Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggning och huvudsäkring?  (läst 3893 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« skrivet: 18 sep-18 kl 21:32 »
Den som skaffar solcellsanläggning måste väl ta hänsyn till huvudsäkringen på abonnemanget?

Jag klarar mig på 20 A (max 13 kW) men har plats för 25 kW paneler. Jag är inte så intresserad av att betala högre abonnemangsavgift för att kunna sälja el, om det blir av. Måste jag säkra upp huvudsäkringarna och betala för ett större abonnemang om jag vill ha en större solcellsanläggning, i kW, än min nuvarande huvudsäkring klarar?



Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-18 kl 22:36 »
Det beror på hur växelriktaren är gjord. Om den har en möjlighet till effektbegränsning eller automatiskt dumpa överskottseffekt för att inte strömmen som levereras till elnätet ska överskrida vad huvudsäkringarna håller för, så är det bara att ställa in den efter aktuella säkringar. Och då kan du ju dra nytta av "övereffekten" för egen förbrukning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-18 kl 23:08 »
Tyvärr måste du ha samma storlek på säkringar som den toppeffekt du vill kunna sälja.
Men som Torbjörn sa så finns det på många av dagens invertrar nån form av funktion för att inte mata in för mycket på nätet.
 Har du nånting du kan dumpa energin i idag?

En annan sak att ta hänsyn till är hur taket är riktat
 Har du ena sidan mot öst och andra mot väst så har du löst problemet redan där.

Ett annat alternativ är att skaffa ett batteri som du kan ta från när solen gått ner.

Sen måste du komma ihåg att du inte får sälja mer el än du förbrukar under året. Gör du det så är du inte microproducent längre

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-18 kl 23:32 »
Tanken är att sälja hela produktionen förutom det jag själv använder.

Produktionen över året totalt blir mindre än förbrukningen.

Utmatad toppeffekt skulle kunna bli högre än max möjligt effektuttag med nuvarande säkringar. Därav frågan. Tack för svaret. Jag undrade om man hade nån lösning där det tillåts att mata ut mer effekt än man mottar utan att behöva betala ett större abonnemang.

Taket är rakt mot söder. Känns inte lockande att köpa massa paneler och sen dumpa elen.  ;)

Om jag förstått rätt av svaren ovan finns det ingen anledning att köpa mer effekt i panelerna än mina huvudsäkringar klarar då jag räknar med att kostnaden för att säkra upp skulle äta upp den ökade försäljningen. Rätt?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-18 kl 23:38 »
En annan fråga. Finns det någon nätleverantör som kör nettomätning eller tillåter nettomätning?


Idealet för mig vore att producera ungefär en årsförbrukning på sommaren och sen ta från elnätet på vintern och endast betala för nettoförbrukningen. Det skulle bli väldigt lönsamt. Eller tänker jag fel nu? Jag har noterat att abonnemang + överföring, alltså inte själva elen, kostar mer än själva elen så att slippa även överföringsavgifter för den mängd man själv producerat vore smaskigt. Den ersättning man får för nätnytta är väl inte alls i paritet med överföringsavgiften?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-18 kl 23:41 »
En tredje fråga: Om man har en standard solcellsanläggning, ett trefas elverk och en nödströmsbrytare....


Ifall man drabbas av nätbortfall så slutar standardanläggningen att producera el. Om jag i det läget ställer om en nödströmsbrytare till att ta ström från ett klent trefas elverk och startar elverket. Kommer solcellsanläggningen då att uppfatta det som att det finns nät och dra igång så att jag får tillgång till mycket mer effekt än elverket ger?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #6 skrivet: 19 sep-18 kl 00:01 »
.... dumpa elen....


Om jag förstått rätt av svaren ovan finns det ingen anledning att köpa mer effekt i panelerna än mina huvudsäkringar klarar då jag räknar med att kostnaden för att säkra upp skulle äta upp den ökade försäljningen. Rätt?



 Dumpa elen betyder inte kasta bort. Utan tex förbruka elen i en varmvattenberedare. Starta laddning av elbil. Mm

 Det är inte riktigt så enkelt...
Säg att dina solceller producerar max mellan 11 och 14 en perfekt solig dag. Om du istället har lite fler solceller så maxar du invertern under en längre tid.
Så av den anledningen  brukar man överdimensionera solcellerna för att få ut mer timmar med max effekt för invertern  men det är runt 10 %

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-18 kl 00:05 »
En annan fråga. Finns det någon nätleverantör som kör nettomätning eller tillåter nettomätning?


Idealet för mig vore att producera ungefär en årsförbrukning på sommaren och sen ta från elnätet på vintern och endast betala för nettoförbrukningen. Det skulle bli väldigt lönsamt. Eller tänker jag fel nu? Jag har noterat att abonnemang + överföring, alltså inte själva elen, kostar mer än själva elen så att slippa även överföringsavgifter för den mängd man själv producerat vore smaskigt. Den ersättning man får för nätnytta är väl inte alls i paritet med överföringsavgiften?

 Tror tyvärr att det inte var genomförbart för skatteverket satte sig på tvären.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #8 skrivet: 19 sep-18 kl 00:08 »
En tredje fråga: Om man har en standard solcellsanläggning, ett trefas elverk och en nödströmsbrytare....


Ifall man drabbas av nätbortfall så slutar standardanläggningen att producera el. Om jag i det läget ställer om en nödströmsbrytare till att ta ström från ett klent trefas elverk och startar elverket. Kommer solcellsanläggningen då att uppfatta det som att det finns nät och dra igång så att jag får tillgång till mycket mer effekt än elverket ger?

 Tyvärr får du nog en härdsmälta...
 Elverket kommer inte förbruka någon el och allt kommer trilla ihop.
Du måste förbruka all den el som produceras.
Det finns dock invertrar som kan köra ö drift.


 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #9 skrivet: 19 sep-18 kl 00:26 »
Det finns dock invertrar som kan köra ö drift.


Något mer märken än Fronius? https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/inverters/fronius-symo-hybrid/fronius-symo-hybrid-5-0-3-s


Ser två nackdelar med Fronius. Max 5 kW och som jag fattar det kan man bara använda deras egna batterier. Vet du, eller nån annan, om det stämmer?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solcellsanläggning och huvudsäkring?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-18 kl 06:48 »

Något mer märken än Fronius? https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/inverters/fronius-symo-hybrid/fronius-symo-hybrid-5-0-3-s





Ser två nackdelar med Fronius. Max 5 kW och som jag fattar det kan man bara använda deras egna batterier. Vet du, eller nån annan, om det stämmer?
Sma och box of energi ska ha inverterad för ödrift.
Dock är de nästan dubbelt så dyra och batterierna är inte gratis heller så för ekonomins skull så är det bättre med rena nät invertrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser