Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkat kött  (läst 3769 gånger)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Torkat kött
« skrivet: 09 okt-06 kl 11:42 »
Provade i sommar att torka en liten skinka. Skinkan var rimmat sen tidigare och jag gjorde så att jag torrsaltade den i någon vecka och sedan hängde den på tork. I helgen så smakade jag på den. Den var så salt att den knappt var ätbar.  :-X Är det bara färsk skinka man kan torrsalta? Eller var skinkan kanske för liten? Den vägde bara ca 2 kg rimmad.

Har nu färsk lammbog som jag tidigare tänkt prova att laga på liknande vis men, det hade varit en fördel om den går att äta när den är färdig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sapmelas

  • Inlägg: 6
Re:Torkat kött
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 19:57 »
Hoppsan! Näe du måste börja från färskt kött som du saltar själv. Den tid du saltar är inte normalt i flera veckor utan snarare något dygn. Finns väl olika recept även där och är givetvis beroende på hur stort köttstycket är och vilken saltningsmetod som används. Om du lägger det i saltlake brukar jag efteråt skölja av det i kallt rent vatten snabbt för att hänga upp det att torka. Köttet får inte grå färg på ytan när det torkat tack vare den snabba manövern. Ha rena tassar, skärbrädor etc hela tiden eftersom du hanterar färskvaror! Innan saltningen skär i lämpliga bitar och för att kunna torka köttet så dra igenom t.ex. ikeas köksredskapshängare genom köttet (funkar som billig köttkrok) och fäst dem i en klädstång i torkburen, eller ta vanlig bomullstråd (typ steksnöre) och häng på små krokar i buren).

Det bör vara i t.ex. västläge med kvällsol, utomhus i regn-, flug- och fågelsäker bur med god ventilation t.ex. nätbur på väggen direkt under taket. Där torkar du på vårkanten så köttet blir sakta torkat på någon vecka. Försök inte med direkt solläge för då blir det expresstorkat, torrt, salt och segt!

Det finns en hel del skrivet om detta i olika böcker. Det går också att torka i vanliga ugnen men se till att du inte torkar det för friluftsliv (heltorrt) vilket tidsangivelserna vanligen avser -  för det är inte det samma som att torka för vanlig direktkonsumtion (ala Serranoskinka). Köttet ska då vara torrt på utsidan och en bit in medan det ska ha en röd färg men inte blodig på insidan.  

Skinka har jag läst recept på (men aldrig provat själv) där man hänger den inomhus vid ett element. Det var i boken Jens Linder "Det glömda köket".

Lycka till!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare
skräptanten, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser