Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?  (läst 3373 gånger)

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« skrivet: 07 sep-10 kl 08:31 »
Jag skulle vilja veta vad andra anser om att ställa ut höns. Jag är medveten om att det är en känslig fråga då ingen vill bli utpekad som en dålig djurägare och det är inte heller det som är mitt syfte.
Vill bara veta vad folk tycker - är det verkligen rätt att skilja höns/tuppar från sin flock och sätta dem i burar, även om det bara är för några timmar? Detta måste ju vara enormt stressande? Något jag också ifrågasätter är hönsägare som reser till t.ex. Tyskland för att ställa ut sina höns - lång resa.

Vad tycker ni om att ställa ut höns? Fel eller rätt?

Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-10 kl 08:35 »
Det verkligt problematiska är ju att man smittar ned hönsen med allt möjligt.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-10 kl 08:57 »
Jag tycker att det är rätt (att kunna ställa ut alltså). Man måste komma ihåg att det inte är en skönhetsutställning såsom vi människor tävlar i skönhet. Det är ett sätt att se att de höns man har håller rätt standard.

Oftast lämnas väl hönsen på torsdagens kväll och hämtas söndag eftermiddag.
Jag tycker precis som Ulric att den största faran är ev. smittor man kan föra med sig hem, även om de flesta verkar ha karantän för utställda höns.
Ska jag köpa rashöns köper jag gärna av en som ställer ut, för då har man ju kvitto på att det är en seriös avlare. Vissa raser är ju back yard-avlade till oigenkännlighet, tex dvärg kochin kan ju se ut hur som helst enligt vissa. Dessa verkar ju aldrig ha sett ett utställningsex av dvärgkochin.
Nu har jag lanthöns så jag har varken standard att hålla mig till och behöver inte bekymra för att hönsen ser "fel" ut..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-10 kl 09:34 »
Ja, givetvis är smittorisken enorm. Hur är kontrollen av bladning av vaccinerade och ovaccinerade djur t.ex.? Någon som vet?

Jag håller inte med om att det inte är någon skönhetstävling. Tycker visst att det delvis är det, det handlar om djurets utseende och huruvida den har korrekta proportioner osv.
Det största felet tycker jag är att det helt är för människans skull man ställer ut och djurets hälsa kommer i andra hand. Hönsen får ju absolut INGENTING ur en utställning. Ännu ett exempel på människors utnyttjande av djur...?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 10:43 »
Jag håller inte med om att det inte är någon skönhetstävling. Tycker visst att det delvis är det, det handlar om djurets utseende och huruvida den har korrekta proportioner osv.
Ja, det handlar ju om hur man ser det. Givetvis ska hönsen ha ett visst utseende, men av vilken anledning man "värderar" deras utseende finns det olika tankar om. Jag anser att det är för att en rashöna skall ha ett visst utseende, du verkar anta att det är en tävling enkom för ägarens ära och heder?
Alla djur som hålls av människor utnyttjas ju i någon mån av människan, inte sant? Annars kanske man inte skall ha några djur... om man inte vill utnyttja dem?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-10 kl 11:51 »
Jag vet många djurägare som tycker att de fått friskare djur efter att de börjat ställa ut.
Och att inte hönsen får ut något av det tycker jag inte heller. I varje fall jag pysslar extra med de jag ska ställa ut.

Sen kan man ju fråga sig varför man har rashöns om man tycker det är så förskräckligt?
Utan utställningar hade de ju inte funnits.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #6 skrivet: 07 sep-10 kl 12:31 »
Ja, det handlar ju om hur man ser det. Givetvis ska hönsen ha ett visst utseende, men av vilken anledning man "värderar" deras utseende finns det olika tankar om. Jag anser att det är för att en rashöna skall ha ett visst utseende, du verkar anta att det är en tävling enkom för ägarens ära och heder?
Alla djur som hålls av människor utnyttjas ju i någon mån av människan, inte sant? Annars kanske man inte skall ha några djur... om man inte vill utnyttja dem?

På vilket sätt utnyttjar du dina djur? Menar du att du äter deras ägg eller på vilken nivå menar du att du utnyttjar dem?

Jag utnyttjar väl mina höns i det mån att jag äter deras ägg och jag mår bra av deras sällskap - men de far inte illa av någotdera. Det är det som är skillnaden.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #7 skrivet: 07 sep-10 kl 12:36 »
Jag vet många djurägare som tycker att de fått friskare djur efter att de börjat ställa ut.
Och att inte hönsen får ut något av det tycker jag inte heller. I varje fall jag pysslar extra med de jag ska ställa ut.

Sen kan man ju fråga sig varför man har rashöns om man tycker det är så förskräckligt?
Utan utställningar hade de ju inte funnits.

Friskare? Okej, intressant. Det är ju i såfall bra. Men man kan inte förneka att sjukdomar som ILT och IB sprids i stor utsträckning på utställningar då djur från olika uppfödare vistas på relativt liten yta och ofta väldigt nära varandra.

Jag förstår att utställare ser det som ett intresse och ett nöje. Och de allra flesta försöker säkert göra det på ett så djurvänligt sätt som möjligt. Det tvivlar jag inte på. Jag säger inte att det är förskräckligt. Men jag ifrågasätter det som fenomen och dess påverkan på djuren. Ville veta hur andra ser på det då jag funderat på det en del...
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #8 skrivet: 07 sep-10 kl 13:01 »
Det är ju ett intresse och en hobby som med andra djur . Man ställer ju ut för att både sitt eget intresse och för att få lärdom om man går åt rätt håll i sin avel. 
Man måste ju ändå kunna inse att folk har djur av "lite olika" anledningar. 

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 13:14 »
Absolut, självklart har folk djur av olika anledningar. Har inga som helst problem med att inse det. Tycker bara det är intressant att höra vad folk tycker.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 13:17 »
Eftersom jag har ställt ut årligen i 20 års tid, så tycker jag att jag kan ha lite synpunkter.
Först sjukdomar.
  Jag har aldrig någonsin varit med om att någon enda av mina höns blivit sjuk efter en utställning. Förvisso finns där smittor av många slag, och jag har ibland varit dödsförskräckt då jag sett djur i närheten som sett dåliga ut. Men som sagt, mina höns tål det uppenbarligen. Vill också påstå att mina kycklingar är ovanligt livskraftiga och friska, åtminstone att döma av vad som kan läsas på detta forum om alla problem med kycklingar.
Vad tycker hönsen?
Man ställer ju nästan bara ut ungdjur, och de har just ingen position i flocken att hålla uppe.
Det skulle aldrig falla mig in att ta ledartuppen, i så fall skulle jag ta ev. rivaler också.
Man bör träna hönsen i god tid före utställningen. Jag ställer mina i burar som liknar utställningsburar  där de får stå ett par timmar då och då ,och där  kommer jag ofta och sticker in handen och ger dem godis. Besökare får gå fram till burarna och titta på hönsen. De vänjer sig snart
Tyvärr gör inte alla så, och man ser ibland djur som är väldigt stressade.   Det är dåligt för djuren och dålig reklam för vårt intresse.
Ett annat tyvärr: inte alla utställare är seriösa. Men det är en lång historia.
Sedan kan jag också tycka att  bedömningen tenderar att fästa alltför stor vikt vid detaljer på bekostnad av helheten, typ och kroppsform.
Dock anser jag att alla som föder upp rashöns bör ställa ut ibland, för  man blir så lätt hemmablind annars.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 13:22 »
Sonja på Slätten! TACK! Du verkar kunna kombinera god djurhållning med utställning. Skönt att läsa!
Synd att det finns utställare som inte tar så stor hänsyn till sina egna och andras höns men oerhört lättnade att det finns sådana som du som gör det.
Har inga problem med utställning så länge djuren inte far illa.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #12 skrivet: 07 sep-10 kl 13:33 »
Faktum är, att jag tror att mina ungtuppar tycker det är ganska roligt med utställning. De har fullt upp med att brösta upp sig för de andra tupparna och  försöka locka till sig alla nya damer som de ser i närheten.
Hönorna är kanske mindre intresserade av sina grannar, men eftersom det brukar finnas väldigt god mat där ägnar de sig åt den i hög grad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #13 skrivet: 07 sep-10 kl 13:37 »
På vilket sätt utnyttjar du dina djur? Menar du att du äter deras ägg eller på vilken nivå menar du att du utnyttjar dem?
Kanske tolkade jag ditt första inlägg lite konstigt, men jag fick nästan en känsla att du var en militant motståndare till all utställningsverksamhet, och det späddes på när du sa att man "utnyttjade djuren". Därav mitt svar med att vi alla i så fall "utnyttjar" våra djur, jag äter äggen tex, och har dem för deras värpning.

Sonja med flera skriver bra svar, och det är väl precis såhär de allra allra flesta ändå gör. Eller? Rötägg finns ju överallt, även i utställningsvärlden.

Hade djuren mått dåligt, dött eller blivit sjuka av utställningarna hade väl ingen ställt ut?

Folk som avlar för utställning kläcker oftast många kycklingar, som delas upp i tupp och hönflockar vid en viss ålder. Sedan sorteras de kanske ytterligare, i "behålla"flock, i "slakta"flock och i "sälja"flock. Iom att det är ungdjur så kommer de, precis som Sonja skriver, ej från etablerade flockar. Vidare hålls de oftast i små grupper och ej i stora (20-25 djur) flockar, så rangstrider är nog inget problem. Efter utställningssäsongen hamnar de i avelsburar.
Varför är du anti utställning? Pga sjukdom eller pga att du anser det att utnyttja djuren?

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #14 skrivet: 07 sep-10 kl 14:00 »
Jag är inte mot utställningar. Jag är som de flesta andra mot att djur far illa i största allmänhet och var intresserad av vad folk ansåg om utställningar. Om djuren inte far illa ser jag inga problem med utställning.

Jag fick in ILT i min flock nu under sommaren och fick ta bort allihopa. Ville inte vara en av dem som blundar och låter de som överlever kläcka fram nya kycklingar som de säljer. Det finns de som gör de tyvärr.
Pratade med en veterinär då mina höns drabbades och ett av hans råd var att aldrig ställa ut höns då det var en citat "smittohärd".  Men ni verkar inte tycka det?
 Jag påstår ingenting, har aldrig själv ställt ut så jag har ingen egen erfarenhet. Vill veta vad andra tycker...
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #15 skrivet: 07 sep-10 kl 14:28 »
Vad bra att du inte är emot.. "Etiskt och moraliskt fel" i titeln fick mig att tänka "Djurens rätt" på en gång... My misstake  :-[. Tråkigt med sjukdomar. Jag såg på din hemsida att du endast köpte ägg, vilket är smart.. Det är ju så att alla kontakter med andra djur KAN innebära risk.

Hittade du en veterinär som kunde höns? Grattis till det, de växer inte riktigt på träd.  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #16 skrivet: 07 sep-10 kl 14:46 »
Det finns en sjukdomsansvarig på varje utställning. När djuren kommer in så kollas alla så de ser fiska ut och att de är fria från ohyra. Skulle de se sjuka ut på nåt sätt eller vara lusiga får de åka direkt hem. Sen när alla djuren är på plats går den sjukdomsansvariga runt och kollar alla djur. Detta upprepas ett flertal ggr under hela utställningen. Skulle något djur se sjukt ut senare medans utställningen pågår flyttas detta djur till en karantänsbur väl skild från övriga djur.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #17 skrivet: 07 sep-10 kl 17:03 »
Jag har aldrig ställt ut några höns (eller ens varit på någon hönsutställning) men jag tror det är bra, just för standardens och den lilla skillnadens skull.

Jag inbillar mig, att om det inte fanns utställningar och standarder där man kunde se och bedöma olika raser för deras rastypiska färger och former etc, skulle folk inte vara så noga med avelsarbetet. Man skulle kanska avla på samtliga sussexar man har t ex, inte bara de som får bra poäng och följer standarden, för då skulle det inte vara lika viktigt.

Då skulle även felfärgade, felformade, felkammade djur få vara med. Kul för dem iofs men efter x antal generationer, eller flera hundra år för den delen, kanske det inte fanns de klara skillnader på raserna som det gör nu och det tycker iaf jag, trots att jag inte är utställningsintresserad, skulle vara tråkigt.

Det är ju roligt med skillnader, och att köpa t ex ett sussexägg och ett brunleghornsägg och veta att kycklingarna man kläcker kommer se väldigt olika ut, så man kan känna skillnad på Sussanne och Brünhilde sen...

/Eva som har flera olika raser men inte ställer ut och bara kläcker ägg...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #18 skrivet: 08 sep-10 kl 01:35 »
Jag tycker att det är rätt (att kunna ställa ut alltså). Man måste komma ihåg att det inte är en skönhetsutställning såsom vi människor tävlar i skönhet. Det är ett sätt att se att de höns man har håller rätt standard.

Varför låter man inte domare göra hembesök så han kan titta på hela besättningen? Då skulle man ju verkligen kunna få veta om "de höns man har håller rätt standard". Till en utställning väljer man ju bara ut några få djur som liknar standardbilden och tävlar med dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #19 skrivet: 08 sep-10 kl 07:21 »
Varför låter man inte domare göra hembesök så han kan titta på hela besättningen? Då skulle man ju verkligen kunna få veta om "de höns man har håller rätt standard". Till en utställning väljer man ju bara ut några få djur som liknar standardbilden och tävlar med dem.

Det hade ju varit bra.
Jag tänker såhär ang utställningen, att dom få djur man tar med & får bedömda är ju sen riktlinjen för resten av min besättning. Enligt dom vet jag ju hur rasen ska se ut & selekterar efter det. Så att ens hela besättning blir efter standard.


//
Jakobssons fru

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #20 skrivet: 08 sep-10 kl 07:56 »
Varför låter man inte domare göra hembesök så han kan titta på hela besättningen? Då skulle man ju verkligen kunna få veta om "de höns man har håller rätt standard". Till en utställning väljer man ju bara ut några få djur som liknar standardbilden och tävlar med dem.
Ja, ur smittskyddssynpunkt skulle det varit kanon. Men andra uppfödare skulle ju inte få se hur tex en 96-poängare ser ut... Man får ju mycket tips för sin egen avel genom att se andra djur också. Men i slutändan handlar det ju om hur man ser på hela utställningssaken..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att ställa ut höns? Etiskt och moraliskt fel?
« Svar #21 skrivet: 08 sep-10 kl 08:36 »
Själv är jag väldigt glad i utställningar ;D Jag har ställt ut höns, ankor, gäss, katter hundar och marsvin. I alla sammanhang har jag mötts av folk som tycker det är synd om utställningsdjuren. Och delvis kan jag väl hålla med... Dagen/dagarna på utställningsplatsen är förmodligen inte de roligaste i djurens liv utan för många av dem i själva verket rätt trista :-\

Men för att bli ett framgångsrikt djur i utställningssamanhang krävs förutom god rastyp god allmänkondition. Och det uppnås genom god skötsel av djuren, inte bara veckan innan utställningen utan hela året.

Jag jobbar med djur och ser en uppsjö av sk älskade sällskapsdjur i mitt jobb och skötselnivån på dem är alltför ofta under all kritik. Dels på grund av okunskap men också på grund av nonchalans och uttryck som "vi har inte haft tid att...".

Slarvigt skötta djur är tyvärr mycket vanligare bland folk som inte ställer ut sina djur än bland utställare även om det naturligtvis förekommer där också.  Likaså finns det naturligtvis en stor grupp "icke utställare" som sköter sina djur jättebra.

Att tycka synd om djur som vistas på utställning någon eller några gånger i livet och som oftast sköts mycket bra de andra dagarna tycker jag närmast är löjligt. Det finns många andra djur som har större behov av medlidande ;)

En mycket positiv sida av utsällandet är för mig att träffa andra med samma hobby. Man lär sig mycket av att prata med folk som har samma intresse. Dessutom är det väldigt lärorikt att titta på bedömning inte bara på de raser man har själv utan även av andra raser.

Det finns naturligtvis en baksida av myntet också och där kommer smittspridning in. Tyvärr är det en risk man får bedöma om man vill ta. Själv har tagit den risken med mina djur (inte bara hönsen) under 20 års tid och den enda gång jag fått smitta med mig hem var från en hundutställning i Piteå för 16 år sedan. Men ack vilken magsjuka hundarna drabbades av den gången :-X Inga dödsfall men ett par rejäla veterinärräkningar innan alla vovvarna mådde bra igen.

Om jag ska ställa ut mina hönor nu när jag har blivit med höns igen?? Ja definitivt  :D  Tyvärr vet jag inte om det blir i år då jag har ett hönshus att färdigställa och många unga djur som inte riktigt är färdigvuxna. Jag har dock tre fina kalkoner så jag får väl börja lite smått med dem  ;)





Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser