Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna vill inte para sig med tuppen.  (läst 2379 gånger)

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« skrivet: 06 sep-18 kl 21:36 »
Under ett par månader så har jag upptäckt att mina hönor inte är intresserade att bli parade av tuppen.
Han har bott hos oss i ett år nu (han är två år).
Så fort han vill para sig så springer hönan iväg och han efter,  tills han får tag i henne så han kan para sig ialf. Och detta beteende gäller i princip alla hönsen.
Någon som har varit med om något liknande?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #1 skrivet: 08 sep-18 kl 08:04 »
Det är helt normalt hönsbeteende 🐔🐓, även om det kan se olämpligt ut från ett mänskligt perspektiv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #2 skrivet: 08 sep-18 kl 09:00 »
Samtyckeslagen är inte helt implementerad i hönsgården...
Det är aldrig för sent att ge upp.

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #3 skrivet: 08 sep-18 kl 20:30 »
Jag är helt med på att tuppen "tar för sig", men jag har aldrig varit med om att hönorna flyr och gömmer sig bakom buskar....
Och ve den ranglåga höna som kommer för nära godsakerna som jag bjuder på.
Men det kanske är normalt, jag tycker bara inte att det varit så utstuderat innan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #4 skrivet: 08 sep-18 kl 20:36 »
Tror han blivit för otrevlig, sätt honom i en skambur en vecka eller två så får du se om han månar mer om hönorna sedan. Att han inte frågar om lov innan han kliver på är väl ok, men han skall låta hönorna äta först.


Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #5 skrivet: 08 sep-18 kl 22:41 »
Jag har en trevlig femårig hedemoratupp. Jag har tänkt på att på vintern är han inte lika mån om att locka på hönsen då jag ger dom något gott och se till att alla får som han är annars. Jag har fått förklaringen att det beror på att då är hormonnivån låg. För övrigt är det lite olika hur gärna hönsen vill para sig. Han hade en gammal älskling som alltid höll sig i närheten av honom och sällan sa ifrån. Tyvärr blev hon sjuk så hon fick sluta sina dagar, sex år gammal. Låter som en bra idé att skilja din fräcka tupp från hönsen ett tag och sen släppa ihop dom igen och se om han bättrat sig då. 

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #6 skrivet: 09 sep-18 kl 09:42 »
Ska prova detta, om inte annat så får jag helt enkelt låta någon av ungtupparna ta hans plats lite längre fram.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hönorna vill inte para sig med tuppen.
« Svar #7 skrivet: 09 sep-18 kl 13:30 »
Vill du snabba på hans rehabilitering så skall du sätta honom så han ser hönorna, och låta en annan tupp vara med dem under den tiden. Har fungerat bra här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 3 användare
addebadde, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser