Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med magbesvär.  (läst 5376 gånger)

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
Tacka med magbesvär.
« skrivet: 20 apr-16 kl 06:44 »
Hej har en tacka med magbesvär. Jag öppnade en ny bal hö ( inte den bästa). Om hon fått i sig mögel vad gör man då? Är annars mycket noga med höt.

Hon har inte äti på ett dygn nu. Har temp 38.
Har givit henne saltballans.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #1 skrivet: 20 apr-16 kl 08:22 »
Har hon alltså inte ätit något alls på ett dygn? Dricker hon? Idisslar? Kissar, bajsar? Isf, hur ser det ut?
Har hon våmrörelser? Om du känner på den vänstra sidan av hennes mage bakomför revbenen, hur känns det då? Mjukt, spänt? Finns där något maginnehåll?
Har hon lamm eller är hon dräktig?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 12:15 »
Ja, hon har inte ätit något alls sen igår morse. Inte druckit heller såvitt vi har sett, och förutom saltbalansen som vi har försökt hålla i henne. Vi har inte sett att hon har idisslar nånting, kissat en gång men inte bajsat.
Hon är varken dräktig eller har lamm. Magen känns ungefär som vanligt tycker jag, inte svullen, möjligtvis lite spänd, men inte mycket. Kan inte känna om hon har någon mat i magen.
Har pratat med veterinären nu och fått en B- vitamspruta och och en spruta som jag tror heter Revet 10, hon har fått det precis, så än har vi inte sett nån skillnad.
Just nu står hon bara och hänger med huvudet och ser ut att må allmänt dåligt. Hur länge klarar dom sig utan att äta och dricka? Hon är ung, bara drygt ett år, och har alltid varit frisk annars

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #3 skrivet: 20 apr-16 kl 14:31 »
Det skulle kunna vara trumsjuka, sa inte veterinären något om det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #4 skrivet: 20 apr-16 kl 21:35 »
Vi frågade om det också, men han sa att det inte var det. Magen är ju inte uppsvälld alls, och han tyckte inte att det stämde med symtomen...
Hon äter fortfarande inte, men vi har sett att hon både kissar och bajsar, helt normalt, ingen diarré eller så. I övrigt ser vi ingen förbättring, hon står bara och hänger med huvudet och skakar litegrann. Vi har lyckats få i henne lite vätska iallafall...
Tempen var 39,7 mitt på dagen och nu ikväll 39,4...

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #5 skrivet: 21 apr-16 kl 07:13 »
Nu har inte tackan äti på två dagar! Bara står och skjuter rygg.
Hon får saltballans.
Temp idag 39.3 tempen har pendlat mellan 38.8-39.9
Vad kan det vara?
Trumsjuka? Hon har ingen svullen mage.
Våm störning lågt ph? - Hon gick från Torrhö till en sur bal. Ingen våmrörelse. Isf vad göra? våmstart jäst?
Något skräp i magen?



skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #6 skrivet: 21 apr-16 kl 08:26 »
Att hon skjuter rygg brukar bero på smärta. Och även om veterinären uteslutit trumsjuka kan det ju vara något annat matsmältningsrelaterat. För att få fart på jästsvampar i hennes våm ska du ge henne upp till 1 hg jäst upplöst i ljummet vatten. Ge i en skål så kommer hon slicka i sig om hon behöver det. Likaså är förmodligen miljön i våmmen för kemiskt sur (den ska vara basisk) så ge henne också en skål med bakpulver/bikarbonat också. Och fri tillgång på bra hö, INTE kraftfoder!
(Inte alltid en har Våmstart hemma, eller cykelavstånd till bonnabutiken, men detta funkar också om det är de problem jag tror.)
Men varför gav du djuren ensilaget om du misstänkte att balen var dålig?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #7 skrivet: 21 apr-16 kl 11:50 »
vill bara tillägga att du ska blanda i matolja i  jäst/vatten eller mjölk blandningen 
  och du får försöka tvinga i henne om den inte tar själv
   MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tacka med magbesvär.
« Svar #8 skrivet: 06 sep-16 kl 14:30 »
Har ett tacklamm på 4 månader med magbesvär (då det nu finns klumpar i ullen där bak)...hon har idag också legat ner ganska ofta och hennes mor har fått ropa lite.

Hon kommer när jag lockar med något gott och hon betar lite.
Men ikväll ska jag stänga in henne i ett bås för att kunna hålla lite koll samt ge henne bara hö.

Ingen annan i flocken visar några tecken...trodde först att hon bara hade varit på plommonen och därför lite lös i magen.

Tänkte då klippa bort lite skit men hur ska jag tvätta henne? ser ju att flugorna trivs.
Kan man ha något mer än ljummet vatten? såpa? hundschampo?
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser