Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg för dummies  (läst 3756 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Motorsåg för dummies
« skrivet: 27 feb-20 kl 18:09 »
Jag ska försöka börja lära mig att ta ned lite trän.
Jag är en gammal tant som ser några trän som behöver tas ned.
Rekommendationer?

En sån här?
https://www.granngarden.se/motorsag-stihl-ms-170/p/1260445?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlIzBpY3fRhCUapT7yRdx3Mso6TyGQickYSE6NZ04mSOOnae-WsnUZ8xoChtIQAvD_BwE     

eller en sån här?
https://www.bole.se/motorsag-jonsered-cs-2234?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlIyEvDJtcKWtePJJnDvGuSZIpPBmxD07rvmlNdx6jSi9wzER7DN8gURoC_5IQAvD_BwE

Eftersom jag är helt nybörjare så vet jag inte vad att titta efter eller undvika.





Det är inte några stående jättetallar utan mera i julgransstorlek och redan nedfallna trän.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #1 skrivet: 27 feb-20 kl 18:31 »
Hej,

Det är inte maskinen som kommer avgöra.
Det är din kunskap om hur ett trädfaller, hur du fäller det åt rätt håll, hur du vet att det är påväg åt fel håll, vilka reträtt-vägar du valt från början och hur vind påverkar.

Har fällt omkring 50st träd runt mitt ödehus sedan i December. Se länken till blogg.
Några så stora att jag var tvungen att köra tre stick för att komma igenom. Ett har fallit åt fel håll. Detta på grund av ruttet på ett ställe som kändes bra till en början som sedan visade sig vara det bästa...

Har en liten maskin Husqvarna 435, 13” blad (33 cm ca).
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/tradgardsmaskiner/tradgardssagar/motorsag/motorsag-husqvarna-435-ii-13tum-x-cut/p-903278?gclid=EAIaIQobChMIyKiTvZ_y5wIVxxoYCh11HAUHEAQYASABEgIaQPD_BwE] [url]https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/tradgardsmaskiner/tradgardssagar/motorsag/motorsag-husqvarna-435-ii-13tum-x-cut/p-903278?gclid=EAIaIQobChMIyKiTvZ_y5wIVxxoYCh11HAUHEAQYASABEgIaQPD_BwE[/url]

Marginellt dyrare. Men alla maskinerna, även de du angett, kommer att funka om du vet hur de ska hanteras.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #2 skrivet: 27 feb-20 kl 18:49 »
Kommer aldrig fälla större trän än typ julgranar och sånt som redan lägger som ska kapas.
Allt annat är överkurs för mig.
Jag är ingen Tarzan :)

Men vet inte om vissa maskiner är bättre än andra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #3 skrivet: 27 feb-20 kl 19:13 »
Jonseredararen har jag och jag är nöjd med den, stihl är ett erkänt bra märke den oxå.

Jag köpte min på kampanj hos Jula för en tusenlapp eller så.

Det som är viktigare är som sabbe säger kunskap och framförallt att du använder skyddsutrustning.
När det skitersig och sågen hugger till i benet så slipper du en framtid på kryckor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #5 skrivet: 27 feb-20 kl 19:21 »
Jonseredararen har jag och jag är nöjd med den, stihl är ett erkänt bra märke den oxå.

Jag köpte min på kampanj hos Jula för en tusenlapp eller så.

Det som är viktigare är som sabbe säger kunskap och framförallt att du använder skyddsutrustning.
När det skitersig och sågen hugger till i benet så slipper du en framtid på kryckor.

Du är alltså utrustad och kan komma hit och kapa några självfällda trän och ta hem som ved :)
(jag använder ju inte ved)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #6 skrivet: 27 feb-20 kl 19:25 »
 Det är så jäkla många olyckor med motorsåg. (Jag är utbildad på motorsåg.) Den som inte är kunnig ska inte befatta sej med den. Både för risken att skada sej själv och att skada annat och andra. Det är bättre du ber någon kunnig som lär dej.  Också att du får prova på. Viktigare än sågen är huggarstövlar och byxor med sågskydd. En mindre batterisåg år kanske det du behöver, för den är lättstartad och behöver minde servis.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #7 skrivet: 27 feb-20 kl 19:44 »
Vilken som av sågarna du skrivit om eller Husqvarnan duger.
Skyddskläder och utbildning är jätteviktigt.
Fundera på om du kan be nån ta ned det du villl ha bort.
Kan en BRA handsåg vara ett alternativ? (Med tanke på att det var julgransstorlek)

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #8 skrivet: 27 feb-20 kl 20:28 »
Du är alltså utrustad och kan komma hit och kapa några självfällda trän och ta hem som ved :)
(jag använder ju inte ved)

Bi får fundera på det..
Ska bara ha en släpvagn så jag kan lasta skiten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #9 skrivet: 27 feb-20 kl 20:38 »
Om det är småträd i julgranstorlek tror jag det är ganska ofarligt även för en nybörjare. Men en röjsåg kanske hade passat bättre?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #10 skrivet: 27 feb-20 kl 21:46 »
Om det är småträd i julgranstorlek tror jag det är ganska ofarligt även för en nybörjare. Men en röjsåg kanske hade passat bättre?


Det var en bra idé! Den kan man med tråd eller gräsklinga göra massa nytta med och mindre farlig än en motorsåg (upplever jag i alla fall).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #11 skrivet: 28 feb-20 kl 00:43 »
Kommer aldrig fälla större trän än typ julgranar och sånt som redan lägger som ska kapas.
Allt annat är överkurs för mig.
Jag är ingen Tarzan :)

Men vet inte om vissa maskiner är bättre än andra.

Billigast är nog att köpa en vanlig manuell bågsåg. Den duger bra till så små träd. Om det inte är julgranar till stadens torg som åsyftas?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #12 skrivet: 28 feb-20 kl 03:52 »

Det var en bra idé! Den kan man med tråd eller gräsklinga göra massa nytta med och mindre farlig än en motorsåg (upplever jag i alla fall).
Lite svårt att kvista bara .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #13 skrivet: 28 feb-20 kl 08:26 »
Om man skall kvista "julgranar" så gör man ändå det bäst med en slykniv

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #14 skrivet: 28 feb-20 kl 18:01 »
Eller en mindre yxa.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #15 skrivet: 28 feb-20 kl 19:01 »
Håller med, små julgranar är det enklast att ta för hand. Har du ingen granne/ bekant som kan komma och ta ner mot att de får veden som tack? Min granne kapar allt han får här hos mig, det enda jag behöver bekymra mig över är att plocka upp kvistarna efter honom.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #16 skrivet: 28 feb-20 kl 19:24 »
Ett sånt här set borde vara OK?

Om jag får in mitt feta arsle i dom byxorna :)


https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/arbetsklader-och-skydd/tillbehor/ovriga-tillbehor/skyddskit-husqvarna-byxholk-hjalm-handskar/p-552282?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlIwXJpRfydygKxR2YorevQHrewXnr0zrcY_wG0CbtXP5io_y0w_PgTxoCeX0QAvD_BwE

Med tanke på ditt svar, julgranarna. Så är jag beredd att hänga på tipset om bågsågen. Tyst, lugn och bränslesnål med lågt underhållskrav ;)
Kvistningen sköter du med en grensax från Gardena eller någon annan leverantör som har grov kapacitet (10cm +)

Då slipper du skyddsutrustningen. Skor saknas i din länk Vilket också behövs.

Skaffar du röjsåg med sågklinga så skulle jag nog skaffa skyddsbyxor och skor iallafall. Kolla vilken sågklass (m/s) de klarar. Ju högre destå bättre. (Ju längre tid tar det för skiten att gå igenom :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #17 skrivet: 28 feb-20 kl 23:08 »
Håller med, små julgranar är det enklast att ta för hand. Har du ingen granne/ bekant som kan komma och ta ner mot att de får veden som tack? Min granne kapar allt han får här hos mig, det enda jag behöver bekymra mig över är att plocka upp kvistarna efter honom.

Hade jag haft en granne eller några bekanta alls så hade jag inte frågat här....

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #18 skrivet: 01 mar-20 kl 20:16 »
skyddskläder typ godkänd byxa... (:) Jag skaffa efter bensågning 25 cm  ca 2cm djupt ja hadde tur Yess men satsa int på turen :P

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #19 skrivet: 01 mar-20 kl 20:29 »
Bensågning är lätt och otäckt.  Jag kör aldrig utan skyddsbyxa.  Hjälm med visir också,  senast idag small ett träd av i toppen när det fastnade i en gen när trädet föll och ramlade ner och träffade hjälmen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser