Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, Tacka som kastat  (läst 3404 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Hjälp, Tacka som kastat
« skrivet: 13 mar-17 kl 10:33 »
Jag har haft får i flera år, men det är första gången jag är med om att en tacka kastat. Fostret är ganska stort (som en spädgris) men inte fullgånget. Jag har hittat ett foster men tackan är inte klar... Hon har krystvärkar nu i skrivande stund. Jag har stängt in henne och håller henne under uppsikt. Vad kan jag göra mer? Vad bör jag ha koll på? Hon är pigg och äter hö som vanligt trots värkarna. Hon är alltid glupsk så hon verkar vara sig själv helt enkelt. Hon har lammat flera gånger och är i sina bästa år. Finns det någon möjlighet att något lamm klarar sig trots den ringa storleken? Vet inte men uppskattar att hon borde vara runt en månad för tidig.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hjälp, Tacka som kastat
« Svar #1 skrivet: 13 mar-17 kl 12:11 »
Att du stängt in henne är bra!
Eftersom du i det här läget inte vet vad som orsakar den förtidiga födseln, och det kan vara smittsamt, så håll henne instängd tills du vet mera.

Något för tidiga lamm kan klara sig, men de måste ha tillräckligt utvecklade lungor, och ha päls.

Det är dock väldigt sannolikt att alla lamm tyvärr dör, om det är så pass förtidigt som en månad. De är knappast färdig utvecklade.

Sedan bör du ta kontakt med Gård & Djurhälsan, om du är medlem, eller din ordinarie veterinär. Hur eventuellt smittskydd gentemot andra tackor ska hanteras, om obduktion av det döda lammet/lammen borde göras eller ej, kan vara viktigt att diskutera med en kunnig fårveterinär.

I värsta fall är det "något smittsamt", som kan drabba fler tackor i besättningen, som orsakar den förtidiga födseln/aborten, och för att avgöra vad som händer, bör veterinär vara inkopplad.

Men orora dig inte alltför mycket än, det kan ju vara så att det "bara" är en slump, och otur, som drabbat bara en tacka.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Hjälp, Tacka som kastat
« Svar #2 skrivet: 13 mar-17 kl 12:48 »
Tack för svar!

Den andra har kommit ut nu, den var ännu mer outvecklad än den första. Lider så med tackan som undrar var hennes lamm är... :'( Jag fortsätter och håller koll och ringer djurhälsan! Tack!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp, Tacka som kastat
« Svar #3 skrivet: 21 mar-20 kl 08:50 »
En tackade kastade igår, två små lamm som nog borde ha stannat inne nån vecka till.

Moderkakan har jag inte sett än, är det så att den dröjer längre vid kastning än lammning i rättan tid? Någon som sitter på statistik eller en känsla?
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hjälp, Tacka som kastat
« Svar #4 skrivet: 21 mar-20 kl 13:12 »
En tackade kastade igår, två små lamm som nog borde ha stannat inne nån vecka till.

Moderkakan har jag inte sett än, är det så att den dröjer längre vid kastning än lammning i rättan tid? Någon som sitter på statistik eller en känsla?

Det går inte att svara på när moderkakan kommer.

Ett av de vanligaste skälen till kastningar är Listerios.

Sätt tackan som kastade i egen box, och övervaka hennes hälsotillstånd, så som man brukar göra vid kvarbliven efterbörd. Alltså äter, dricker, och har normaltemperatur. Efter ungefär en dryg vecka så kan du skriva faran över på henne om allt är normalt.
I regel kan tackor som kastat ombetäckas och fungera utmärkt.

Öka också din övervakning runt de andra tackorna. Om du fått in Listeria, så finns en ökad risk att fler tackor kastar.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp, Tacka som kastat
« Svar #5 skrivet: 21 mar-20 kl 17:41 »
Ok, då är det bara att vänta.

Listera-fan, är ju lite tidigt att måla på väggen men visst det är bra att leta tecken.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser