Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor  (läst 1932 gånger)

jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland

Mitt första inlägg här. Hej allesammans  :)

Funderar som rubriken anger på att skaffa höns inom något år. Aldrig haft djur tidigare och har beställt böcker i ämnet. Under tiden läser jag internet och forums. Har fastnat för silkeshöns pga. utseendet och personlighet samt att de håller sig på backen (..vad jag förstått).

Om man nu vill njuta av färska ägg också  :D - Hur många silkeshöns bör man ha för att få i snitt 4 ägg per dag under sommarhalvåret Maj-Augusti?

Kommer att försöka ha hönsen utan tupp,  pga grannarna.

Alla svar uppskattas storligen, - inklusive övriga kommentarer generellt om silkeshöns   :) :)




 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #1 skrivet: 30 nov-17 kl 21:15 »
Jag har inga silkeshöns och har aldrig haft. Men känner många som har. Och en sak är nog alla ense om.  Ruvlusten är STOR. Du får räkna med många perioder utan ägg för varje höna. Ofta alla samtidigt.  Och, nej, det hjälper inte att man inte har tupp, och det hjälper inte att man plockar bort äggen.  För övrigt är de trevliga och mysiga höns att ha.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #2 skrivet: 01 dec-17 kl 09:15 »

Tack Sonja  :)

Men ajdå, silkenshöns verkar inte vara någon höjdare om man vill ha ägg också. Det var ju lite synd..... :-\

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #3 skrivet: 01 dec-17 kl 10:34 »
Det GÅR att minska ruvandet med vissa strategier. Men det kräver en del merarbete, och ett extra utrymme, dit ruvlystna hönor förvisas efter en tids ruvande.
Jag har själv två ruvtokiga raser, så jag vet allt om det där.

Ett annat tips betr. silkes,  de är svåra att könsbestämma i tidig ålder. Så om du inte vill riskera att få tuppar,  köp fullvuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #4 skrivet: 01 dec-17 kl 10:38 »

https://www.omlet.se/breeds/h%C3%B6ns/silkesh%C3%B6ns

Hittade ovanstående länk med rasbeskrivningar och för silkeshöns står det bl.a att:
".....De slutar sedan lägga ägg helt under sommarmånaderna....."

Va?,  kan det verkligen stämma??  ???

jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #5 skrivet: 01 dec-17 kl 10:42 »
Det GÅR att minska ruvandet med vissa strategier. Men det kräver en del merarbete, och ett extra utrymme, dit ruvlystna hönor förvisas efter en tids ruvande.
Jag har själv två ruvtokiga raser, så jag vet allt om det där.

Ett annat tips betr. silkes,  de är svåra att könsbestämma i tidig ålder. Så om du inte vill riskera att få tuppar,  köp fullvuxna.

Tack Sonja  :) :)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #6 skrivet: 03 dec-17 kl 16:44 »
Jokomoko; Varför är det så viktigt att dina höns inte ska kunna flyga?

Jag har bara haft raser som kan flyga, och ser det som en fördel, om de t.ex. skulle bli jagade av en räv. Höns flyger inte som duvor eller så, de håller sig helst på marken. Vi har normala staket mot grannarna, men de flyger faktiskt aldrig över, hittar hellre kryphål vid marken.

På kvällen flyger de gärna upp till nattens sittpinne. De flyger bara när de tycker att de har en viktig anledning till det.

Enda 'problemet' med flygning vi har märkt är att unghöns gärna flyger upp i ett träd på kvällen i stället för att gå in i hönshuset för att natta sig.  Och så blir hönsen förstås lite svårare att fånga med en håv.

Allmänt sett är unghöns och lätta raser mera flygiga än äldre höns och tunga raser.

jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #7 skrivet: 03 dec-17 kl 20:32 »
Jokomoko; Varför är det så viktigt att dina höns inte ska kunna flyga?



Bra fråga. Jag har en anledning nömligen  :)

Har tänkt att inhägna ett ca 200-300kvm område med "Gunnebo stängsel" där vi håller rådjuren (och rovdjur) borta. Innanför stängslet blir ett grönsaksland med ett antal 1.2m-höga lådor där vi kommer att odla grönsaker bekvämt i "armbågshöjd".  I detta inhängnade område tänker vi att hönorna fritt ska få ströva omkring, mellan lådorna, med förhoppning att hönsen ska hålla sig på marken och inte hoppa upp på våra odlingslådor. Om absolut nödvändigt, kommer vi montera vikbara galler på ovansidan av lådorna för att ytterligare höja "hopphöjden" till runt 1.6m.   Tanken är att hönerna ska hålla sig på marken (och jaga sniglar) och INTE ta sig upp på våra låd-odlingar.  :) :)

Himla bra idé eller hur  ;D







« Senast ändrad: 03 dec-17 kl 21:02 av jokomoko »

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #8 skrivet: 04 dec-17 kl 13:29 »
 Hej, jag förstår din plan.  Jättebra idé.  Ja, höns gillar att kratta i  odlingar,  samtidigt som de är väldigt duktiga på att äta mördarsnigelbarn. Så mina får krafsa i landen när inget odlas där - tidig vår och senare höst.  Övriga tider är landen inhägnade mot både höns och rådjur. Men så klart gör det landen lite mindre bekvämt åtkomliga för mig själv också.

Angående din plan: När höns flyger över ett staket el dyl vill de alltid landa på staketet innan de fortsätter. Så möjligen kan en tung hönsras kombinerat med nät med lös överkant, som alltså inte går att sitta på, fungera. Sen finns ju alternativet att vingklippa också, vilket inte är så illa som det kanske låter. Man klipper vingfjädrarna på ena sidan.  Måste ju göras varje år efter ruggning. Det lär fungera bra, fastän jag själv aldrig har prövat.  Alternativt kanske du kan hitta på ett system med att haka fast ett lågt nättak över hönsen som går lätt att lyfta av när man ska fixa i landen.  Det skyddar mot höken också.



jokomoko

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Funderar på skaffa Höns - Silkeshöns / Många frågor
« Svar #9 skrivet: 04 dec-17 kl 15:13 »
  Alternativt kanske du kan hitta på ett system med att haka fast ett lågt nättak över hönsen som går lätt att lyfta av när man ska fixa i landen.  Det skyddar mot höken också.


Hela "rådjursinhängnaden" är tänkt att ha någon form av nättak.  Ytterligare nättak inne i inhängnaden, på varje individuell odlingslåda, för att förhindra att hönorna hoppar upp på lådorna (50-70cm)  kan vara en idé... .Ska fundera vidare på det .....

Om jag under tiden fortsätter på silkeshönsspåret lite ytterligare - Undrar hur högt en dvärgsilkeshöna kan hoppa ungefär.....någon som vet.?  :)
« Senast ändrad: 04 dec-17 kl 15:46 av jokomoko »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser