Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken pelletskamin bör jag köpa?  (läst 8734 gånger)

Job Andersson

  • Inlägg: 12
Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« skrivet: 11 jan-20 kl 12:29 »
Hej och goddag!
Jag har kommit på att jag blivit lat och bekväm nu för tiden och börjar bli rejält less på att hålla på med ved till vedspisen.

Jag har börjat snegla på en bra och behändig pelletskamin, frågan är vilken?
Har letat och sökt på nätet efter vad olika personer har för märke, modell och vad de har för upplevelser kring sin pelletskamin, hittar väldigt lite.

Så jag vänder mig hit där jag vet att kunskap och kompetens finns!  Yess

Jag eldar idag i en Viking 30 smalspis, den fungerar som den ska, men det är ju det här med vedhanteringen ……eldar upp ca 5-7kbm/år
Har även en luftvärmepump Daikin caldo XR40 som levererar, men inget är ju som värmen från eld.

Huset är 150Kvm, 1½ plan rätt öppen planlösning.
Förbrukar c:a 10.000KwH/år

Vilket märke och modell på pelletskamin ska jag välja?
Det finns en väldans massa märken och modeller att undersöka, men som okunnig i ämnet så rådfrågar jag här.

Tips och råd mottages tacksamt!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-20 kl 21:53 »
Det beror på hur dyr den får vara. Om det ska vara en ny eller en begagnad. Har du någon firma i din närhet som säjer, som sen kan serva den åt dej? Det är inte ovanligt att rörfirmor säljer pelletskaminer. Någon gång vart annat år behöver du nytt tändelement eller något annat som slitits.

Jag  har haft pelletskamin och har nu pelletsbrännare i en panna. Både kaminen och brännaren har jag köpt av min pelletslevrantör som också servar vid behov.
kretslopp

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-20 kl 11:36 »
Hejsan.
Jag glömde bort att skriva min prisbild och att det är en ny pelletskamin jag söker - my bad!  :)

Prisbilden kommer väl hamna i spannet 20´ - 30.000 :- ish och ny med garantier.
Här i Sundsvall så finns det några som säljer pelletskaminer, jag kommer att besöka de olika försäljningsställena för att hämta in information.

Det jag ville höra är vad folk har för kaminer och vad de tycker om dem, både för och nackdelar för deras märke och modell.

kretslopp: vad har du för märke och modell på din pelletskamin? Fungerar den bra?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-20 kl 15:52 »
Hade kökskamin som enda uppvärmning frånsett direktel. funderade på pelletskamin men efter att ha kollat utbudet,pelletspris,driftskostnad m.m föll valet istället på en luftvärmepump. Billigare än pellets och driftssäkert. Vill jag ha mer värme så finns vedkaminen kvar vid behov. Hur elpriset ser ut om något år vet ingen men pelletsen har ju stadigt stigit. Du har ju redan en luftvärmepump installerad men hur är effekten på den? utbudet på pumpar har ju ökat och så har även effektiviteten. En 5-6 år gammal pump har ju låg effekt jämfört med en premiepump idag. Priset på en pelletskamin och en premiepump lär väl tangera varandra. det är driftskostnaden och bekvämligheten som skiljer. En kamin är ju inte självgående. det skall fyllas på och servas.  Hade en period hand om ett antal fastigheter med installerade pelletspannor. Tog många timmar varje dag. nu är de ersatta med fjärrvärme pga kostnader.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-20 kl 16:40 »
Just nu har jag bara pelletspanna i källaren. Brännaren är av märket pellex och fungerar bra. En gång var 14-e dag stänger jag pannan och sotar och askar ur. Då fyller jag också upp mitt förråd som är i form av en storsäck.
 
Pelletspannan jag hade hette Italia. Det finns bättre.
kretslopp

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-20 kl 16:44 »
Hade kökskamin som enda uppvärmning frånsett direktel. funderade på pelletskamin men efter att ha kollat utbudet,pelletspris,driftskostnad m.m föll valet istället på en luftvärmepump. Billigare än pellets och driftssäkert. Vill jag ha mer värme så finns vedkaminen kvar vid behov. Hur elpriset ser ut om något år vet ingen men pelletsen har ju stadigt stigit. Du har ju redan en luftvärmepump installerad men hur är effekten på den? utbudet på pumpar har ju ökat och så har även effektiviteten. En 5-6 år gammal pump har ju låg effekt jämfört med en premiepump idag. Priset på en pelletskamin och en premiepump lär väl tangera varandra. det är driftskostnaden och bekvämligheten som skiljer. En kamin är ju inte självgående. det skall fyllas på och servas.  Hade en period hand om ett antal fastigheter med installerade pelletspannor. Tog många timmar varje dag. nu är de ersatta med fjärrvärme pga kostnader.

Min värmepump tillhör nog segmentet premiumpump (1.5 år gammal) och levererar bra med värme, men jag vill ändå ha "vedvärme" som tillskott.

Varför jag undrar om pelletskamin är att jag helt enkelt blivit rejält less på vedhanteringen och vill ha det enklare, att bära in några säckar per vecka är ungefär vad jag vill göra. Att pelletskaminen kräver underhåll är något jag räknat med, kan säga att min Viking 30 inte varit så underhållsfri som man kan tro.
Sen att slippa hålla på att lägga in ved i tid och otid låter bekvämt och enkelt - jag är lat helt enkelt.  ;D

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-20 kl 16:49 »
Just nu har jag bara pelletspanna i källaren. Brännaren är av märket pellex och fungerar bra. En gång var 14-e dag stänger jag pannan och sotar och askar ur. Då fyller jag också upp mitt förråd som är i form av en storsäck.
 
Pelletspannan jag hade hette Italia. Det finns bättre.

Aha, du har en pelletspanna, det är nog bättre än en pelletskamin, nu har jag inget utrymme för en pelletspanna så jag får hålla mig till en pelletskamin.
Jag har läst lite om en pelletskamin som heter KMP lilla frö med drag - verkar inte vara en bra kamin, mycket rackel enligt en del köpare på andra sidor.
Den går bort.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #7 skrivet: 12 jan-20 kl 17:24 »
Ett tips är att hålla sig till beprövade märken som har funnits på svenska marknaden i många år och överlevt några lågkonjunkturer. Tänk på att bränslepellets är något som inte är likadant över hela världen, utan det är högst olika sorter som säljs i olika länder, t ex är finsk pellets tydligen mycket annorlunda jämfört med svensk. Så det är bra att hålla sig till märken som har hunnit samla på sig erfarenheter om hur svensk pellets ska eldas.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #8 skrivet: 12 jan-20 kl 19:44 »
Min systerson har pelletskamin och luft-luft värmepump som värmer ett stort ganska öppet hus. Han kompletterar också med en del eldning i kamin och köksspis. han säger att det fungerar bra även när det är väldigt kallt ute.
kretslopp

ca

  • Inlägg: 248
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #9 skrivet: 13 jan-20 kl 12:43 »
De flesta bygger på samma princip som de tidiga whitfield-kaminerna där en skruv portionerar in pelletsen i kaminen. Utav det otal olika fabrikat jag varit i kontakt med så är det otvivelaktigt de italienska som håller vad de lovar.Har i.o.f sig, med konstgjord andning och med lånade delar från några andra, orkat hålla liv i en gammal kmp/pellx i verkstaden men får mer ses mer som ett tidsfördriv än värmekälla. I utställningshallen står däremot, sedan 13 år, en Caminetti Montegrappa som skött värmen helt utan annat underhåll än uraskning o sotning. I bostaden finns en palazetti som bara gått i 3 år men åxå bra. I en annan lokal står en Mont Vernon, en kamin som verkar vara tillverkad för amerikanska oisolerade papphus där en hög effekt är nödvändig. Det som händer då den hamnar i lokaler där effektbehovet är 2-3 Kw är att förbränningsverkningsgraden sjunker drastiskt. Många kaminer har möjlighet att anslutas till luftkanaler som kan skicka värme till flera rum och på så sätt täcka in större delen av husets värmebehov. Det finns även vattenmantlade kaminer vilket har ytterligare en fördel då även varmvattnet blir tillgodosett.

 

Job Andersson

  • Inlägg: 12

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #11 skrivet: 25 feb-20 kl 15:39 »
Mycket möjligt att det är en bra kamin, om den bara är anpassad för de pelletskvaliteter som säljs här i Sverige.
Tillverkaren tycks vara en italiensk firma, som har funnits i över 20 år.

Däremot är den svenska representanten kanske inte helt nogräknad - länkarna till tillverkarens dokument stämmer inte, och tekniska data verkar litegrann "friserade".  Nordicheating anger t ex att kaminens elförbrukning är 60-130 W (man får anta att det är någon som inte har fått godkända betyg i NO-ämnen från högstadiet som har skrivit texten eftersom enheten är angiven till "watt per timme") , medan tillverkaren Thermorossi anger 66-271 W.

Fungerande länkar till tillverkarens produktsida, datablad mm:
https://www.thermorossi.com/2/97/en/products/Pellet/1000-Easy
https://www.thermorossi.com/en/print_PDF/97
https://www.thermorossi.com/upl/PRODUCT-FICHE_1000.pdf

Några saker som bör kollas:
-Går kaminen att nödelda utan tillgång till elström? Om inte, är den kräsen med nätspänning, frekvens mm eller skulle den fungera bra på ström från t ex ett billigt dåligt reglerat elverk eller en växelriktare som ger trappstegsspänning?
-Har tillverkaren några fler representanter i Sverige? Verkar någon av de andra i så fall mer seriös än Nordicheating?
-Hur är tillgången på reservdelar och service? Finns det t ex gott om ebay-nasare nere på kontinenten som prånglar ut det viktigaste, så det går att få tag på även om den svenska representanten inte finns kvar?

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #12 skrivet: 25 feb-20 kl 16:22 »
Mycket möjligt att det är en bra kamin, om den bara är anpassad för de pelletskvaliteter som säljs här i Sverige.
Tillverkaren tycks vara en italiensk firma, som har funnits i över 20 år.

Däremot är den svenska representanten kanske inte helt nogräknad - länkarna till tillverkarens dokument stämmer inte, och tekniska data verkar litegrann "friserade".  Nordicheating anger t ex att kaminens elförbrukning är 60-130 W (man får anta att det är någon som inte har fått godkända betyg i NO-ämnen från högstadiet som har skrivit texten eftersom enheten är angiven till "watt per timme") , medan tillverkaren Thermorossi anger 66-271 W.

Fungerande länkar till tillverkarens produktsida, datablad mm:
https://www.thermorossi.com/2/97/en/products/Pellet/1000-Easy
https://www.thermorossi.com/en/print_PDF/97
https://www.thermorossi.com/upl/PRODUCT-FICHE_1000.pdf

Några saker som bör kollas:
-Går kaminen att nödelda utan tillgång till elström? Om inte, är den kräsen med nätspänning, frekvens mm eller skulle den fungera bra på ström från t ex ett billigt dåligt reglerat elverk eller en växelriktare som ger trappstegsspänning?
-Har tillverkaren några fler representanter i Sverige? Verkar någon av de andra i så fall mer seriös än Nordicheating?
-Hur är tillgången på reservdelar och service? Finns det t ex gott om ebay-nasare nere på kontinenten som prånglar ut det viktigaste, så det går att få tag på även om den svenska representanten inte finns kvar?

Jag fick inte upp länkarna i min vanliga Firefox webbläsare, men löste det genom min TOR webbläsare.
Jag blir lite chockad - den värmer ju bara 58 kvm......what?
Jag måste titta på en större apparat, den bör klara av minst 100 kvm.
Har läst lite om Nordicheating och det finns olika omdömen kring dem.

Jag har fått känslan av att italienska pelletskaminer ligger bra till, de flesta märken har funnits på marknaden under många år.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #13 skrivet: 25 feb-20 kl 16:49 »
Jag tror det är en bra kamin. Det där med kvadratmeter bostadsyta som den kan värma handlar om värmespridning och brukar vara en gardering som dom gör. Ta i stället reda på hur många kilowatt värme den kan producera när den går för fullt. 2- 4 kw brukar det vara.  Det är en annan sak du ska ta reda på och det är om den ska eldas med 6mm pellets eller om det går med 8mm. Det brukar vara lätt att få fatt i 6mm om det behövs. Att den har en tyst fläkt är en stor fördel.
kretslopp

ca

  • Inlägg: 248
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #14 skrivet: 25 feb-20 kl 20:53 »
Den ger tydligen upp till 6 Kw vilket är samma som 6 st elradiatorer som står på för fullt. Skulle dessa ha stått i ett partytält på 58 kvm när det är kallt hade de iof sig haft fullt upp men placera dem i ett (1) rum, som det här blir tal om, så är dessa 6 Kw rejält tilltagna. Svårigheten är att sprida ut värmen till övriga huset och till detta hjälper ingen s.k värmeförflyttarfläkt ( om de inte är 7-8 st) .

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #15 skrivet: 25 feb-20 kl 22:15 »
Skumt med länkarna till thermorossi.com .  Jag kommer åt dem via en internetoperatör (Com Hem) men inte via en annan (Telia).

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #16 skrivet: 26 feb-20 kl 07:00 »
Skumt med länkarna till thermorossi.com .  Jag kommer åt dem via en internetoperatör (Com Hem) men inte via en annan (Telia).

Jag har Bahnhof och det går inte, skumt det där.

Job Andersson

  • Inlägg: 12
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #17 skrivet: 26 feb-20 kl 07:07 »
Den ger tydligen upp till 6 Kw vilket är samma som 6 st elradiatorer som står på för fullt. Skulle dessa ha stått i ett partytält på 58 kvm när det är kallt hade de iof sig haft fullt upp men placera dem i ett (1) rum, som det här blir tal om, så är dessa 6 Kw rejält tilltagna. Svårigheten är att sprida ut värmen till övriga huset och till detta hjälper ingen s.k värmeförflyttarfläkt ( om de inte är 7-8 st) .
Jag har idag min vedspis i köket (där kommer pelletskaminen stå) huset har en rätt öppen planlösning och min luftvärmepump sitter på motsatt sida av huset och den får sköta värmeförflyttningen och det har fungerat bra sedan 2004.
Vedspisen är en Viking 30 och har också 6kw som effekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #18 skrivet: 26 feb-20 kl 10:22 »
Jag har Bahnhof och det går inte, skumt det där.

Senare idag får jag tillfälle att kolla två uppkopplingar till, Hallon resp Bahnhof.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken pelletskamin bör jag köpa?
« Svar #19 skrivet: 26 feb-20 kl 10:51 »
Jag har Telia och här fungerar det bra att öppna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser