Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det yxan som gäller  (läst 1178 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Är det yxan som gäller
« skrivet: 03 mar-18 kl 15:17 »
Ibland blir jag blödig, för blödig.
Jag har en tupp som är perfekt på alla sätt utom ett. Han är bra med hönorna, vaktar då de är ute, håller fin ordning i flocken, är trevlig med folk osv. Så då hans enda brist, han kan inte slåss. Varje gång det blir slagsmål så får han stryk. Tyvärr så är han med ålderns rätt högst i rang. Tyvärr för honom så hande det saker som gjorde att han blev högst i rang hade han inte blivit det hade han kunnat fortsätta att vara en lågrangad pojke som tog hand om hönorna då de var ute som han var tidigare.
Både förra året och förr förra så sålde jag och nackade mig igenom tupparna för att kunna behålla honom. I år är inte det ett alternativ. Övriga tuppar jag har i år vill jag ha kvar då de hittills visat goda egenskaper och flocken fungerar väldigt bra trots 4 tuppar på 13 hönor.
Just nu sitter han i egen bur så de andra kommer inte åt honom men hur gör jag nu? Går det att introducera tillbaks honom eller är det kört. Fördelen är att jag upptäkte det hela direkt så han har inte blivit jagad en hel dag då jag varit på jobbet eller liknande.
Mina erfanenheter är att om jag släpper ihop en tupp som fått stryk med den som vunnit striden så ger han sig på förloraren igen. Släpper jag ihop honom med någon av de andra så fungerar det. Om jag släpper in honom till alla tupparna så börjar vinnaren jaga förloraren och då tar de övriga chansen.
Nu sitter jag och funderar på strategier men behöver tips för jag inser att jag har max en möjlighet innan det är kört.
Den strategi som känns mest lockande är att vänta någon vecka och sedan släppa ihop honom enbart med vinnaren och se om de kan komma till ett vapenstillestånd. Om det fungerar så introducera de två ungtupparna. Jag är dock tveksam till om det kan fungera.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Är det yxan som gäller
« Svar #1 skrivet: 07 apr-18 kl 10:05 »
Nu har de gått ihop en vecka och den förre stortuppen håller nu rang 2.
Jag gjorde som jag planerade och släppte ihop honom med den nya förstetuppen vid flera tillfällen. Jag släppte även ihop honom ett par gånger ensam med vardera av de 2 andra. Han fick ett par rejäla slagsmål men efter några gånger insåg han att den nye stortuppen vann och då taggade han ner. Nu sitter han åter på högsta pinnen på nätterna och hönorna är fortfarande väldigt förtjusta i honom. Den enda skillnaden är att han får hålla uppsikt och flytta på sig för en annan tupp.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser