Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bojkotta McDonalds  (läst 16752 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #20 skrivet: 21 okt-11 kl 15:57 »
Ska man se det ur den synpunkten, så tordes nog all kyckling (industrikyckling) bojkottas.


Har varit med och sett hur man hanterar kycklingar innan slakt.

Förvisso har jag sömnproblem sedan innan, men det blev värre efter det!


Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #21 skrivet: 21 okt-11 kl 16:01 »
Ska man se det ur den synpunkten, så tordes nog all kyckling (industrikyckling) bojkottas.


Har varit med och sett hur man hanterar kycklingar innan slakt.

Förvisso har jag sömnproblem sedan innan, men det blev värre efter det!

Ja här har vi den värsta djurhanteringen. Många fasas över nötkreatur och grisar men hönsen dem är det ofta tyst om. Och de har det absolut värst, i alla led. Från födsel till slakt  :-\ :'(

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #22 skrivet: 21 okt-11 kl 20:48 »
Hmm, så du säger att vi äter dun när vi äter chicken nuggets? Om dem åkte ner levande så antar jag att kycklingarna hade dun på sig...
Dom krossade kycklingarna gick genom nån sorts silprosses sen . Men jag vill inte äta djur som malts levande .
Inte köper jag kyckling från affären längre heller.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #23 skrivet: 21 okt-11 kl 20:59 »
Dom krossade kycklingarna gick genom nån sorts silprosses sen . Men jag vill inte äta djur som malts levande .
Inte köper jag kyckling från affären längre heller.
Tycker det låter lite underligt att dom gör så när dom ska göra mat. Har läst att dom som kläcker kycklingar till Hönsindustrin kastar tuppkycklingarna i en köttkvarn,men tror som sagt inte det blir människoföda. Gör Donalds så som du påstår så gör väl dom andra kedjorna ljkadant.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #24 skrivet: 21 okt-11 kl 21:01 »
Tycker det låter lite underligt att dom gör så när dom ska göra mat. Har läst att dom som kläcker kycklingar till Hönsindustrin kastar tuppkycklingarna i en köttkvarn,men tror som sagt inte det blir människoföda. Gör Donalds så som du påstår så gör väl dom andra kedjorna ljkadant.

Har också väldit svårt att tro det... tänk om en sån film kulle komma ut i media :o
Att tuppkycklingarmals levande är ju dock inget hemligt :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #25 skrivet: 21 okt-11 kl 21:36 »

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #26 skrivet: 21 okt-11 kl 21:37 »
Kom ihåg att Mc Donalds USA  och Mc Donalds Sweden är två helt olika saker,   
Jag tycker Nästa människa som tänker spy galla över dom först kan ringa desar konumentkontakt och ta reda på vad man använder för råvaror till nuggets här i Sverige...

Det var inte längesen vi diskuterade innehållet i Mc Donalds hamburgersmet här inne och någon påstod att man till största delen använde Irländskt slaktavfall...
Kan tyvärr inte hitta den tråden nu, men någon annan kanske vet vart den ligger?

Jag vet att iaf Mc Donalds Sverige har uppmärksammat att de svenska konsumenterna har höga krav på kvalitet och att dom satsar stort på fräscha råvaror och stor andel rent kött i de animaliska produkterna.
I de svenska burgarna tillexempel så använder man i dagsläget 45% framdelskött från mjölkkor och det är enbart den begränsade tillgången på svenskt kött som gör att man inte använder ännu större andel... (Fick jag veta så sent som i måndags av Urban Wahlström på SLS när han var ute och informerade vid Växa Sveriges installningsträff på FunboLövsta och tog upp bland annat de senaste upphandlingarna med Mc Donalds Sverige och berättade vad dom hade för tankar och mål. )   Så jag skulle vara iaf vara väldigt försiktig med att komma med fakta som jag inte kan verifiera om hur det är gällande inehållet i de svenska nuggetsen...
Tyvärr har jag inte siffrorna i huvudet just nu för hur stora Mc Donalds är, men jag kan nog ta fram dom under nästa vecka om någon är intresserad, Men dom är iaf otroligt stora, Det finns ingen annan resturangkedja i landet som serverar samma antal gäster per dag och dom har skapat ett otroligt antal arbetstillfällen, med inte minst deltidsjobb på udda tider vilket är avgörande för att många av landets studenter ska klara av att fortsätta plugga...


Mc Donalds är ett företag vi vill utveckla, och kanske förändra om standarden inte håller den nivå vi som konsumenter väntar oss  Men det är absolut inget företag vi vill bojkotta, dom gör gott, och dom behövs...   Om vi vill ha det Svenska jordbruket kvar så är vi rädda om Mc Donalds, det inser nog inte minst alla som försörjer sig på att producera kött eller odla grödor här...

Men visst, om någon har befogad kritik som går att styrka med något bättre än "jag har hört" så är det ju så klart intressant att höra...   :)
Kennel SweetCaileanz

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #27 skrivet: 21 okt-11 kl 21:38 »
Jag såg den filmen på tv men det är ganska så många år sen nu o jag minns inte kanalen faktiskt .
Det är nog flera ställen än mc d som gör så .

Jo jag hörde det för nån vecka sen , tidigare så stod inte det , dom kan ju ha ändrat receptet.

Så Mc Donalds använder kycklingkött som är uppfött på ett bra sätt?
Inte i stora fabriksbestånd där dom redan som nyfödda kastas runt på band o in i backar för att sen fraktas i backar tätt tätt ? Sen växa upp så trångt att dom trampar på varandra o dör , växer för fort så benen inte håller mm mm ?
« Senast ändrad: 21 okt-11 kl 21:47 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #28 skrivet: 21 okt-11 kl 21:38 »
sedär ja... Tänlappen, nu hann du före mig medans jag skrev mitt inlägg...  Bra initiativ där :)
Kennel SweetCaileanz

 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #30 skrivet: 21 okt-11 kl 22:06 »
*Ryser*
 Tavelerh. du har rätt i att fågelhanteringen är rent bedrövlig i den industriella uppfödningen vad gäller djurhälsa och djurvälfärd, men de stackars kycklingarna har det lika bedrövligt oavsett om man använder "hela" fågeln eller om man bara anväder bröstfiléerna...

Är det DET som vi ska fokusera på så är det ju fågelkött vi skulle bojkotta, inte Mc Donalds specifikt.
Kennel SweetCaileanz

Existens?

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #31 skrivet: 21 okt-11 kl 22:38 »
Naturligvis använder man inte hela nermalda levande kycklingar i nuggetsen. Hur dum får man vara?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #32 skrivet: 21 okt-11 kl 22:41 »
Försökte hitta lite om vanlig industrislakt,verkar som fåglarna hängs upp i fötterna,sedan bedövas med gas eller el,sedan antar jag att en maskin knipsar av huvudet. Så som jag läste så bedövas även fåglarna som Halal-slaktas,skillnaden är att någon sedan skär av halspulsådern. Är fåglarna bedövade i båda fallen så kan man ju undra vilket som är värst. Som sagts ingen najs behandling av fåglarna.Finns ju annan mat att äta om man är mån om djurens välbefinnande.

Broberg

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #33 skrivet: 21 okt-11 kl 22:51 »
Kom ihåg att Mc Donalds USA  och Mc Donalds Sweden är två helt olika saker,   
Jag tycker Nästa människa som tänker spy galla över dom först kan ringa desar konumentkontakt och ta reda på vad man använder för råvaror till nuggets här i Sverige...

Det var inte längesen vi diskuterade innehållet i Mc Donalds hamburgersmet här inne och någon påstod att man till största delen använde Irländskt slaktavfall...
Kan tyvärr inte hitta den tråden nu, men någon annan kanske vet vart den ligger?

Jag vet att iaf Mc Donalds Sverige har uppmärksammat att de svenska konsumenterna har höga krav på kvalitet och att dom satsar stort på fräscha råvaror och stor andel rent kött i de animaliska produkterna.
I de svenska burgarna tillexempel så använder man i dagsläget 45% framdelskött från mjölkkor och det är enbart den begränsade tillgången på svenskt kött som gör att man inte använder ännu större andel... (Fick jag veta så sent som i måndags av Urban Wahlström på SLS när han var ute och informerade vid Växa Sveriges installningsträff på FunboLövsta och tog upp bland annat de senaste upphandlingarna med Mc Donalds Sverige och berättade vad dom hade för tankar och mål. )   Så jag skulle vara iaf vara väldigt försiktig med att komma med fakta som jag inte kan verifiera om hur det är gällande inehållet i de svenska nuggetsen...
Tyvärr har jag inte siffrorna i huvudet just nu för hur stora Mc Donalds är, men jag kan nog ta fram dom under nästa vecka om någon är intresserad, Men dom är iaf otroligt stora, Det finns ingen annan resturangkedja i landet som serverar samma antal gäster per dag och dom har skapat ett otroligt antal arbetstillfällen, med inte minst deltidsjobb på udda tider vilket är avgörande för att många av landets studenter ska klara av att fortsätta plugga...


Mc Donalds är ett företag vi vill utveckla, och kanske förändra om standarden inte håller den nivå vi som konsumenter väntar oss  Men det är absolut inget företag vi vill bojkotta, dom gör gott, och dom behövs...   Om vi vill ha det Svenska jordbruket kvar så är vi rädda om Mc Donalds, det inser nog inte minst alla som försörjer sig på att producera kött eller odla grödor här...

Men visst, om någon har befogad kritik som går att styrka med något bättre än "jag har hört" så är det ju så klart intressant att höra...   :)

Smakar skit gör det lik förbannat...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #34 skrivet: 21 okt-11 kl 22:58 »
Kollade jordbruksverkets info om hemslakt,bedövning med bultpistol,sedan avblodning,blir ju som Halalslakt med bedövning som utförs verkar det som. Om djuret råkar vara vänt åt Mecka så verkar det ju inte vara så mycket som skiljer.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #35 skrivet: 21 okt-11 kl 23:13 »
Kollade jordbruksverkets info om hemslakt,bedövning med bultpistol,sedan avblodning,blir ju som Halalslakt med bedövning som utförs verkar det som. Om djuret råkar vara vänt åt Mecka så verkar det ju inte vara så mycket som skiljer.
Exakt. ;)
Varenda alternativare som slaktar hemma utför i princip en halalslakt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #36 skrivet: 21 okt-11 kl 23:31 »
Ska man se det ur den synpunkten, så tordes nog all kyckling (industrikyckling) bojkottas.


Har varit med och sett hur man hanterar kycklingar innan slakt.

Förvisso har jag sömnproblem sedan innan, men det blev värre efter det!

Jag har jobbat på kycklinguppfödning. Viiidrigt.
Äter helst inte kyckling sen dess  >:(

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Broberg

  • Gäst
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #37 skrivet: 21 okt-11 kl 23:32 »
Exakt. ;)
Varenda alternativare som slaktar hemma utför i princip en halalslakt.

Finns det folk som tror annat?

Problemet är när det blir fabrik och stress av det hela.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #38 skrivet: 21 okt-11 kl 23:42 »
Finns det folk som tror annat?

Problemet är när det blir fabrik och stress av det hela.
Men på fabriken så får man också betydligt mera erfarenhet än vad en alternativare får på sin lilla slakt.
Personligen så känner jag mig lite "ringrostig" varenda gång som jag skall slakta.
Ändå så slaktar jag rätt ofta, tycker jag.

Sen kan tyvärr inte hela sveriges befolkning äta hemslaktat.
Dom alternativare som säljer "ärligt" kött brukar också använda slakterier för att få det vetrinärbesiktigat och godkänt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bojkotta McDonalds
« Svar #39 skrivet: 21 okt-11 kl 23:53 »


Titta ;D

How Do They Make It - Chicken Nuggets


 :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser