen med ytligt grundvatten och kanske mycket ytvatten som kommer ner i brunnen, kan ge ännu mer algtillväxt än vad regnvatten ger.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #17 skrivet: 27 sep-18 kl 20:10 »
Har du sökt noga på marke/längs marken ungefär "15 m söder om fastigheten" (som det står i borrapporten) efter det "lilla locket" som brukar finnas ovanför borrhålet?

Detektor kanske inte behövs, utan börja med sniffade längs marken. Bokstavligen, tränga sig igenom snår och ogräs.

Brunnen/Locket kan ju finnas i mycket tät sly, ogräsbevuxen/igenvuxen mark och därför vara svårt att hitta.

Någon bod/uthus (eventuellt i dåligt skick) som haft, eller som har, tillgång till el, och som härbärgerat hydrofor kan också vara en bra ledtråd till att hitta själva borrhålet.

Jag har svårt att tänka mig, att man skulle kosta på sig att borra efter vatten, och inte också installera någon metod för att få upp vattnet ur borrhålet. Några delar av denna infrastruktur borde finnas kvar. Det kan ju vara fråga om en handpump, men det är mindre troligt för borrad brunn.

Och 1989, är ju i det här sammanhanget faktiskt att se som som modern tid...

Ungefär så sa SGU teknikern också, men jag har inte riktigt kommit dit ännu iom att jag snubblade över det här imorse :)
Ska ut till gården imorgon och prova att måtta in ~15m från fastigheten för att se om jag kan finna något dolt.

MEN, det som talar emot allt är ju att vår gård är en gammal lantbruksfastighet med ett litet timmertorp som aldrig haft indraget vatten eller avlopp.


Gubben som levde där sist var ett original som ärvde gården av sina föräldrar och själv inte gjorde mycket av underhåll på 40-50 år, men han fick mycket hjälp av innevånare i byarna omkring så det jag kan tänka mig är att någon hjälpt honom med borrning i utbyte mot skog ell dyl.

I utdraget från brunnsregistret står det ju tydligt att det är stålrör och inte plaströr som foderrör. Så då bör det gå att hitta med metalldetektor.
Ett annat sätt är ju att leta efter gamla vattenledningar eller elledningar som går mellan någon av gårdens byggnader och brunnen, hittar man en ledning vid en byggnad och gräver fram den så långt att man får riktningen klart för sig, så är det ju bara att sikta längs ledningen för att avgöra var man ska leta efter brunnen.

Tror inte det finns några gamla elledningar nedgrävda då den el som varit dragen runtom gården har varit luftburen, från torpet till ladan och "sommarstugan"


EDIT: Det kan vara så att det borrades brunn utanför fastigheten, granntomten eller liknande och inte i närheten av befintlig byggnad.
Kolla gamla bygglov/förhandsbesked/nybyggnadskartor där det kan vara inritat med brunn/avlopp/diken osv.

/Rikard

Det som talar för din teori att det inte skulle vara borrat på vår mark är väl att även jag faktiskt blev väldigt förvånad över uppgifterna från SGU, just av ovanstående förklaring angående gårdens skick och standard.

Det som talar emot är istället att vår gård är en 2ha liten fastighet som ligger mitt inne i skogen, utanför fastigheten är en större helt obebyggd skogsfastighet.
Närmsta bebyggelse är byn ca 1km bort och en ensam lika öde byggnad på andra sidan skogsfastigheten.

Samt att brunnen är utmärkt på kartan mitt inom vår fastighets gränser.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #18 skrivet: 27 sep-18 kl 20:14 »
En tanke är om det är borrat i den befintliga grävda brunnen för att få mer vatten där..

Kan man ha gjort så?  ???

Skulle nämligen kunna tänka mig att den grävda brunnen ligger ca 15m från torpet...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #19 skrivet: 27 sep-18 kl 21:10 »
I så fall borde installationer (eller åtminstone rester av installationer) för en dränkpump synas i den grävda brunnen.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #20 skrivet: 27 sep-18 kl 21:26 »
En tanke är om det är borrat i den befintliga grävda brunnen för att få mer vatten där..

Kan man ha gjort så?  ???

Skulle nämligen kunna tänka mig att den grävda brunnen ligger ca 15m från torpet...

Man får bara "mer" vatten där om borrningen träffar en akvaåder med tryck i. Googla "flowing artesian well".
I andra fall krävs det fortsatt någon form av pump för att få upp vattnet.
Jag har heller aldrig sett en borrad brunn som ligger djupare än max en cementring ner till foderröret för att man skall kunna komma åt och serva pump, rör och kablar.

/Rikard

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #21 skrivet: 27 sep-18 kl 23:07 »
Det här ska bli spännande, slutar nog med hyra av en metalldetektor till slut...

Om jag inte har tur så, för jag tror marken vuxit igen en hel del på dessa dryga 29 år sedan borrningen...    :-\

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #22 skrivet: 28 sep-18 kl 00:17 »
Justja, kom oxå på att ibland när det står "fastighet" så menar dom inte byggnader, utan tomtmark.
Så har man stor tomt, så kan det bli ett bra område att undersöka :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #23 skrivet: 28 sep-18 kl 08:01 »
Justja, kom oxå på att ibland när det står "fastighet" så menar dom inte byggnader, utan tomtmark.
Så har man stor tomt, så kan det bli ett bra område att undersöka :)
Fastighet skall betyda själva tomten, att kalla en byggnad så är ett missförstånd.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #24 skrivet: 28 sep-18 kl 08:39 »
fast sedan några år finns ju (igen) ägarlägenhet där en lägenhet el dyl är en fastighet. man kan alltså ha en fastighetsbeteckning men som inte har mark.

men i det här fallet har du ju rätt fåret.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #25 skrivet: 28 sep-18 kl 09:50 »
fast sedan några år finns ju (igen) ägarlägenhet där en lägenhet el dyl är en fastighet. man kan alltså ha en fastighetsbeteckning men som inte har mark.

men i det här fallet har du ju rätt fåret.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Helt med på fårets & rikardn's inlägg.

I vår situation funderar jag dock över hur SGU uppgifterna skall tolkas.

Gården var till dess att vi köpte den en arrendegård på den större omkringliggande skogsfastigheten.

När gubben dog skänktes gården tillbaka av släkten, till skogsägaren som styckade av och sålde till oss..


Enligt SGU så ska uppgifterna och markeringen på kartan stämma bra (250m diff).

Med tanke på att ingen annan bebyggelse finns i närheten av gården så undrar jag om inte "15 M S FAST" isåf skulle kunna tolkas som att dom syftat till arrendefastigheten och dess byggnader.

Kika på kartorna jag ringat nedan in så förstår ni hur jag resonerat ang bebyggelsen och fastigheten.


Med det sagt, att hitta en borrad brunn (om den går att använda) vore såklart en bonus men ingenting vi räknat med så...

Är ju dock roligare att genomföra skattjakt där möjligheterna är allra bäst till att finna någonting så alla era tips har mottagits tacksamt!   :D

https://i.imgur.com/HByvCUR.jpg
https://i.imgur.com/DJ7kznz.jpg
https://i.imgur.com/X7fbNu1.jpg
« Senast ändrad: 28 sep-18 kl 10:01 av Nialc »

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #26 skrivet: 28 sep-18 kl 11:56 »
Har du pratat med lokalbefolkningen och säljaren om det här med att det ska finnas en borrad brunn?

Folk/grannar kan faktiskt veta något av värde, om man har tur.

Har du varit i kontakt med brunnsborrningsföretaget? Den som borrade brunnen kanske helt enkelt kommer ihåg? Och eftersom brunnsborrare ofta också fixar till den övriga infrastrukturen runt brunnen, så vet eventuellt denne om, och i så fall hur, vattnet från den borrade brunnen kopplats in mot bostaden.

Seriösa brunnsborrningsföretag, skickar alltså en brunnsrapport till SGU, som lägger ut brunnen på kartan. Därför kan en kontakt med SGU, för att ta reda på vilket företag som borrade vara klokt.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #27 skrivet: 28 sep-18 kl 13:11 »
Har du pratat med lokalbefolkningen och säljaren om det här med att det ska finnas en borrad brunn?

Folk/grannar kan faktiskt veta något av värde, om man har tur.

Har du varit i kontakt med brunnsborrningsföretaget? Den som borrade brunnen kanske helt enkelt kommer ihåg? Och eftersom brunnsborrare ofta också fixar till den övriga infrastrukturen runt brunnen, så vet eventuellt denne om, och i så fall hur, vattnet från den borrade brunnen kopplats in mot bostaden.

Seriösa brunnsborrningsföretag, skickar alltså en brunnsrapport till SGU, som lägger ut brunnen på kartan. Därför kan en kontakt med SGU, för att ta reda på vilket företag som borrade vara klokt.

Det står ju redan tidigare i tråden att brunnen finns med i SGU:s brunnsregister. Men noggrannheten i lägesangivelsen är ju inte så stor.
Eftersom det, enligt brunnsregistret, är uppåt 30 år sedan brunnen borrades så är det knappast troligt att någon som var med om just den borrningen finns kvar i arbete idag även om företaget fortfarande existerar.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #28 skrivet: 28 sep-18 kl 23:26 »
1989??? javisst är det 30 år sedan, men å andra sidan, så är en person som då var 30 år, är nu 59 år, alltså inte alls pensionsmässig än på ett tag.
Det är fullt möjligt att den som borrade brunnen faktiskt finns tillgänglig. Dessutom kan det finnas ytterligare dokumentation hos brunnsborrningsfirman.

Och grannar som då var 40 år, är idag 70. De flesta av dagens 70-åringar brukar vara pigga och fräscha, och kan prata och gå...

Så att prata med folk är inte fel.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #29 skrivet: 29 sep-18 kl 07:15 »
1989??? javisst är det 30 år sedan, men å andra sidan, så är en person som då var 30 år, är nu 59 år, alltså inte alls pensionsmässig än på ett tag.
Det är fullt möjligt att den som borrade brunnen faktiskt finns tillgänglig. Dessutom kan det finnas ytterligare dokumentation hos brunnsborrningsfirman.

Och grannar som då var 40 år, är idag 70. De flesta av dagens 70-åringar brukar vara pigga och fräscha, och kan prata och gå...

Så att prata med folk är inte fel.

Ska se om jag kan hitta på några av de äldre grannarna.
Är inte många att välja på tyvärr då den närmsta lilla byn eg. är ett sommarstugeområde med en handfull permanentboende och mestadels nya ägare.  :-\

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #30 skrivet: 01 okt-18 kl 11:53 »
Har du hittat brunnen?

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #31 skrivet: 02 okt-18 kl 09:14 »
Har du hittat brunnen?

Nopes tyvärr..
Eftersom vi inte bor permanent på platsen ännu så har vi inte kommit längre än att vi försökt syna av gården för att hitta eventuella platser där den skulle kunna finnas.

Det närmsta vi kunna komma är den cementring på ca 500-600mm i diameter som sticker upp mitt i vad vi sett som ett gammalt dräneringsdike.
Men det känns ändå lite långsökt att det skulle vara för en borrad brunn...   
???

Det blå krysset på bilden indikerar ungefärlig placering av ringen och vid det röda krysset har det Tidigare suttit en slags utmärkningspinne i metall med någon märkning på.
Vet inte varför den pinnen stått där mitt på "ägorna".

Frun hade en tanke på om det därför kunde vara en utmärkning med anknytning till vattnet, så jag ska ut och leta mer noggrant efter den med..

Rena spekulationer men det är ca 15m från ringen till där pinnen var placerad..


Annars är det till att gå med detektor om det kan fungera, och hoppas på det bästa...
 ;)

https://i.imgur.com/mHidslc.jpg
« Senast ändrad: 02 okt-18 kl 09:20 av Nialc »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #32 skrivet: 02 okt-18 kl 10:23 »
Har ni inte hittat några rester av rör eller PEM-slangar som kommer in i huset?

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #33 skrivet: 02 okt-18 kl 11:19 »
Har ni inte hittat några rester av rör eller PEM-slangar som kommer in i huset?

Tyvärr inte, inte in i huset..

Det enda vi har är den här gamla sönderrostade handpumpen in till ladan, men det röret går ner till diket som syns tvärsöver ängarna på fotot i förra inlägget.

När snösmältningen sätter fart och diket börjar fyllas uppifrån skogen så syns det att det är nån källa ell liknande som bubblar ungefär där röret går ner..

i och med att det är handpump har jag tänkt att det bara är gammalt sommarvatten till ladan.

Handpumpen:
https://i.imgur.com/3K3ehZC.jpg

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #34 skrivet: 02 okt-18 kl 12:24 »
På fotot nedan kan man se vart röret går ner, ursprungligen har det varit lock över också.

Till vänster syns vart vattnet kommer via diket från skogen och till höger fortsätter det ut via diket till bäcken som går tvärs över gården.

På filmklippet syns hur det bubblor upp vatten underifrån...

https://i.imgur.com/Co5tBkB.jpg

http://imgur.com/vmY5guh

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #35 skrivet: 17 okt-18 kl 08:57 »
Har ännu inte hittat någon borrad brunn på vår eftersatta gård, (koordinaterna i brunnsregistret verkar däremot stämma ganska exakt in på platsen för vår grävda brunn)..
Får forska vidare i det..

Men tänkte återknyta till den ursprungliga frågeställningen, för att få duschvatten till dess att vi kan ordna permanent lösning..

Och beroende på hur stort tidsperspektiv du har, så kanske söljande kan vara en tanke:
Dunkar med vatten -> rejäl pumpautomat -> genomströmningsvärmare/25-30L EL vvb - > duschkabin

Ställer man kabinen upphöjt på ett par 4*4 så bör du inte ha några problem med att ta hand om avloppet.
En billig länspump för båtar som pumpar bort vattnet. Tex: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/automatisk-lanspump-650349/

/Rikard

Låter som en bra, hyffsat enkel lösning..

• 25-50l vattendunk>pumpautomat>EL vvb>duschkabin

• Liten länspump från något slags uppsamlingskärl under kabin.
• Fuktstyrd badrumsfläkt
• El-radiator


För tvätt och bad så kan du antagligen använda det brunnsvatten du har.
Det finns en uppsjö olika varianter på hur du ska få upp vattnet.

Den bästa lösningen är att börja med den permanenta lösningen direkt.
Gräva ner rör och grejer som går till brunnen, installera pumpautomat, varmvattenberedare och så kan du duscha varmt inom en snar framtid.

Allt skulle placeras relativt nära den grävda brunnen, så när den blivit åtgärdad kan vi som rekommenderat fixa en permanent lösning och flytta pump & slang till brunnen relativt enkelt..   

Just nu luktar det tyvärr väldigt unket ur brunnen som dessutom inte är helt tät, så den får nog invänta användning en säsong till..


Fråga:
Är det någon som har förslag på lämplig bra pumpautomat att satsa på?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #36 skrivet: 17 okt-18 kl 11:37 »
Vilken pumpautomat som helst, som är avsedd för dricksvatten (en del undermåliga sorter, där t ex en tvivelaktig gummiblåsa kan ge bismak, säljs som "garden pump" ), bör gå bra att använda. Det kan vara bra att förvissa sig om att gummiblåsan går att köpa som reservdel.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #37 skrivet: 17 okt-18 kl 17:35 »
Annars finns ju den gamla metoden med en stor balja med lagom med vatten som man står i  och tvättar sig med en bra tvättsvamp.  Hårtvätt :  Man sköljer med kanna med rent vatten.  Rätt bra om en annan person kan hjälpa till.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #38 skrivet: 17 okt-18 kl 17:52 »
Annars finns ju den gamla metoden med en stor balja med lagom med vatten som man står i  och tvättar sig med en bra tvättsvamp.  Hårtvätt :  Man sköljer med kanna med rent vatten.  Rätt bra om en annan person kan hjälpa till.

Kanske blir en variant av det till en början..

Har redan en 20l campingdusch (sådan som det trampas upp tryck i) och ett gammalt sittbadkar som vi köpt av en granne..

Ett duschdraperi till det så går det ju faktiskt att duscha helt själv, fast utan varmvatten eller vidare tryck...

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #39 skrivet: 17 okt-18 kl 21:15 »
Jag skulle ialla fall kika på något pumpautomat som har en liknande pump https://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-001472/

Den har pumphuset antingen gods i gjutjärn eller "stål" av nån variant, inte plast eller formgjutet som de billigare.
De brukar även ha bättre tillgång till reservdelar/packningar mm.

/Rikard

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Duscha varmt utan vatten?
« Svar #40 skrivet: 18 okt-18 kl 21:44 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser