Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kogödsel?  (läst 3396 gånger)

mamma4

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
Hur mycket kogödsel?
« skrivet: 15 maj-19 kl 21:31 »
Hej!
Jag håller på att anlägga en köksträdgård, bestående av 6 lådor med måtten 160*80 cm, djup ca 30 cm, dvs nästan 400 liter. Dessa har jag börjat fylla med matjord som jag beställt från en schakt-firma. Jag har även köpt färdig kogödsel från Emmaljunga. Men hur mycket gödsel häller jag i mina grönsaksbäddar? På påsen står det att jag ska ha i 3-5 liter/kvm. Men kan jag ta mer? Har redan börjat fylla ett par lådor med en hel säck var... Kan grönsakerna ta skada om jag överdoserar?
Tacksam för alla svar, då jag är nybörjare på detta med odling...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-19 kl 13:07 »
Eftersom ingen annan svarat, så kan väl jag göra det.

Om du lägger ett lager under, där du "överdoserar", och sedan fyller upp med billig "trädgårdsjord" ovanpå,  som inte brukar vara så bra gödslad, så uppstår det inga problem. Du kanske inte ska odla i ren köpes kogödsel, det kan bli för mycket av det goda, så att växterna växer "konstigt" eller dåligt p.g.a. för mycket näring.

Till hösten, när du odlat färdigt för säsongen, så gräver du om i lådorna, och, eftersom det brukar sjunka ihop en hel del i nya lådor, så räcker det (antagligen) att fylla på med "trädgårdsjord" till nästa säsong.
Till säsongen därpå är det dags att gödsla igen. Har du grannar med tillgång till hästgödsel som du kan få gratis, så rekommenderar jag dig sådan. Den behöver inte "brinna" innan den går att använda, och har massor med bra mulleffekter på jorden.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-19 kl 02:15 »
Ja där ser man hur det går till med lådodling...Transporter o dyl  ... hmmm miljö... Annars brukar väl kogödsel i  påse vara spädd med torv...läs på påsarna...då är det nog ingen risk för övergödsling...Är det ren kodynga så ta två nävar i var binge.  Tänk även på hur du har det själv i din miljö...Kanske har du löv o dyl du kan ta till vara...Liksom inte bra för vår miljö att bara köpa och köpa jord till sin låda...

*modererad*
« Senast ändrad: 18 maj-19 kl 05:05 av Alexn72 »

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-19 kl 11:54 »
Tännlappen, jag tycker inte man ska låta det bästa stå i vägen för det goda. Så klart är det idealiskt att odla utan att köpa -- både för ekologi och ekonomi.  Men när det gäller nybörjare är viktigaste väl att det blir ett gott resultat så att det ger mersmak och lust att fortsätta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-19 kl 13:48 »
Tännlappen, jag tycker inte man ska låta det bästa stå i vägen för det goda. Så klart är det idealiskt att odla utan att köpa -- både för ekologi och ekonomi.  Men när det gäller nybörjare är viktigaste väl att det blir ett gott resultat så att det ger mersmak och lust att fortsätta.
  :o

Hmmm...frågan är om det verkligen är gott...

.Enligt min mening lär man sig väldigt mycket av att påta i den befintliga jorden...Fixar man igång en kompost lär man sig även att det tar tid att fixa jord... Ska inte ha allt på en gång...typ jag knäpper med fingrarna så står det en färdig odling som ser ut som bilderna

. Här en länk om skadlig brytning av torv till påsjord o dyl.... https://www.naturochmiljo.fi/vad_vi_gor/skog_och_mark/myrar_och_torvtakt/torvtakt/

*Modererad*
« Senast ändrad: 20 maj-19 kl 06:54 av Alexn72 »

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-19 kl 21:58 »
Hej!
Jag håller på att anlägga en köksträdgård, bestående av 6 lådor med måtten 160*80 cm, djup ca 30 cm, dvs nästan 400 liter. Dessa har jag börjat fylla med matjord som jag beställt från en schakt-firma. Jag har även köpt färdig kogödsel från Emmaljunga. Men hur mycket gödsel häller jag i mina grönsaksbäddar? På påsen står det att jag ska ha i 3-5 liter/kvm. Men kan jag ta mer? Har redan börjat fylla ett par lådor med en hel säck var... Kan grönsakerna ta skada om jag överdoserar?
Tacksam för alla svar, då jag är nybörjare på detta med odling...

Största risken med att överdosera är att rotfrukterna blir väldigt buskiga och ger liten skörd.
Men om du odlar gurka eller Squach så får du rejäl skörd.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-19 kl 12:51 »
Hej!
Jag håller på att anlägga en köksträdgård, bestående av 6 lådor med måtten 160*80 cm, djup ca 30 cm, dvs nästan 400 liter. Dessa har jag börjat fylla med matjord som jag beställt från en schakt-firma. Jag har även köpt färdig kogödsel från Emmaljunga. Men hur mycket gödsel häller jag i mina grönsaksbäddar? På påsen står det att jag ska ha i 3-5 liter/kvm. Men kan jag ta mer? Har redan börjat fylla ett par lådor med en hel säck var... Kan grönsakerna ta skada om jag överdoserar?
Tacksam för alla svar, då jag är nybörjare på detta med odling...

Välkommen hit! Klart du ska odla egna grönsaker, det är roligt. Och smakar mycket bättre än köpta.

Om du är orolig att du lagt i för mycket gödsel i en låda så odla näringskrävande växter som pumpa och squasch där. Potatis kan bli skorviga av för mycket näring har jag hört och andra växter får jättemycket blast men bara lite rot/frukt/bär om de för för mycket.
Jag håller själv på att lära mig hantera gödsel och provar mig fram med sågspån som jordförbättrare, löv och gräsklipp som näring och lite gödsel för att kompensera för den kväve som sågspånet binder upp. Men det tar ju så lång tid att se resultat och när det väl är skördetid är det ju för sent att påverka det året. Bara att skriva ner och prova igen nästa år  :)

Jag har också köpt jord. Av grannen som har mycket, själv har jag bara lite. Jag har även köpt sand och odlar i, täckt med gräsklipp.
Om du har Bohusläns klippor som mark att odla på så är det inte så underligt att köpa jord som somliga tror, där växer inte mycket frivilligt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hur mycket kogödsel?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-19 kl 15:43 »
Olika grödor vill ha olika mängd gödsel.
En god idé kan vara att läsa på om växtföljd.

Här hemma försöker vi få igång lite trädgårdsodling på ungefär 400 kv.m. med olika ätbara grödor. Vi ska snart mäta upp ordentligt och försöka få till en växelodling på  fem/sex ytor. Det är ett drygt jobb för två stycken i 60-årsåldern, båda med krämpor och värk. Det får ta den tid det tar.
Bärbuskar och rabarber börjar ha hamnat på sina platser. Gräslök, vitlök och tulpaner växer för tillfället på en egen yta. Så småningom kan det kanske bli en annan yta för dem och olika perenner.
Vi skulle gärna ha allting upphöjt, men låter nog det mesta växa i markhöjd ändå.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare
Freddy Rindehed, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser