Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aveve 76 guldägg  (läst 1993 gånger)

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
aveve 76 guldägg
« skrivet: 12 feb-18 kl 19:14 »
Köpte Aveve 76 guldägg, optimal Chicken wellness mix  står det också.
jag har försökt googla för att se om det är farligt för kycklingar, nyfödda, att äta det då jag bytte från sånt allfoder pellets till detta.Förr hade jag Versele -Laga Country´s gra-mix och sånt där allfoder pellets utifall att de inte skulle få allt de behöver nu på vintern.
men gillar inte pellets, inte mina höns heller. Detta guldäggs mixet gillar de. men så fick jag två små kycklingar och undulatfodret är slut, får nytt på fredag, och det enda jag har då är sånt kyckling granulat foder. start.
Men mamma höna ratar det och visar inte de små att de skall äta av det.
Hon krafsat bara runt på botten och äter småsand korn och annat jox hon hittar i golvmaterialet.
De får pasta och sallad och idag lite kokt ägg, tomat och sådant men mamma höna ställer sig i skålen och krafsar ut nästan allt och de små springer mest runt och piper och fattar inte vad det är de skall äta.
så har jag mamma hönas förra unge kvar för hon hjälper och låg hela ruvtiden med sin mamma och nu härmar hon mamman, bara det att hon är lite mer glupsk. Tar för sig av det som jag tänkt de små skall få i sig. men mamman vill ha henne där i. har provat att ta ut henne men hon blev helt hysterisk och försökte komma ut till sin gamla unge så de får vara ihop med de små.
Jag kom från ämnet.
Kan , eller, är det farligt om de små äter av det där fodret?
Läste om kalk och små kycklingar. det står 2,9% calcium. men sedan är det en massa annat också som de kanske inte skall äta?

Innehållsdeklaration: Majs, Vete, Foder av solrosfrömjöl, Foder av sojamjöl (2), Kalciumkarbonat, Korn, Sorghum, Rostade sojabönor (1), Ärter, Kalkhaltiga marina skal, medelgrov, Kalksten, Majsdrav, Vetekli, Monokalciumfosfat, Palmolja, Betmelass, Natriumklorid. Näringstillsatser:Vitamin A (retinyl acetate) 25-hydroxikolekalciferol (3a670a) 0.022 mg/kg; Vitamin D3 (E671) 1900 IE/kg; Vitamin E (allrac-alfa-tokoferylacetat) (3a700) 30 mg/kg; Kolinklorid (3a890) 430 mg/kg; Järn(II) sulfat, monohydrat, Järn (E1) 32 mg/kg; Kalciumjodat, vattenfri, Jod (3b202) 1.0 mg/kg; Kopparsulfatpentahydrat, Koppar (E4) 9 mg/kg; Mangan(II)oxid, Mangan (E5) 60 mg/kg; Zinksulfat, monohydrat, Zink (E6) 58 mg/kg; Natriumselenit, Selen (E8) 0.20 mg/kg Zootekniska tillsatser: 6-fytase 4a16 70 OTU/kg Organoleptiska tillsatser: Zeaxanthine 0.17 mg/kg; Canthaxanthin (2ad161g) 3.7 mg/kg; CryptoxanE161c 0.06 mg/kg; Lutein (E161b) 3.4 mg/kg. Helfoder för fjäderfä. Utfodring med korn efter behag. Bör inte användas samtidigt med dricksvatten där kolinklorid har tillsatts.

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR Råprotein 13.65 % • Råaska 12.05 % • Råfett 4.05 % • Växttråd 3.55 % • Kalcium 2.94 % • Fosfor 0.46 % • Lysin 0.61 % • Metionin 0.31 % • Natrium 0.15 %

Är det någon som vet?



Ullish

Torry

  • Inlägg: 931
SV: aveve 76 guldägg
« Svar #1 skrivet: 13 feb-18 kl 08:16 »
Tror inte det är så lämpligt att ge till små kycklingar med tanke på att det är ett komplett värpfoder med kalk. Undulatfrö kan du väl köpa en liten påse i mataffären så länge. Blanda med lite havregryn.

//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Lena Jensen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser